Targeting met data – Smart Lab Aflevering #8

leestijd 2 minuten
18 oktober 2019

Deze keer hebben we een extra bijzondere Smart Lab. Een Awardwinnend experiment voor onze klant ABB Bouwgroep!

Desiree praat je bij over het succesvol inzetten van data om targeting tot in de puntjes te optimaliseren. Daar wordt je campagne zó sterk van, dat je er een Dutch Search Award mee kan winnen!

Targeting met data

Kunnen we…

  • …de relevantie van de advertentie optimaliseren;
  • …de kosten per resultaat aanzienlijk verminderen;
  • …en de CTR met grote aantallen verbeteren?

Het antwoord: en hoe!

Het gebruik van data om de targeting te optimaliseren leidde tot de verduidelijking van twee belangrijke doelgroepen:

  • 25 t/m 34-jarigen, ofwel jonge gezinnen, die op zoek zijn naar huizen in de buurt van scholen, met een kindvriendelijke omgeving en veel groen
  • 45 t/m 54-jarigen, die juist op zoek zijn naar een huis dat toekomstbestendig is, en dicht in de buurt van een winkelcentrum staat

De verheldering van deze doelgroepen is mogelijk gemaakt op basis van data uit Google Analytics en Google AdWords. Bestaande data dus, direct beschikbaar. Niets meer, niets minder!

Vervolgens is de optimalisatie als volgt gegaan:

  1. Facebook-flights zijn geoptimaliseerd op basis van verschillende doelgroepen, en vervolgens A/B-getest. Er is onderscheid gemaakt in o.a. woon- en gezinssituatie, lijsten en interesses.
  2. Facebook flights zijn, wat advertentieboodschap betreft, geoptimaliseerd, en vervolgens A/B-getest
  3. AdWords-campagnes zijn geoptimaliseerd op basis van de nieuwe inzichten die uit de Facebook-data werden gehaald
  4. AdWords remarketing is ingezet op Facebook-bezoekers die niet zijn geconverteerd, met gerichtere advertentieteksten
  5. Facebook remarketing is vice versa ingezet, op mensen die op AdWords niet converteerden
  6. Facebook advertentietypes zijn vergeleken om te kijken welk type het beste presteert voor de doelgroepen (gewone ads, video ads, slideshows en canvas)
  7. AdWords remarketing lijsten zijn gebruikt om nieuwe doelgroepinzichten voor de volgende Facebookflights te definiëren

Het resultaat van deze geperfectioneerde campagne zie je in Smart Lab Aflevering #8!

Heb je een vraag over deze awardwinning case? Vraag het aan Desiree!

Abonneer je nu op Smart Lab!

Vorige afleveringen gemist?

Bekijk de volledige afspeellijst!