Marketing Automation: wat zijn de trends en hoe maak je de juiste keuze voor een tool?

leestijd 6 minuten
25 juni 2020

Data speelt een steeds belangrijkere rol in ons dagelijks leven. Bedrijven gaan steeds meer te maken krijgen met grote hoeveelheden, waardevolle, data. Het is belangrijk om deze data zo goed mogelijk voor je bedrijf in te zetten, zodat dit waardevolle leads en prospects kan opleveren. Gelukkig zijn er tegenwoordig veel verschillende tools die ons daarbij kunnen helpen. Maar hoe pak je dit aan? Hoe weet je bijvoorbeeld welke tool het beste bij je bedrijf past? En waar begin je mee? In dit artikel legt Remco, Lead Marketing Automation bij Fingerspitz, uit wat de trends zijn en hoe je de juiste keuze maakt voor een tool. 

Remco is specialist op het gebied van Marketing Automation en houdt zich hier binnen Fingerspitz alweer ruim 1,5 jaar mee bezig. Daarnaast heeft hij al ruim 7 jaar online marketing ervaring. Zijn werkzaamheden binnen Fingerspitz zijn tweeledig. Aan de ene kant helpt hij klanten met het opzetten van leadgeneratie trajecten. Zo schrijft hij strategieën voor klanten waarin duidelijk wordt hoe zij leads kunnen kwalificeren en binnenhalen. Aan de andere kant houdt Remco zich ook bezig met kennisverbetering binnen het bedrijf. Hierdoor zijn alle collega’s op de hoogte van Marketing Automation en weten zij als geen ander hoe je dit op de juiste manier kunt inzetten. 

Juist nú is marketing automation zo belangrijk 

Nu steeds meer mensen vanuit huis werken, zien we dat vooral bedrijven die actief zijn in de B2B, minder invloed hebben op sales trajecten. Zij merken nu dat de bestaande business die zij doen met andere bedrijven stilvalt ten gevolge van de huidige crisis. Om dit toch weer op gang te laten komen, kan Marketing Automation effectief worden ingezet. Door nu aan de gang te gaan met Marketing Automation kun je de leads die je nu genereert, in de periode dat het weer beter gaat omzetten naar klanten. 

Maar niet alleen nu is de inzet van Marketing Automation cruciaal, het is namelijk niet iets tijdelijks. Ook na de huidige crisis is Marketing Automation een goede manier om op de lange termijn kwalitatieve leads te blijven genereren. 

Ontwikkelingen binnen de Marketing Automation markt

De afgelopen jaren heeft Remco veel ontwikkelingen gezien binnen de Marketing Automation markt. ‘’Allereerst merk je dat er steeds meer tools komen. Je hebt een aantal grote spelers op de markt die bij de meesten wel bekend zijn of waar ze in ieder geval ooit van gehoord hebben’’, aldus Remco. Hij gaat verder: ‘’Ook zie je dat er steeds meer kleine spelers op de markt komen die zich richten op een bepaalde branche. Denk daarbij bijvoorbeeld aan de B2B branche of de e-commerce branche.’’ Het aantal aanbieders van tools neemt dus duidelijk toe. 

Verder ziet Remco een duidelijke ontwikkeling in functionaliteiten van marketing automation tools: ‘’Eerst begon het met een e-mail automation tool waarmee je enkel automatisch e-mails kon verzenden. Tegenwoordig wordt het steeds meer een all-in-one communicatieplatform, waarbij de content op het juiste moment op het juiste kanaal terechtkomt.’’  Het grote voordeel van deze complete tools is dat meerdere afdelingen binnen een organisatie, bijvoorbeeld marketing en sales, hier gebruik van kunnen maken. 

De verschillende tools

Een van de bekendere tools binnen de Marketing Automation markt is Hubspot. Wanneer bedrijven Marketing Automation in overweging nemen, zie je vaak dat zij Hubspot als vergelijkingsmateriaal gebruiken. Hubspot hoeft echter niet automatisch de beste tool voor ieder bedrijf te zijn. Voor een kleiner bedrijf kan bijvoorbeeld een andere tool met de juiste functionaliteiten al toereikend zijn. 

We gebruiken als voorbeeld even de autobranche. Iedereen rijdt het liefst in een Ferrari. Maar waarom zou je een Ferrari aanschaffen, als je deze gaat gebruiken als een Fiat Panda? Ditzelfde geldt voor marketing tools. In andere woorden: je betaalt dus veel voor een tool en je gebruikt lang niet alle functionaliteiten ervan. Hierdoor wordt de tool niet optimaal ingezet.

Wanneer een (potentiële) klant bij Fingerspitz komt met het idee om Hubspot in te gaan zetten als Marketing  Automation tool, gaat Remco daarom eerst na wat de initiële vraag is en wat het bedrijf met de tool wil bereiken. Komt Hubspot niet overeen met de doelstellingen? Dan gaat hij samen met de klant kijken naar tools die hier wél bij aansluiten. 

Hubspot kan voor de wat grotere bedrijven een goede oplossing zijn omdat zij ook sales modules, support modules, CRM modules, en nog veel meer oplossingen aanbieden. Vaak nemen grotere bedrijven meerdere onderdelen af bij Hubspot, omdat de complete oplossing de tool juist zo krachtig maakt. Maar ook kleinere bedrijven maken gebruik van de tool. Zij nemen op het begin vaak alleen de basis af, maar naarmate het bedrijf groeit, groeit Hubspot vaak met de organisatie mee. Je kunt dus steeds meer functionaliteiten toevoegen en steeds meer mensen ermee laten werken. 

Je kunt Marketing Automation dus zo groot of klein maken als je zelf wilt. Dit geldt niet alleen voor functionaliteiten, maar ook voor het budget. Je kunt al beginnen met Marketing Automation vanaf een paar euro per maand en hier resultaat mee behalen. Ga je aan de gang met een grotere tool, dan kunnen de kosten oplopen tot honderden of zelfs duizenden euro’s per maand. 

Hoe maak je de juiste keuze voor een Marketing Automation tool?

Remco geeft aan dat Fingerspitz hier een specifieke aanpak voor heeft ontwikkeld. ‘‘Bij Fingerspitz zijn wij geen partner gedreven organisatie die enkel gebruik maakt van bijvoorbeeld Hubspot of Sharpspring. Wij kijken echt naar de oplossing die het beste past bij de klant.’’  

Hoe Fingerspitz dit aanpakt? Remco: ‘’We gaan eerst samenzitten met de klant om inzicht te krijgen in de situatie. Daar komen vragen aan bod, zoals: Waar ligt de behoefte? Wat wil de klant bereiken? Hoe veel mensen zullen gebruik gaan maken van de tool? Welke functionaliteiten zijn belangrijk? et cetera. Wanneer we inzichtelijk hebben wat de doelstelling is en wat de klant wil bereiken, stellen we een shortlist op van een vijftal mogelijke tools. Vervolgens gaan we alle plussen en minnen tegen elkaar afwegen, om op die manier te komen tot een tool die de grootste voordelen oplevert voor een klant. Op basis daarvan brengen we een advies uit naar de klant, waarin de beste keuze van tool met bijbehorende onderbouwing naar voren komt.’’

Deze afbeelding heeft een leeg alt-attribuut; de bestandsnaam is sharprjszf-300x66.png
Hubspot Certified Partner
Deze afbeelding heeft een leeg alt-attribuut; de bestandsnaam is Autopilot_logo_2-300x85.png
Deze afbeelding heeft een leeg alt-attribuut; de bestandsnaam is klaviyo_logo-300x71.png

En nu?

Wij adviseren je graag! Plan vrijblijvend een kennismaking in met Remco om te kijken welke Marketing Automation tool het beste bij jouw organisatie past of om te achterhalen of je huidige tool de juiste is. 

Benieuwd wat de status van marketing automation in de Nederlandse B2B en B2C markt is? Net als in 2018, deed Fingerspitz hier ook dit jaar weer onderzoek naar. De resultaten zijn gebundeld in het benchmarkrapport.

Lees meer over