8 Redenen waarom je op Bing moet adverteren

leestijd 4 minuten
7 juli 2023

Bing is de zoekmachine van Microsoft. Het meest opvallende kenmerk van deze zoekmachine is de foto op startpagina. Deze verandert namelijk elke dag. Bing is ontworpen om sneller te zijn dan alle andere zoekmachines. Anders dan bij Google heb je in Bing meerdere opties en mogelijkheden: de gebruiker kan bijvoorbeeld met één klik op de knop direct video’s bekijken.

De voordelen van Bing

Adverteren op Bing is voor de meeste bedrijven niet voor de hand liggend. Vanwege het lage aantal zoekopdrachten kiezen veel marketeers voor een ander kanaal. Toch zijn er genoeg redenen te bedenken om wél op Bing te adverteren. Deze hebben we voor je op een rijtje gezet.

1. Weinig concurrentie

Veel concurrenten hebben nog niet de moeite genomen om op Bing te adverteren. Hierdoor heb je als adverteerder meer kans dat je bij Bing opvalt. In Google is het vaak niet meer interessant om op algemene zoektermen te adverteren, vanwege de hoge concurrentie en de hoge kosten per klik. In Bing zie je op deze generieke termen nog maar enkele adverteerders staan. In veel gevallen zijn die niet eens relevant, waardoor het erg eenvoudig is om je te onderscheiden van je directe concurrenten.

2. Voordelige klikprijzen

Het grootste voordeel van Bing Ads zijn de kosten per klik (CPC) die ongeveer 35% lager liggen dan bij Google AdWords. In onderstaande tabel zie je de resultaten van een onderzoek van AdGooroo over het verschil in gemiddelde CPC per zoekmachine. Hier zie je dat je bij Bing Ads nog kosten per klik van $1,- of minder tegen komt in populaire branches. In Google AdWords kom je deze prijzen nog maar zelden tegen.

3. Meeliften met je concurrenten

Grote marktleiders kunnen meeliften op een merknaam van een concurrent. Een goed voorbeeld is reisbureau D-reizen. Wanneer we in Bing naar D-reizen zoeken, krijgen we eerst vier reisconcurrenten te zien. D-reizen komt pas als laatste in het rijtje naar voren. De bovenste vier marktleiders liften dus mee op de naam D-reizen.

4. Online afzetgebied vergroten

Adverteren via Google AdWords is voor veel bedrijven al bekend terrein. Het is nog slimmer om je online afzetgebied te vergroten door Bing aan je advertentienetwerk toe te voegen. Door niet op Bing te adverteren bereik je immers een deel van je online doelgroep nog niet. Daarbij is de opzet van Bing Ads praktisch hetzelfde als bij Google AdWords, waardoor je de tactiek snel onder de knie hebt.

5. Simpel importeren van Google AdWords naar Bing Ads

Heb je de succesformule voor je AdWords campagne gevonden? Dan kun je deze eenvoudig importeren naar Bing! Je doorloopt een aantal stappen en je AdWords advertenties worden op dezelfde manier in Bing vertoond. Kijk hier voor een uitgebreidere uitleg.

6. Bing groeit!

Bing is de 2e grootste zoekmachine van Nederland. Het marktaandeel van Google is in 2014 93,8%, daarna volgt Bing met een gepaste afstand met 3,8% van het marktaandeel. De laatste tijd vertoont de zoekmachine van Microsoft een groei op desktop/laptop verkeer, wat ten koste gaat van Google.

Daarnaast werkt Bing samen met Yahoo. Het Bing Ads platform wordt helaas nog niet volledig op Yahoo weergegeven, maar het zal niet lang meer duren voordat het zo ver is. Vanaf dat moment kan er op twee verschillende zoekmachines tegelijk kan worden geadverteerd. Hiermee bereik je uiteindelijk een grotere markt.

7. Bing: standaard op veel devices

Zoals gezegd is Bing voortgekomen vanuit Microsoft. Daarom is deze zoekmachine in verschillende platforms waaronder Windows en Xbox standaard geïntegreerd. Hierdoor worden veel zoekopdrachten bij veel nieuwe (spel)computers, laptops, tablets en Windows phones standaard via Bing uitgevoerd. Afgezien van je doelgroep kan adverteren op Bing om deze reden een interessante investering zijn naast je AdWords advertenties.

8. Internationaal groot bereik

Binnen Nederland is Bing nog niet bij iedereen bekend, maar internationaal werkt Bing goed aan de weg. Vooral door het bereik in de Verenigde Staten hebben Bing en Yahoo samen een marktaandeel van 16,5%. Dit staat gelijk staat aan ruim 51 miljoen gebruikers. Ook binnen Europa zijn er meer dan genoeg kansen. In het Verenigd Koninkrijk komen 6,45% van de desktop zoekopdrachten vanuit Bing. En in Duitsland zijn er maandelijks 81 miljoen unieke zoekopdrachten door 11 miljoen unieke gebruikers. Hieruit blijkt dat zeker in het buitenland het nog sneller loont om in deze zoekmachine actief te zijn.

 Bing & Yahoo

 Gemiddeld marktaandeel

 Absoluut bereik
Bing gebruikers

 Verenigde Staten

16,5%

51.800.000

 Duitsland

2,3%

17.000.000

 Frankrijk

4,4%

16.000.000

Aan de slag met Bing adverteren?

Als je deze feiten en voordelen naast elkaar ziet, is het misschien toch geen slecht idee om op Bing te adverteren. Hulp nodig? Onze Bing geaccrediteerde professionals helpen je graag verder. Neem vrijblijvend contact met ze op voor meer informatie.

 

Lees meer over