5 online marketing nieuwtjes die je niet wilt missen!

leestijd 7 minuten
25 juni 2020

Pinterest komt met nieuwe functies voor aanbieders

Verkopers kunnen nu op verschillende manieren ontdekt worden door kopers, dankzij de introductie van nieuwe features die producten meer onder de aandacht zullen brengen bij gebruikers. De nieuwe functies omvatten een programma voor geverifieerde verkopers, nieuwe conversie rapportagemogelijkheden, updates van de productcatalogus en dynamische retargeting opties. 

Geverifieerde verkopers

Op Pinterest kunnen verkopers nu geverifieerd worden, waardoor zij kunnen genieten van enkele voordelen. Producten kunnen bijvoorbeeld worden weergegeven in de winkelbeleving van Pinterest. Bovendien krijgen retailers met een verificatie een ‘Winkel’ tabblad op hun profiel, zodat gebruikers alles in één oogopslag kunnen zien. De verificatie van een verkoper wordt aangetoond met een blauw vinkje. 

Conversie rapportages

Retailers krijgen toegang tot organische en betaalde conversie rapporten. Hierdoor wordt de impact die Pinterest heeft op website bezoeken en de verkoop via verschillende platformen nauwkeuriger meetbaar.  

Catalogus updates 

De Pinterest Catalogus, waarmee merken een productcatalogus kunnen uploaden, is verbeterd om de tijd te verkorten van het invoeren van nieuwe producten. De catalogus bevat ook nieuwe features, waardoor je productfeed bijna in realtime overgenomen kan worden.

Dynamische retargeting

Deze functie werd al enkele maanden getest in de VS, maar is nu wereldwijd uitgerold. Met dynamische retargeting kunnen advertenties getoond worden aan gebruikers die zich eerder online met een bepaald merk hebben beziggehouden, of hun winkelwagentje verlaten hebben. Pinterest zegt dit ook in de toekomst nog meer te willen verbeteren, zodat verkopers meer controle kunnen krijgen over dynamische targeting. 

Waarom is dit belangrijk? 

Vooral in de huidige situatie, wordt het online zichtbaar zijn voor winkels een steeds grotere noodzaak. Gezien de concurrentie online hierdoor enkel alleen nog meer toe neemt, zullen retailers moeten nadenken over hoe ze langdurige betrokkenheid kunnen creëren. Functies die de customer journey vereenvoudigen en het mogelijk maken advertenties te personaliseren, zoals dynamische retargeting of een blauw vinkje voor geverifieerde verkopers, zorgen voor extra vertrouwen en gemak voor de consument. 

LinkedIn lanceert Conversation Ads

Wordt personalisatie in 2020 dan eindelijk het woord van het jaar? LinkedIn draagt er met zijn nieuwe Conversation Ads in ieder geval zijn steentje aan bij. De beta versie zal de komende weken worden uitgerold voor alle adverteerders.

Deze nieuwe manier van adverteren borduurt voort op de huidige Message Ads van LinkedIn, met full-funnel campagnes en opties voor meerdere aangepaste CTA’s, zoals informatie over producten, het aanmelden voor een webinar of het downloaden van e-books. 

Het format is ontworpen voor real-time engagement, wat betekent dat berichten alleen naar prospects verstuurt kunnen worden als deze ook online zijn op LinkedIn. Adverteerders kunnen gebruik maken van Conversation Ads in combinatie met andere features, zoals leadgeneratie formulieren, om de weg naar conversie te verkorten. 

Conversation Ads laten klanten hun eigen pad kiezen op basis van het voor hen meest relevante CTA – zoals het registreren voor een webinar of het downloaden van een whitepaper. Bovendien worden deze advertenties alleen verzonden naar momenteel actieve LinkedIn-leden, wat de kans op engagement kan vergroten.

Het nieuwe formaat kan vooral voordelig zijn voor B2B-adverteerders met langere aankoopcycli en meerdere belanghebbenden die betrokken zijn bij aankoopbeslissingen. De advertenties geven klanten toegang tot de inhoud die het meest relevant is voor hun huidige fase in het traject.

Waarom is dit belangrijk? 

Met conversation ads kunnen gebruikers hun eigen pad kiezen op basis van de voor hen meest relevante CTA. Bovendien kunnen de advertentie berichten alleen worden verzonden als klanten op dat moment actief zijn op LinkedIn – wat je kans op engagement natuurlijk vergroot!

Het nieuwe format kan vooral interessant zijn voor B2B-adverteerders, die normaal te maken hebben met een buyer journey die veel langer is. Door de advertenties op deze manier te tonen hebben klanten direct toegang tot de informatie die het meest relevant is voor de fase van de journey waar zij zich op dat moment in bevinden. 

Google updatet het beleid voor ongepaste content

In het kader van de COVID-19 pandemie heeft Google Ads zijn beleid aangepast voor ongepaste content. De updates zijn gericht op keywords rond gevoelige gebeurtenissen, het bewust opdrijven van prijzen en meer. 

De update die per direct van kracht is, noemt het virus weliswaar niet specifiek, maar het is vrij duidelijk dat de aanpassingen moeten voorkomen dat adverteerders proberen te profiteren van de uitbraak. Google verbood eerder deze maand al alle advertenties voor gezichtsmaskers.  

Waarom is dit belangrijk?

Het is voor digitale platformen lastig om in deze tijd nepnieuws te onderscheiden van officieel overheidsnieuws. Bovendien hebben veel retailers te kampen met verkopers die prijzen van bepaalde producten proberen op te drijven.

Hoewel de update misschien niet heel drastisch lijkt, geeft het Google wel een duidelijke richtlijn waarmee het bedrijf actie kan ondernemen tegen adverteerders die proberen te profiteren van de pandemie en inzetten op corona-gerelateerde keywords. Hou dus ook goed in de gaten of de advertenties die jij online zet worden afgekeurd – dat zal op dit moment wellicht vaker gebeuren dan je tot voorheen gewend was. 

Snapchats nieuwe Lens Web Builder: maak AR-campagnes in een handomdraai

Snapchat heeft een nieuwe product aangekondigd, waarmee adverteerders gemakkelijker AR-campagnes kunnen ontwerpen en delen. Met de nieuwe ‘Lens Web Builder’ kunnen bedrijven AR-campagnes direct in de Snapchat Ads Manager maken.

De nieuwe lens web builder is ontwikkeld met drie belangrijke centrale waarden: eenvoud, snelheid en budgetvriendelijkheid. De tools is niet alleen gratis, maar adverteerders kunnen bovendien gebruik maken van honderden templates. Hierdoor kunnen ook gebruikers zonder 3D-ervaring indrukwekkende AR-advertenties maken binnen enkele minuutjes. 

Waarom is dit belangrijk?

De Lens Web Builder is vrij eenvoudig te gebruiken en hierdoor ideaal voor kleine en middelgrote bedrijven die net beginnen met AR of er mee willen gaan testen. Het is niet hetzelfde als de in 2017 gelanceerde Lens Studio, die gebaseerd is op ingewikkeldere 3D-technieken en vooral gebruikt wordt door ontwikkelaar en digitale designers. De Lens Web Builder is veel toegankelijker en is een tool die door iedereen gebruikt kan worden – ook zonder technische ontwerp-skills. 

Reddit verrast adverteerders met ‘Trending Takeover’

Reddit heeft een nieuwe advertentie unit gelanceerd! Reddit’s nieuwe baby, die de naam ‘Trending Takeover’ draagt, heeft een campagne levensduur van 24 uur en is ontworpen om merken in lijn te brengen met de meest populaire en relevante gebeurtenissen en trends van de dag. Het is het eerste type advertentie dat op het platform zichtbaar is in het ‘trending’ gedeelte en in de search dropdown. Als een gebruiker op de advertentie klikt, wordt deze doorgestuurd naar een landingspagina waar Reddit-gesprekken, berichten en community’s worden weergegeven op basis van trefwoorden die de adverteerder heeft gekozen. 

Waarom is dit belangrijk?

Adverteerders kunnen een Trending Takeover gebruiken om hun zichtbaarheid te verhogen en top-of-funnel bewustzijn te creëren, in lijn met trending onderwerpen en problemen. Aangezien op Reddit meerdere miljoenen zoekopdrachten per dag plaatsvinden, kunnen merken zich hiermee direct linken aan de geboorte online trends. 

Met de nieuwe advertentiemogelijkheid laat Reddit zien meer prioriteit te willen geven aan het verbinden van merken en mensen. Waar het platform eerst nog achter bleef op andere sociale netwerken, was de site het afgelopen jaar nogal druk met het lanceren van verschillende advertentie-opties. Vooral voor merken met een niche doelgroep, kan het de moeite waard zijn eens te overwegen om op Reddit te adverteren. 

Lees meer over