Je hebt tijd en energie gestoken in het bouwen van een geweldige website. Na livegang analyseer je je analytics. Toch merk je dat je conversies niet helemaal lopen zoals je had gehoopt. Wat mis je?
Mogelijk heb je te weinig aandacht gehad voor de gebruikerservaring van je website. Of in ieder geval je bezoekers niet op de juiste manier begrepen.
En daar komt het belang van usability in beeld. Dit helpt je niet alleen om verborgen obstakels op je website te identificeren. Ook versterk je zo je gebruikerservaring. Op naar meer conversie!
Waarom Usability jouw website versterkt
Laten we eerlijk zijn: bezoekers zijn ongeduldig. Onderzoek toont aan dat 79% van de gebruikers websites scant in plaats van ze volledig te lezen. En in een wereld waarin de gemiddelde beslissingstijd om te blijven of te vertrekken slechts 2,6 seconden is, wil je niet dat je bezoekers zich verloren voelen of gefrustreerd raken bij het zoeken naar de juiste informatie.
Door te focussen op usability, richt je je op de gebruikservaring en zorg je ervoor dat je alle obstakels weghaalt die de gebruikservaring in de weg staan. En dat leidt weer tot een hoger conversieratio. Simpelweg omdat je je website hebt afgestemd op de daadwerkelijke behoeften van je klanten.
De frustratie van je bezoekers
Het is duidelijk: je gebruikers hebben vaak geen zin en tijd om alles te lezen. Ze zijn taakgericht.
Wat betekent dit voor jou? Bezoekers willen zo snel mogelijk vinden wat ze zoeken en hun doel bereiken. Of dat nu het kopen van een product is, het invullen van een formulier of het vinden van informatie. Hoe dan ook, je gebruikers willen geen moeite doen. Ze willen niet zoeken, ze willen vinden.
Wat is de oplossing voor dit probleem? Maak de gebruikerservaring zo makkelijk mogelijk. Gebruiksvriendelijke navigatie, duidelijke structuur en snelle toegang tot de belangrijkste informatie zijn de sleutels. Maar dan wil je wel eerst weten wat de belangrijkste acties zijn.
Identificeer toptaken voor wat gebruikers echt willen
Laten we het hebben over toptaken. Dit zijn de acties die bezoekers willen uitvoeren wanneer ze je website bezoeken. Het begrijpen van deze toptaken is onmisbaar, want als je site niet is ingericht om deze snel en efficiënt te ondersteunen, haakt je bezoeker af.
Stel je voor dat je naar een fietswebsite gaat, omdat je een nieuwe fiets wilt kopen. Als je geen duidelijke, makkelijke toegang hebt tot het aanbod, wat gebeurt er dan? Je verliest kostbare tijd met het zoeken naar de juiste categorie en de kans dat je de website verlaat is groot.
Dat is precies wat er misgaat bij veel websites: ze bieden geen gemakkelijke toegang tot wat je bezoeker echt nodig heeft.
Om daar achter te komen, wil je bezig zijn met onderzoek, testen en begrijpen van de toptaken van je bezoekers. Gebruik webanalyse, heatmaps en enquêtes om te achterhalen waar je bezoekers echt naar op zoek zijn. Wat wordt het meest bezocht? Waar blijven ze het langst hangen? Welke pagina’s leiden vaak tot verlaten winkelwagentjes?
Door deze data te verzamelen en te analyseren, kun je je website zo inrichten dat het voor bezoekers direct duidelijk is waar ze moeten klikken om hun doel te bereiken.
9 UX Principes voor meer conversies
Nu je weet hoe belangrijk usability is, duiken we in enkele UX principes die belangrijk zijn voor het verbeteren van je gebruikerservaring en het verhogen van de conversies.
- Maak informatie makkelijk vindbaar
Stel je voor dat je een nieuwe fiets wilt kopen, maar de website heeft een ingewikkeld menu en de producten zijn moeilijk te vinden. Mega frustrerend. Bezoekers willen geen tijd verspillen met zoeken. Zorg ervoor dat je belangrijkste informatie direct zichtbaar is, bij voorkeur boven de vouwlijn van je pagina. - Prioriteer belangrijke informatie
Zet de belangrijkste details bovenaan de pagina – of het nu gaat om prijs, productkenmerken of klantbeoordelingen. Door deze informatie op strategische plekken te plaatsen, help je de bezoeker om sneller beslissingen te nemen.
- Geef duidelijke, directe feedback
Als jij een formulier invult en iets bent vergeten, dan wil je daar wel een melding van ontvangen. Daarom is het bij formulier- en checkoutpagina’s is het belangrijk om directe feedback te geven, zodat gebruikers weten of ze iets goed of fout hebben gedaan. - Blijf consistent in je design
Gebruikers houden van duidelijkheid en consistentie. Zorg ervoor dat de lay-out en navigatie overal hetzelfde zijn, zodat gebruikers direct begrijpen hoe ze verder kunnen gaan. Verwarring is de grootste vijand van conversie. - Gebruik afbeeldingen die waarde toevoegen
Denk aan productafbeeldingen. Toon niet alleen het product, maar ook hoe het in de werkelijkheid werkt. Als je een lamp verkoopt, laat dan zien hoe de lamp een ruimte verandert wanneer deze aanstaat. Afbeeldingen die context bieden helpen om te overtuigen. Dit maakt het makkelijker voor bezoekers om zich het product voor te stellen en sneller te beslissen. - Respecteer de paginavouwlijn
Je hebt maar een paar seconden om de aandacht van je bezoeker te grijpen. Zorg ervoor dat de belangrijkste informatie bovenaan de pagina staat, zodat bezoekers niet eerst hoeven te scrollen. - Gebruik witruimte slim
Witruimte is niet ‘leegte’, het is ruimte voor je boodschap. Het maakt je website overzichtelijker en helpt bezoekers te focussen op wat belangrijk is. Dit zorgt voor een betere gebruikerservaring en voorkomt overbelasting. Minder is soms meer. - Gebruik logische iconen
Zorg ervoor dat je iconen eenvoudig en intuïtief zijn. Iconen moeten geen raadsel zijn, maar direct duidelijk maken waar ze voor dienen. Als je twijfelt, gebruik dan tekst naast het icoon om de betekenis te verduidelijken.
- Contrasterende kleuren voor Call-to-Actions (CTA’s)
Je call-to-action-knoppen moeten opvallen! Door het gebruik van contrasterende kleuren kun je de aandacht van je bezoekers trekken en hen aansporen actie te ondernemen.
Test altijd je aanpassingen!
We begrijpen het: de veranderingen die we hier bespreken voelen misschien overweldigend, maar ze zijn belangrijk voor de groei van je conversies. Het komt erop neer dat je usability principes gebruikt om de obstakels die je gebruikers ervaren te identificeren en te elimineren.
Let op: verander niet alles in één keer. Dit zijn best practices, maar dat betekent niet dat alles 1 op 1 werkt voor jouw website. Begin klein, test de veranderingen en kijk wat werkt. Gebruik de inzichten die je uit UX principes haalt en verbeter stapsgewijs de gebruikerservaring. Het is een proces van continue verbetering. Blijf testen, leren en optimaliseren. Zo beloon je jezelf met hogere conversies, een grotere klanttevredenheid en uiteindelijk een winstgevendere website.
Welke stappen zet jij naar meer website succes?
Yes, je hebt nu de tools en kennis om usability te omarmen. De inzichten uit usability en UX principes kunnen het verschil maken tussen een website die goed presteert en eentje die altijd net achterblijft. Door je website in te richten op de behoeften van je bezoekers, creëer je een gebruiksvriendelijke ervaring die hen motiveert om actie te ondernemen. Dus, waar wacht je nog op? Duik in de wereld van usability, ontdek wat er misgaat, en pas de juiste verbeteringen toe.
Meer over Karsten
Karsten Hendriksma
CRO Specialist