YouTube SEO: maak je video’s beter vindbaar

leestijd 12 minuten
10 maart 2020

Je weet het allang, maar YouTube is huge. Na Google is YouTube zelfs de meest populaire zoekmachine ter wereld: nog groter dan Yahoo!, Bing, en alle andere zoekmachines bij elkaar.

Dagelijks worden er 1.000.000.000 YouTube-video’s bekeken. En dat zijn echt niet alleen maar entertainment-video’s. Voor iedere doelgroep is YouTube interessant.

Een voorbeeldje: jaarlijks stijgt het aantal zoekopdrachten waar how to of tutorial in zit met ruim 70%. Dit soort zoekopdrachten zijn niet trendgevoelig, maar juist ‘evergreen’: de populariteit van deze zoekopdrachten neemt niet zo snel af. Bij video’s met een hoog entertainment-gehalte, zoals muziekclips, is dat meestal wel zo.

Conclusie: YouTube is een kansrijk platform, waar jouw doelgroep zich bevindt. Dus is het belangrijk om ook hier je vindbaarheid te maximaliseren.

Vergroot de vindbaarheid én zichtbaarheid van je merk

Als we zeggen dat YouTube-video’s alleen werken binnen YouTube zelf, doen we het platform enorm tekort. Ook via Google zelf worden je video’s getoond, inclusief de vermelding van je merk.

Stel: je googlet op ‘visgraat vlecht maken’. Dan wil je geen lang verhaal. Je wilt meteen zien hoe het moet.

Zoals je in het voorbeeld hierboven ziet, plaats Google inmiddels zelfs al YouTube-video’s boven de “normale” resultaten. We kunnen dus stellen dat het gebruik van video’s je online zichtbaarheid een flinke boost kan geven.

Appeltje eitje? Niet echt. Tenminste, als je het niet goed aanpakt. Dit is wat je moet doen.

Stap #1: voordat je begint…

Heb je je video al opgenomen? Dan ben je eigenlijk al te laat.

Vóórdat je je video gaat opnemen, moet je al nadenken over YouTube SEO. En niet alleen over de inhoud van je video.

Wat is de basis van een blogartikel dat goed scoort in Google? Juist, de kwaliteit. Met video’s op YouTube is dat niet anders. Als je video zelf simpelweg slecht is, gaat er nooit iemand naar kijken.

Ken je doelgroep:

  • Wat willen ze zien?
  • Waar hebben ze je bij nodig?
  • Waar inspireer je ze mee?
  • Of waar zijn ze juist bang voor?

Ook al heeft je video nog niet zoveel views, toch kun je al iets zeggen over de loyaliteit van je kijkers. Duik daarvoor in het rapport met de naam – je verwacht het niet – Kijkersloyaliteit. Daarin zie je hoe lang men naar je video kijkt, en op welke momenten ze afhaken. Dat zegt enorm veel over hoe interessant jouw video is voor je doelgroep.

Je raadt het al: een goede Kijkersloyaliteit heeft natuurlijk een positieve invloed op je SEO-score.

Zoals je ziet lukt het ons redelijk goed om ons publiek te blijven boeien in onze Smart Lab-video’s. Het grootste gedeelte kijkt de video zo goed als af.

Conclusie: een video die simpelweg interessant is voor je doelgroep is pas het begin, maar al wel het halve werk.

Soorten YouTube video’s

‘Volgens mij werkt YouTube niet voor onze branche.’ Onzin. Voor iedere branche is er wel een format te bedenken dat interessant is.

Hier zit ongetwijfeld een interessant format tussen voor jouw organisatie:

  • Productreviews, of een vergelijking van of met alternatieven
  • Instructievideo’s (how to’s)
  • Bedankt-video’s
  • Testimonials
  • Behind-the-scenes (zoals een rondleiding of een letterlijk kijkje achter de schermen)
  • Product demonstraties
  • Unboxing-video’s
  • Samenwerking met partners
  • Screen-video’s
  • Opnames van workshops, seminars of trainingen
  • Veel voorkomende vragen (FAQ)
  • Playlists met serials

Stap #2: keyword research. Again…

YouTube is een zoekmachine en werkt dus vrijwel hetzelfde als Google: sommige zoektermen zijn populair, sommige minder. En op sommige termen zit meer concurrentie (andere video’s over dit onderwerp) dan op de ander.

Zoekwoordenonderzoek doen voor YouTube is simpel. Je hebt geen tools nodig, al zijn die er genoeg, mocht je er één willen proberen.

Ga naar YouTube, en begin met typen op een woord waarover je wellicht een video wilt maken.

De suggesties die hier verschijnen zijn populair. Kijk hier dus goed naar voordat je je video uploadt en een titel heeft. En er is nog iets waar je op moet letten.

Net zoals bij “normale” SEO is het ook bij YouTube SEO zo dat niet alleen het zoekvolume een belangrijke indicator is. Je moet ook kritisch kijken naar je kans om bovenaan te staan.

Zoek op de term waarop je goed gevonden wilt worden. Onder de zoekterm zie je hoeveel video’s er worden gevonden op deze term.

Schrik je van het aantal video’s? Misschien moet je dan toch kiezen voor een andere zoekterm. Anders is al je moeite misschien voor niks geweest.

Vergelijk dit aantal ook met het aantal resultaten op andere zoekopdrachten. Want het is natuurlijk wel zo dat YouTube en Google een beetje willen bluffen: ‘kijk eens hoeveel resultaten wij konden vinden! Goed zijn wij, hé!‘. Met jouw video kom je heus niet onderaan de lijst te staan. Mits je de volgende stappen volgt.

Stap #3: optimaliseer je video’s

Je video is af, en je zoekwoordenonderzoek afgerond. Tijd om je video verder aan te vullen, voor optimale vindbaarheid.

Ga je je video uploaden naar YouTube? Let op de volgende dingen:

  • Titel
  • Omschrijving
  • YouTube tags
  • Ondertiteling of transcript

Titel

Het belangrijkste van alles! Verwerk natuurlijk de zoekterm in de titel. Zorg ook dat je de kijker aanspoort om te klikken. Gebruik geen lastige woorden, en wees overtuigend.

Tips:

  • Zorg dat je titel minstens 5 woorden lang is, en verwerk je zoekwoorden erin
  • Bij 52 tekens of langer kan het zijn dat je titel afgebroken wordt – zowel op desktop als mobiel of tablet. Dat wil je natuurlijk niet.
  • Kijk naar de titel van je concurrenten: wat doen zij heel goed? En waar zie je kansen?

Bestandsnaam

Ja, echt! De bestandsnaam van je video schijnt YouTube héél belangrijk te vinden.

Sla je video dus op onder een naam waar je belangrijke zoekwoorden in terugkomen.

Omschrijving

Veel video’s hebben een omschrijving die eigenlijk veel te kort is. Jammer voor hen, maar een kans voor jou: in je omschrijving kun je nog eens de zoektermen opnemen, evenals handige links naar je eigen site, call to actions, andere social kanalen, enzovoorts.

Tips:

  • Probeer je omschrijving langer dan 1 of 2 alinea’s te maken. Ga zelfs voor ongeveer 250 woorden.
  • Neem je belangrijkste zoekterm 2 tot 4 keer mee.
  • Je kunt binnen YouTube gebruik maken van standaard omschrijvingen, voor als je weinig tijd hebt of veel van hetzelfde soort video’s in één keer upload. Let er op dat je omschrijving wel altijd relevant is.

Tags

Tags zijn ontzettend belangrijk. Dit is dé indicator voor YouTube om te herkennen bij wat voor onderwerpen jouw video naar boven moet komen, zonder dat je die woorden ontoepasselijk gebruikt in je titel of omschrijving.

Tips:

  • Gebruik suggesties van een keywordtool of de YouTube zoekbalk zelf, om te kijken naar zoektermen die lijken op die van jou. Die vul je hier allemaal in.
  • Wees naast zeer specifiek ook generiek: bij een Smart Lab-video nemen we ook standaard de tags ‘online marketing’ mee, bijvoorbeeld. Hoe meer tags overeenkomen met de video die iemand al kijkt, hoe groter de kans is dat je bij de suggesties komt te staan.
  • Kijk naar welke tags andere video’s gebruiken. Onmisbaar daarbij is de gratis Chrome-plugin VidIQ. Daarmee zie je in één oogopslag welke tags video’s hebben ingezet.

Ondertiteling of transcript

YouTube en Google zijn nog niet zo ver dat ze aan de hand van geluidsopnames perfect kunnen achterhalen wat er precies wordt gezegd. Zeker niet in het Nederlands. Help ze dus een handje, door een transcript te maken voor je video. Dan kunnen ze hem stukken beter beoordelen.

Een goed voorbeeld – en trouwens een interessant concept om te volgen -, is Whiteboard Friday, van SEO-softwareleverancier Moz. Zij werken de inhoud van de video steeds uit, en plaatsen die op hun website onder de video. Vanzelfsprekend staat dit transcript vol met interessante zoektermen. Plus, je geeft je pagina extra SEO-waarde, met al die extra woorden. Twee vliegen in één klap!

Je kunt de rest van je webpagina ook gebruiken voor additionele informatie, die voor je video niet zo interessant is. Een goed voorbeeld is de extra uitleg over experimenten instellen in AdWords, bij Smart Lab Aflevering #20.

Eindscherm

Eindschermen zijn te zien op mobiele apparaten en desktops. Een eindscherm geeft de mogelijkheid een video niet ‘dood te laten lopen’. Door elementen toe te voegen verwijs je een kijker door naar bijvoorbeeld een andere video of nodig je de kijker uit om te abonneren op het kanaal.

Kaarten

Door een infokaart toe te voegen verwijs je gemakkelijk naar andere video’s, kanalen of een poll. Komt er in de video iets voorbij wat al eerder besproken is in een andere video? Voeg dan een infokaart toe.

Ondertiteling, eindschermen en kaarten zijn toe te voegen via de Creator Studio van YouTube. Recentelijk is YouTube gestart met het gebruik van YouTube Studio (bèta). Helaas zijn deze functies (nog) niet te gebruiken in de nieuwe Studio en verwijst deze je naar de oude. Hoe kom je er? Vanuit YouTube: Klik je rechtsboven op je profielfoto → Klik in het dropdown menu op YouTube Studio (bèta) → Klik in het linker menu op Video’s → Klik op de betreffende video → Klik in het linker menu op Overige functies → Kaarten. Je wordt nu automatisch doorverwezen naar de Creator Studio van YouTube. In het menu bovenaan staat ook de optie Eindscherm.

 Afspeellijsten

Afspeellijsten in YouTube zijn lijsten van video’s die zijn samengevoegd op basis van specifieke onderwerpen. Zo creëer je door middel van afspeellijsten een heldere accountstructuur en een makkelijke navigatie voor kanaalbezoekers. Bij het aanmaken van een afspeellijst is het belangrijk om de titel en beschrijving af te stemmen op het zoekwoord. 

#4: en door!

Vanzelfsprekend scoort een video van een kanaal met duizenden abonnees beter dan een video van een kanaal met slechts tientallen abonnees. Dat is dus de volgende stap: creëer een community met vaste kijkers en abonnees.

Thumbnail

Je thumbnail is ontzettend belangrijk. Het is het eerste wat mensen zien van je video. Ook tussen de aanbevolen video’s aan de rechterkant.

Indirect heeft een krachtige thumbnail ook effect op je SEO-score: hoe opvallender, hoe vaker erop wordt geklikt. Dat verhoogt de CTR van je video, en dat is één van de belangrijkste pijlers voor YouTube SEO.

Call-to-action

Net zoals je blog is je video een never ending story. Je wilt namelijk dat kijkers iets gaan doen als ze je video hebben gezien: nog een video bekijken, abonneren, of doorklikken naar je website.

Het aantal abonnees is natuurlijk ontzettend belangrijk voor het succes van je kanaal. Zorg dat je je kijkers stimuleert om zichzelf te abonneren.

In de Creator Studio van YouTube kun je eenvoudig templates of eindschermen uit vorige video’s toevoegen:

In die eindschermen verwerk je een element waarbij mensen zich kunnen abonneren, of een andere video kunnen bekijken.

Ook handig: de knop waarmee mensen zich ook op andere plekken dan op YouTube op je kanaal abonneren:

Interactie

Stimuleer je kijkers om te liken, delen, reageren of om hun vraag te stellen. Is er veel interactie met je video? Good for you, want YouTube houdt dit bij en geeft je een hogere SEO-score als je veel interactie hebt.

Ondertiteling in een andere taal

Richt je je alleen op de Nederlandse markt, of wil je een internationaal publiek gebruiken? Dan kun je je video eenvoudig ondertitelen. Gebruikers kiezen zelf voor de Engelstalige ondertiteling – of welke taal dan ook, als je die hebt ingesteld -, en zo bereik je redelijk simpel een internationale doelgroep.

Ondertiteling is trouwens altijd mooi meegenomen. Soms kijken mensen liever met hun geluid uit. Met ondertiteling hoeven ze die niet perse aan te zetten.

Aan de slag!

Vanzelfsprekend is dit allemaal makkelijker gezegd dan gedaan. De sleutel tot succes op YouTube is door de discipline te hebben, en aan de slag te gaan. En niet éénmalig: het is en blijft social media, dus je zult actief moeten blijven. En je moet natuurlijk ook gewoon een goede video maken, en een goed verhaal vertellen,

Ik heb nog wat waardevolle tools en content voor je, die je weleens goed van pas zouden kunnen komen.

Tools

  • YouTube Keywordtool: zoek waar veel zoekverkeer op zit, en bekijk vergelijkbare zoektermen
  • VidIQ: een waardevol dashboard met Chrome-extensie, voor hele relevante SEO-informatie over je eigen video’s, maar ook zoekopdrachten en video’s van anderen.
  • TubeBuddy: nog een YouTube-extensie, waarmee het veel makkelijker is om je kanaal te beheren en je prestaties te analyseren.

Content

Nog een laatste tip: YouTube-video’s kun je ook embedden op je eigen website. Met behulp van een video sitemap laat je vervolgens weten aan Google dat jouw pagina een video bevat. Daarmee krijg je ook extra zichtbaarheid op de zoekresultatenpagina: Google laat zien dat de pagina een video bevat.

Daar is de zoekgigant inmiddels best slim in geworden. Bij dit soort type zoekopdrachten worden al bijna standaard video’s weergegeven:

  • How-to’s
  • Reviews
  • Tutorials
  • Sport- of beweging-gerelateerde zoektermen
  • Entertainment

Succes!

Lees meer over