Zó kom je beter op Google’s radar met sterke content

leestijd 5 minuten
23 januari 2023

In de tijd van nu moet content relevant, pakkend en waardevol zijn. 

Google’s update van augustus draait precies daarom: zinvolle content krijgt de voorkeur.

De nieuwe update wordt ook wel de ‘Helpful content’-update genoemd. Google kijkt hierbij strenger naar het onderscheid tussen teksten die jij en ik zelf schrijven en teksten die AI gegenereerd zijn.

Wij leggen je uit welke voordelen je uit Google’s Helpful Content update haalt!

Maar eerst de update in het kort

Google’s Helpful Content is geïntroduceerd op 18 augustus 2022 en vanaf 25 augustus is Google begonnen met het uitrollen van de update.

De update pakt alle aspecten van content aan. Goed en slecht scorende SEO, de inhoud van de teksten zelf en nog veel meer. Dit gebeurt allemaal aan de hand van een automatisch keuringsproces.

Het is onderdeel van een grotere aanpak van Google om betere en originele content te laten zien in de zoekresultaten van de zoekmachine.

Het Amerikaanse bedrijf is al jaren bezig om hoge kwaliteit content beter te belonen en te vertonen bij zoekopdrachten. Google gelooft dat het beter passende resultaten weergeeft, door met name AI gegenereerde content eruit te filteren.

Hoe creëer je zinvolle content?

Om mee te kunnen liften op de update van Google, moet je bij jezelf beginnen. 

Als je zinvolle content wilt produceren moet je een paar basiselementen blijven hanteren op je website.

Een specifieke doelgroep of niche

Wat is het algemene onderwerp van jouw website?

Als je daar geen goed antwoord op kunt geven, dan is het duidelijk.

Jouw website gaat over van alles (en nog wat). Bij jou vind je informatie over allerlei onderwerpen. Dat kan fijn zijn, maar Google vindt van niet.

Omdat je informatie over zoveel verschillende dingen gaat, vindt de zoekmachine het lastig om dit soort websites hoog te plaatsen binnen de zoekresultaten.

Waarom?

Dat antwoord is makkelijk: omdat er geen directe doelgroep aan gekoppeld is. Er kunnen hartstikke veel verschillende doelgroepen gelinkt zijn aan jouw website.

Als je content gaat over een terugkerend onderwerp kan Google veel gemakkelijker een doelgroep aan jouw website linken.

Weet waar je het over hebt

Klinkt logisch, toch? 

Dat is het ook!

Als jij content produceert over een onderwerp waar je niets vanaf weet, wordt het nooit kwalitatief sterk. Hoe graag je dat ook zou willen. 

Maar als jij schrijft over een onderwerp waar je voor gestudeerd hebt, wat je passie is, of gewoon iets waar jij ontzettend veel vanaf weet, dan wordt de content een stuk sterker.

Jij bent namelijk de expert. 

Voer een zoekwoorden onderzoek uit

Om te weten hoe hoog je scoort in vergelijking tot je concurrenten, voer je een zoekwoorden onderzoek uit.

Door middel van het onderzoek ontdek je welke van jouw concurrenten op dezelfde zoekwoorden scoren en of jouw concurrenten er een succesvolle website op nahouden. 

Vanuit deze stap ga je aan de slag met je eigen content. 

Want op welke zoekwoorden wil jij scoren?

Je kunt een zoekwoorden onderzoek uitvoeren via een generator site, zoals bijvoorbeeld Ubersuggest of ga aan de slag via Google Ads.

Houd rekening met alle soorten lezers

Er zijn allerlei soorten lezers. 

Snelle lezers, scannende lezers, lezers die liever video’s bekijken, lezers die lekker op hun gemak lezen en de multitask lezers… Ga zo maar door, de lijst is ellenlang.

Maar hoe maak je content die voor elke lezer gemakkelijk te lezen is?

Door gebruik te maken van verschillende soorten content – afbeeldingen, video’s, infographics, tekst, audio – spreek je veel verschillende lezers aan.  

De lezers hebben namelijk in één oogopslag door met wat voor content ze te maken hebben en kunnen snel meerdere stukken informatie opnemen.

Als je genoeg variatie in je content hebt, spreek je een veel grotere doelgroep aan. Diversiteit in type content zorgt ook voor meer interactie tussen jouw content en je lezers.

Het updaten van je content

Het gaat niet om de hoeveelheid content die je update, maar om wat je aanpast om de content beter of relevanter te maken.

Als je niet goed weet wat je moet updaten, kijk dan naar je concurrentie. 

Zoek op Google naar de zoekwoorden waarop je wilt scoren, en kijk naar de hoogste rankings. Wat voor tekst of afbeeldingen hebben je concurrenten op de pagina’s staan?

Na het bekijken en onderzoeken wat je wilt veranderen, ga je aan de slag. De hoeveelheid die je gaat updaten kan minimaal zijn, maar het kan ook zijn dat je de content voor een groot deel moet herschrijven.

Probeer elk jaar je artikelen te updaten, zo blijft het relevant.

Als je niets aan je content doet, en bezoekers zien jouw werk voorbijkomen zonder nieuwe informatie, wordt het al snel saai en onbelangrijk. Het is toch informatie die ze al eerder gelezen hebben.

Dat kan ervoor zorgen dat je websiteverkeer daalt.

En dat moeten we natuurlijk voorkomen!

Voeg je geheime wapen toe

Wat maakt jouw content echt jóuw content?

Door ervaringen of vaardigheden toe te voegen aan je content, geef je het een persoonlijke touch.

Je vertelt namelijk iets anders dan wat de rest van de mensen doet, en dat maakt je nét even iets meer bijzonder dan de rest.

Wil je meer leren?

Google’s Helpful Content draait om de verbetering van content en de beloning daarvan.

Met content die constant hoog scoort in Google’s zoekresultaten, behaal je meer websiteverkeer. 

Want met jaarlijks verbeterde en geoptimaliseerde content groei je en maak je meer impact.

Wil je meer leren over hoe je als content creator of bedrijf groeit?

Meld je dan aan voor het Growth Lab waar wij van Fingerspitz jou alles leren over growth marketing!

Lees meer over