Zo schrijf je een krachtige CTA!

leestijd 7 minuten
23 januari 2023

Een call to action, of CTA, is simpel gezegd het “aanzetten tot actie”. Het is de bedoeling dat je bezoeker na het lezen van jouw tekst iets gaat doen.

Wat precies? Dat hangt af van jouw doelstelling. 

Toch zien we regelmatig CTA’s voorbij komen waar nog veel ruimte voor verbetering mogelijk is.

CTA’s die de gebruiker niet aanspreken, niets zeggen over waar je terecht komt na een interactie of CTA’s die niet opvallen en onduidelijk zijn. 

Een goede CTA activeert en voldoet aan de verwachtingen van de gebruiker.

Zo’n CTA zorgt er niet alleen voor dat gebruikers doorklikken, maar dat ze ook in de vervolgstappen doorklikken of in de informatiebehoefte zijn voorzien. 

Er zijn veel mogelijkheden om je CTA’s te verbeteren.

Het is belangrijk dat je hiermee experimenteert zodat je weet welke mogelijkheden werken voor jouw organisatie én jouw doelgroep.

Er is namelijk niet éen waarheid. Alles is context-afhankelijk. Meten is weten.

Daarbij is het wel belangrijk dat je niet alleen maar gefocust bent op het optimaliseren van CTA’s. Vaak zijn er meer urgente en grotere knelpunten op een website dan een CTA.

Je kunt zoveel gebruikers doorsturen als je wilt, maar als de opvolging op de pagina hierachter niet goed is, loop je alsnog veel conversies mis.

“Een CTA is niet te bestempelen met goud of fout. Het testen van jouw call to action laat zien of het bijdraagt aan het gewenste resultaat.”

Ayla Kok, De Wolven

Wij hebben zes tips voor je op een rijtje gezet die jou helpen om CTA’s neer te zetten die goed passen bij jouw organisatie.

De CTA is snel te vinden

Aandacht is een enorm belangrijk psychologisch aspect in het optimaliseren van je website.

Met enige regelmaat komen we pagina’s tegen met enorm veel informatie, visuals die afleiden en CTA’s die verstopt staan. Een gebruiker scant door een pagina.

Zorg dus dat de belangrijkste informatie snel te vinden is en plaats de CTA op een strategische plek. Het liefst boven de fold (scherm dat je ziet zonder te scrollen).

Én zorg ervoor dat de CTA opvalt ten opzichte van andere content. De belangrijkste CTA een contrasterende kleur geven helpt hierbij.

Een effectief middel om de aandacht naar een CTA te leiden is “visual cueing”.

Hierbij maak je gebruik van fotografie waarbij de persoon naar de CTA kijkt of doe je dit in de vorm van een pijl. Zo vestig je direct de aandacht op de CTA.

Twee is beter dan één

Het plaatsen van twee CTA’s, waarvan één primaire en één secundaire button of link, heeft een positief effect op twee psychologische aspecten.

Enerzijds geven we de gebruiker een keuze.

Als we een CTA plaatsen is de keuze vrij simpel; ik klik wel of ik klik niet. Bij het plaatsen van twee CTA’s weegt de gebruiker beide keuzes af. Hierdoor is de kans op een interactie aanzienlijk groter.

Daarnaast wekt het plaatsen van twee CTA’s het gevoel van autonomie op. Als een gebruiker het gevoel heeft dat hij bepaalt wat hij gaat doen is de kans op een actie aanzienlijk groter. 

Het is hierbij wel belangrijk dat de CTA’s niet met elkaar concurreren.

Zorg dat ze allebei tot een andere uitkomst leiden en dat er onderscheid zit in hiërarchie. Daarmee bedoelen we dat de primaire knop meer opvalt dan de secundaire knop.

Een mooi voorbeeld hiervan zie je hieronder van Coolblue. Bij ieder product dat zij online verkopen, maken ze gebruik van meerdere CTA’s. Én ze laten één CTA er uit springen: de knop om het product toe te voegen aan de winkelmand.

Schrijf in een actieve vorm

Het doel van een CTA is het activeren van je gebruiker.

Toch worden er weinig CTA’s activerend geschreven. Bijvoorbeeld ‘winkelwagen’, ‘bestellen’ of ‘aanmelden’. Allemaal CTA’s die eigenlijk niet heel spannend zijn.

Een activerende tekst zet aan tot meer interacties.

Verwerk dit ook in je CTA’. Denk aan ‘In winkelwagen plaatsen’, ‘Ik ga bestellen’ en ‘Ik wil aanmelden’. Ook hierbij is het essentieel dat er getest wordt. 

Voorbeeld van activerende CTA’s van Dropbox

Maak duidelijk waar de CTA naartoe leidt

Zoals eerder benoemd is het doel van een CTA niet alleen gebruikers door laten klikken.

Je wilt dat ze in hun informatiebehoefte zijn voorzien of zelfs tot een bestelling overgaan. We zien regelmatig CTA’s voorbij komen die niet overeenkomen met de locatie waar je op terecht komt.

Dit zorgt voor een grote uitval in de stap hierna. Het psychologische aspect hierachter heet ‘outcome expectancy’.

Hierbij geef je duidelijkheid over een product of proces zodat gebruikers weten wat ze kunnen verwachten. Dit verhoogt de motivatie om door te klikken omdat ze weten dat deze actie leidt tot het gewenste effect.

Dit zal ook leiden tot een hogere kwaliteit van het verkeer op je website.

Unique Selling Points

Als een gebruiker verder in de bestelflow is, wil je hem verleiden om een transactie te doen. Een gebruiker komt nu op een punt dat hij vanuit zijn rationale gaat beoordelen of hij het product bij jou wil kopen én nu wil aanschaffen.

Door bij de CTA een positieve emotie op te wekken verleid je een gebruiker sneller tot een transactie. Door unique selling points (USP’s) toe te voegen creëer je deze emotie.

Deze kun je insteken op het ontzorgen van de gebruiker zoals ‘gratis retourneren’, ‘snelle levering’ en ‘betaalmethoden’.

Maar je kunt ook de USP’s van het product of bedrijf toevoegen. Waarom moet de gebruiker dit product kopen?

Spreek de motivatie van de gebruiker aan!

We geven meer waarde aan gelimiteerde kansen in geld, tijd of beschikbaarheid. Iedereen kent het wel.

Een vakantie boeken waar nog maar één kamer beschikbaar is, een actie die alleen nu geldig is of een product waarvan er nog maar één op voorraad is. Door dit bij je CTA neer te zetten beïnvloed je wederom de rationale van een gebruiker.

Gebruikers hebben het gevoel dat ze het product of de dienst mislopen en daardoor zullen ze sneller tot een transactie overgaan.

Hierbij kun je denken aan een afteller bij een tijdelijke actie of een opmerking dat er nog maar enkele beschikbaar zijn. Het is wel belangrijk dat je hier goed mee omgaat.

Als je hier gewetenloos over liegt gaat dit al gauw ten koste van het vertrouwen in je organisatie. En dan komt een gebruiker niet meer bij je terug.  

Wil je deze weg liever niet inslaan of leent jouw product of dienst zich niet voor deze aanpak?

Geen zorgen, er zijn ook andere manieren om de motivatie tot een interactie te verhogen. Door aan te geven dat de gebruiker er bijna is, binnen een minuut heeft besteld of nog maar twee stappen hoeft in te vullen spreek je ook de motivatie aan.

Zeker nu, in een tijd waarin iedereen tijd tekort komt, kan dit een effectief middel zijn.

Voorbeeld van Booking.com

En nu? Zelf aan de slag!

Zoals je hebt gelezen, zijn er meerdere aspecten die allemaal bijdragen aan het succes van een goede call to action.

Het is in ieder geval essentieel om te zorgen dat je CTA’s makkelijk vindbaar en scanbaar zijn. Bepaal verder wat je wilt bereiken en wat bij jouw organisatie past. Test met de verschillende mogelijkheden en ontdek wat wel of juist niet werkt. 

Dus, hoe ga jij je bezoekers binnenhalen?