Marketing budgetteren voor 2024: zo pak je het aan

leestijd 4 minuten
8 november 2023

Terwijl 2023 langzaam afsluit, is er weer een jaar vol gebeurtenissen achter de rug.

Maar we blikken graag vooruit. Jij ook? In dit artikel duik je in de belangrijkste aandachtspunten voor je marketingbudget in 2024.

Door te reflecteren op het verleden, werpen we een scherpe blik op de toekomst. Zo leer jij van waardevolle adviezen over het optimaal inzetten van je marketingbudget. Op die manier kun jij volgend jaar vol energie en overtuiging aan de slag!

Een update van 2023

De afgelopen maanden in een notendop? Ups, downs en verschuivingen.

Om dat in perspectief te plaatsen: jaarlijks voert Gartner een analyse uit naar de wijze waarop CMO’s over de hele wereld hun marketingstrategieën voor het volgende jaar opstellen. Tegelijkertijd delen zij hun reflectie op het voorgaande jaar.

Deze bevindingen bieden een referentiekader. Een startpunt en een mogelijke leidraad voor je budgetplanning voor 2024.

Wat valt op?

  • 71% van de CMO’s geeft aan in 2023 niet over voldoende budget te beschikken om hun strategie volledig uit te voeren (volgens een onderzoek van Gartner onder 410 CMO’s en marketingleiders).
  • Marketingbudgetten vormen in 2023 9,1% van de totale bedrijfsomzet. Dat is een lichte daling t.o.v. de 9,5% in 2022.
  • Gartner wijst op het feit dat krapper wordende budgetten, stijgende kosten en lagere productiviteit zorgen voor een vermindering van de bestedingskracht van CMO’s.
  • 75% van de CMO’s ervaart toenemende druk om “meer te doen met minder”.
  • Technologie-investeringen binnen marketing zijn aanzienlijk verminderd. Ondanks deze daling, investeren ze het meest in marketingtechnologie, terwijl arbeid de grootste daling ziet.
  • Budgettoewijzingen: paid media leidt met 25,6% van het totale budget in 2023, gevolgd door marketingtechnologie (25,4%), arbeid (24,6%) en agency kosten (23,3%).
  • Sociale media-advertenties krijgen de meeste ruimte binnen het betaalde media-budget. Zoekadvertenties worden daarentegen door de meeste respondenten geïdentificeerd als het kanaal waarin de investeringen in 2023 afnemen.

Verwachtingen voor 2024

Advertentiekosten blijven schommelen

Hoewel de kosten voor advertenties in 2023 gemiddeld met 4% zijn gedaald, suggereren experts dat deze trend in 2024 mogelijk niet lineair blijft. Sommige industrieën zien soms een stabilisatie of zelfs een lichte toename in advertentiekosten. Vooral in sectoren die zich snel aanpassen aan digitale transformatie.

Conversiepercentages onder druk

Met een daling van het conversiepercentage in 2023, is het essentieel voor bedrijven om hun strategieën te herzien. Online klantervaringen en geoptimaliseerde checkout-processen en het creëren van toegevoegde waarde maken een positief verschil.

Koopkracht achteruit

2024 is het jaar van verrassingen en paradoxen. Terwijl de Nederlandse economie herstellende is van de nasleep van de pandemie, duiken er duidelijke trends op: stijgende grondstoffenprijzen, loonkosten en een hoge inflatie. Dit betekent dat de koopkracht van de gemiddelde burger onder druk komt te staan. Dat heeft impact op hun bestedingsgedrag. Paradoxaal genoeg, in een tijdperk waarin de digitalisering in de meeste sectoren toeneemt, vertonen e-commerce platforms tekenen van stagnerende omzet.

Meten is weten

De angst voor het onbekende en de wens om meetbare resultaten te hebben, heeft de verschuiving naar digitale marketing versterkt. Dit zal waarschijnlijk doorgaan in 2024. Met als gevolg dat bedrijven meer budgetten toewijzen aan platforms die hen bruikbare data en inzichten bieden

Balans tussen online en offline bestedingen

Het Advertising Research Community-project gaf in 2023 aan dat de optimale verdeling tussen offline en online bestedingen 55% tot 45% is. 

In 2024 kan dit verder verschuiven in het voordeel van online, vooral met de opkomst van nieuwe digitale platformen en technologieën.

Toch blijft het belangrijk dat jouw merk een evenwichtige aanpak hanteert. Oja, verwar de verdeling tussen offline en online uitgaven niet met de verdeling tussen brand building en activatie uitgaven.

Hoe bereken jij jouw marketingbudget en maak je een plan?

Het opstellen van een effectief marketingbudget is meer dan alleen cijfers op papier zetten. Het vereist visie, strategie en een diepgaand begrip van je doelstellingen. Inspiratie opdoen hoe jij je marketingstrategie transformeert? Ontdek onze uitgebreide gids over het optimaliseren van je investeringen. Durf te dromen, durf te groeien, en geef je merk de investering die het verdient!

Sparren over je budget en ontwikkelingen?

Met 2024 voor de deur moet je goed kijken naar de invloed van deze verwachtingen op jouw marketingbudget en strategie. 
Maar ik snap je: het kan lastig zijn om te weten hoe jij jouw marketingbudget het beste besteed. Een verfrissende, scherp blik kan je helpen. Wij helpen jou graag om het maximale uit je budget te halen.

Lees meer over