Geen conversies missen – Growth Lab podcast #9

leestijd 3 minuten
29 juli 2022

Hoe zorg je ervoor dat je geen conversies mist? De afgelopen jaren is er ontzettend veel veranderd. Hoe ga je hiermee om?

In deze podcast gaat Jaap in gesprek met collega’s Jelmer (Manager Data & Automation) en Tim (Partner & Innovation Manager). Beluister onderstaande podcast en ontdek waarom het in de toekomst nóg lastiger wordt om conversies goed te meten en hoe jij hierop kan anticiperen.

Growth Lab podcast #9

Hieronder vind je een aantal highlights uit de podcast

  • Veel browsers hebben in toenemende mate tracking prevention toegepast, waardoor veel terugkerende bezoekers heel moeilijk te herkennen zijn.
  • Maak zo snel mogelijk de overstap naar Google Analytics 4. Anders mis je cruciale informatie. Dit heeft te maken met regelgeving en meer bewustzijn rondom privacy. Er was een nieuw datamodel nodig om analyses te kunnen doen op een GDPR-vriendelijke manier. Dat is Google Analytics 4.
  • In de nieuwe GA4 omgeving wordt veel gefocust op events. Een deel van de identificatie van personen op een IP-adres (of andere trackers die je kunt gebruiken om iemand te identificeren) vervaagt hierdoor.
  • Er zijn datagaps. Daar ontkom je niet aan door alle nieuwe technologieën die er zijn. Maar door het machine learning model in GA4 zorg je ervoor dat die data ook wordt aangevuld en voorspeld kan worden. Dus daarmee ben je eigenlijk wat dat betreft met nieuwe moderne technieken bezig om analyse te kunnen doen op wat belangrijk is voor je organisatie.
  • Verschillende mogelijkheden om vertroebeling van data tegen te gaan: de levensduur van een cookie op een privacy-vriendelijke manier verlengen door middel van bijvoorbeeld TraceDock, server-side tagging en de consent mode.
  • Basisstatistieken mag je via GA4 verzamelen. Je krijgt geanonimiseerde data tot je beschikking. Alleen kun je voor deze groep bijvoorbeeld geen remarketing inzetten, omdat je niet kunt herleiden wie er in deze groep zitten.
  • Wanneer je GA4 combineert met first-party tracking (via TraceDock, server-side of consent mode), behoud je in principe al je data.
  • Met Enhanced Conversions die Google in het leven heeft geroepen kunnen we conversies meten die anders verloren waren gegaan.
  • Het is ontzettend belangrijk om bewust te zijn van het feit dat je eigen gegevens moet gaan verzamelen. Je hebt een first-party strategie nodig zodat je als organisatie iets biedt in ruil voor een e-mailadres, telefoonnummer of identifier.
  • Een Customer Data Platform heeft vaak mogelijkheden voor identity resolution. Zo kun je de persoon heel goed blijven herkennen. Wanneer je een langere aankoopcyclus hebt is dit belangrijk, maar ook wanneer je veel terugkerende klanten hebt.
  • Google Bigquery is een ideale plek om al jouw data samen te brengen en te combineren. Wanneer je bijvoorbeeld CRM-data, orderdata of klantdata in een tabel hebt, kun je dit matchen met GA4. Zo heb je een goede op je eigen server, dus first-party.

Blijf ons volgen voor meer interessante gesprekken in onze podcast. Volg de podcast hier!

Wil je meer weten over Google Analytics 4, het meten van conversies en een first-party strategie? Wij denken graag met je mee!

Lees meer over