10 richtlijnen om je CRO programma goed op te voeden

leestijd 7 minuten
20 juni 2023

Key Takeaways

  • Wees een DAD: Data is je fundament, bescherm Actief je proces, en creëer Draagvlak door te begeleiden, niet door te vertellen.
  • Begrijp je websitegebruikers door structureel onderzoek te doen en verzamel continu inzichten voor blijere klanten en meer omzet.
  • Bescherm je CRO-proces met consistente werkwijzen en documentatie, en houd je aan vaste regels voor onder andere significantiegrenzen en onboardingsprocessen.
  • Wees een ‘friendly jerk’: waarborg altijd transparantie en eerlijkheid, zelfs als je een fout hebt gemaakt.
  • Creëer een leeromgeving en gebruik bewezen methodes, benader projecten holistisch en strategisch, en leer van elke test, winst of verlies.

Conversie optimalisatie: geen magische truc, maar een wetenschappelijk en strategisch proces waar heel veel bij komt kijken. Zoals statistiek, website development, design, UX, copy, data analyse, kwalitatief onderzoek en digitale marketing. En dan hebben we niet eens alles benoemd. Volg je het nog?

Alles wat te maken heeft met conversieoptimalisatie komt samen. Daarom is het heel belangrijk om je CRO-programma in goede banen te leiden. Want voor je website bezoeker maakt het niet uit. Die koopt wel ergens anders. Maar voor jou is de klant pats boem weg

Dus jij bent op zoek naar een superheld: dé CRO specialist die het totaaloverzicht heeft. Hoe vind je die persoon? Geen zorgen, er is een simpele richtlijn bedacht. Be a DAD. Juist, een dad. De echte superheld die helpt bij het opvoeden van je CRO programma. Want stiekem zijn er best wat overeenkomsten.

  • Data is je fundament in ALLES wat je doet.
  • Actief beschermen van je proces.
  • Draagvlak door te begeleiden, niet door de les te lezen.

Data is je fundament in ALLES wat je doet

1. Zorg voor betrouwbare data!

Een opgeruimde omgeving is onmisbaar. Zorg dus voor betrouwbare data. Anders is alles wat je doet gebakken lucht. En dat niet alleen, je rent zo ook vol overtuiging de verkeerde kant op. Dan trek je niet alleen verkeerde conclusies. Ook gaat je omzet op zijn gat. En dat is het laatste wat je wilt. 

Hoe meer en zuiverder je meet, hoe meer je straks weet. Dat is de kerngedachte. Maar ook een sterke structuur in hoe en wat je meet is essentieel. Beperkte metingen geven namelijk ook beperkt inzicht. En we willen juist weten tegen welke knelpunten de websitebezoeker aanloopt.

Analyseren is interpreteren en verbinden

Maar let wel op en zorg dat je objectief kijkt naar het grotere geheel. Analyseren is niet data ontsluiten en rapporteren. De context van je data is belangrijk. Blijf weg van voorbarige conclusies en de bias om je eigen mening te bewijzen.

2. Begrijp je website gebruikers

Je meetbaarheid staat en de analist kan aan de slag. Maar om je websitebezoekers te begrijpen, moet je structureel kwalitatief en kwantitatief onderzoek doen. Het is de basis van je CRO-programma. 

Want als je niet weet wat er aan de hand is met je kind, dan kun je ook niks verbeteren. Dat geldt ook voor je websitegebruikers. Best practices in CRO bestaan niet. En experts die alles weten ook niet. 

Doe dus constant onderzoek om je gebruiker te leren kennen. Waarom gaat iemand wel of juist niet over tot een aankoop? Als je doorlopend inzichten verzamelt, verbeteren de resultaten van je testprogramma. Eigenlijk is het simpel: hoe meer data je analyseert, hoe beter je jouw gebruikers begrijpt. Het effect? Meer omzet en blijere klanten.

Actief beschermen van je proces

Het is al duidelijk dat CRO een proces is met een hoop parameters en de nodige vakkennis. We hoeven jou dus niet uit te leggen dat een vast proces met duidelijke werkwijzen onmisbaar is. 

3. Stem de aanpak af op jouw bedrijf/klant

Ieder kind heeft een andere aanpak nodig. Dat geldt ook voor je klant of bedrijf. Zo bepalen we vooraf wat de slimste manier is om onze klant écht verder te helpen. Op basis van het volwassenheidsniveau kiezen we het beste traject.

4. Routine in je proces en documentatie

Je proces en hoe je dit documenteert zijn de basis van een sterk georganiseerd CRO-traject. Ook al krijg je van deze taak niet de meeste energie, toch verhoogt dit je testfrequentie en kwaliteit. Zorg dus voor dezelfde werkwijze in je templates, analyses en rapportages. Bescherm ook dit proces. Een ander pluspunt; nieuwe medewerkers zijn makkelijk op te leiden. Met jouw vaste proces neem je nieuwe mensen mee aan de hand. 

Laat al deze documenten samenkomen in een centrale database. Zo heb je altijd overzicht in wat is gedaan. Maar ook wat nog gaat komen.

5. Verschuif de regels niet, blijf consequent

Gebruik vaste regels voor o.a. een significantiegrens, je onboardingsproces, looptijdberekeningen, en ga zo maar door. Volgen we dit niet op? Dan gaat je kwaliteit naar beneden. 

Een significantiegrens bepaalt de zekerheid van een resultaat. Zo weet je op de juiste manier risico’s af te wegen. En sterke processen helpen om de juiste strategie te bepalen.

Staat je basis goed? Dan blijven we leren tijdens ons herhalende optimalisatieproces.

6. Friendly jerk: kies altijd voor transparantie en verwachtingsmanagement.

Een klant of collega heeft meer aan transparantie en verwachtingsmanagement dan dat ze horen wat ze willen horen. Die magische pot goud? Jammer, maar helaas, die bestaat niet. Zorg altijd voor transparantie en eerlijk. Ook als je een fout hebt gemaakt.

Draagvlak door te begeleiden, niet door de les te lezen.

Mensen denken vaak gelijk te hebben. En bij CRO specialisten is dat dan onderbouwd met data. Maar als mensen het niet met je eens zijn, kom je nergens. Schuif je ego aan de kant, zoek het gemeenschappelijke doel en zorg voor draagvlak.

7. Creëer een leeromgeving

Maak een feestje van CRO, het is al complex genoeg. Begeleid  je stakeholders in plaats van te vertellen wat ze moeten doen. Zo stellen wij klanten en collega’s in staat om te leren. Voor onze collega’s hebben we handige playbooks, templates en e-learnings. Maar ook onze klanten leren lekker mee via onze Growth Lab. Als onze klanten en collega’s beter worden, worden wij beter.

8. Ga voor bewezen methodes

Je hoeft het wiel niet opnieuw uit te vinden. Kies bewezen methodes vanuit je LinkedIn netwerk, of andere inspiratie platforms. Bepaal wat bij jouw werkwijze en bedrijf past en verwerk het in je aanpak.

9. Helikopterview: vlieg projecten strategisch en holistisch aan

Ons werkveld wordt steeds slimmer en competitiever. Om je concurrentie voor te blijven, vlieg je projecten holistisch aan. Ook zet je je kanalen strategisch in. Want werk je vanuit silo’s? Dan gaat dit ten koste van de gebruikerservaring. Voor je klant is alles hetzelfde bedrijf. 

Start altijd vanuit een probleem of bedrijfsdoelstelling. Op welke manieren kan je deze beïnvloeden? Zo bepaal je je richting. Durf daarbij verder te kijken dan één discipline of kanaal.

10. Als je test om te leren, leer je om te winnen

CRO is een iteratief proces waarbij onderzoek leidt tot een steeds completer beeld van de gebruiker en zijn ervaring. A/B testen zijn heel makkelijk af te rekenen op succes of geen succes. Maar vraag je ook af waarom iets gebeurt. Zo verhoog je de kwaliteit van je testprogramma. Heb je een negatief resultaat? Dit kan zomaar een voorteken zijn van een goudmijntje.

Bescherm, leer en valideer

Net als de opvoeding van je kind is een CRO-programma ook een leerproces. Geniet van je progressie en voel je trots. Als je je programma behandelt als je kind, dan komt het hoe dan ook goed. Bescherm en stimuleer duurzame groei met zorg. Be a DAD:

Data is je fundament in ALLES wat je doet

  1. Zorg voor betrouwbare data!
  2. Begrijp je website gebruikers.

Actief beschermen van je proces 

  1. Stem de aanpak af op jouw bedrijf/klant.
  2. Routine in je proces en documentatie
  3. Verschuif de regels niet, blijf consequent
  4. Friendly jerk: kies altijd voor transparantie en verwachtingsmanagement.

Draagvlak door te begeleiden, niet door de les te lezen.

  1. Creëer een leeromgeving.
  2. Ga voor bewezen methodes.
  3. Helikopterview: vlieg projecten strategisch en holistisch aan.
  4. Als je test om te leren, leer je om te winnen.

Meer over Erik

I never lose. I either win or I learn. (Nelson Mandela)

Erik Lauwen
Head of CRO