5x online marketing nieuws van de afgelopen maand

Google breidt Shopping Ads uit

Vanaf deze week kunnen je standaard shopping-campagnes ook Gmail en YouTube gebruikers bereiken! Eerder werd het al mogelijk om shopping advertenties te tonen in Google Discover. Het gaat hierbij zowel om product shopping advertenties als showcase shopping advertenties. Voorheen was een smart campagne de enige manier om shopping advertenties op Gmail te kunnen tonen. 

Hoe je jouw advertenties ook in Gmail plaatst? Ga naar ‘targeting’ in de instellingen van je campagne en selecteer de optie ‘include YouTube, Gmail and Discover’.

Waarom is dit belangrijk?

Door Shopping Ads uit te breiden naar Gmail, YouTube en Discover kan via campagnes een veel bredere doelgroep bereikt worden. Ga de komende maand eens testen met je shopping campagnes! Segmenteer ze bijvoorbeeld per netwerk. Hou er wel rekening mee dat je CTR’s waarschijnlijk lager uit zullen vallen dan normaal – je kruist gebruikers namelijk op een heel ander moment in de customer journey. 

Hij komt, hij komt: Amazon

We wachten er al even op, maar nu is het zeker: de gigantische webwinkel Amazon komt naar ons land! Al enige tijd kunnen consumenten boeken bestellen via Amazon.nl, maar de shop gaat uitbreiden met duizenden producten. Je kunt hierbij denken aan huishoudartikelen, maar bijvoorbeeld ook aan kleding!

Wanneer we als consument precies van de lage prijzen en snelle levering van Amazon kunnen gaan profiteren is nog niet bekend. Meerdere bronnen melden echter dat het in het eerste kwartaal van dit jaar nog moet gebeuren!

Waarom is dit belangrijk?

Waar het voor consumenten absoluut iets is om naar uit te kijken, is het voor concurrenten nagelbijten. Vooral andere marketplaces, zoals het voor ons vertrouwde Bol.com, zullen flink aan de bak moeten om hun marktaandeel te verdedigen.

Voor eigenaren van webshops is de komst van de marketplace een prachtige kans om het bereik te vergroten. Met een product feed management tool als Channable importeer je eenvoudig je producten, zoals we ook al gewend waren van Bol.com. Zo kun je dus ook als kleinere ondernemer profiteren van het succes van deze gigant!

Google for Jobs gaat van start

Al enkele jaren is het platform live in de VS en vanaf afgelopen maand kunnen we er ook in Nederland gebruik van maken: Google for Jobs! 

Met de komst van het nieuwe job board wordt het effectiever om werkzoekenden te verbinden aan de juiste vacatures. Google maakt namelijk gebruik van microdata om vacatures van verschillende bronnen samen te brengen binnen een platform. Pas op het moment dat een geïnteresseerde wil solliciteren, wordt deze doorgestuurd naar de bron. 

Waarom is dit belangrijk?

Een groot deel van alle werkzoekenden begint hun zoektocht op Google. Aangezien vacatures die gepubliceerd worden op Google for Jobs bovenaan de zoekresultaten getoond zullen worden, liggen hier veel kansen voor bedrijven die anders buiten de zoekresultaten zouden vallen.

Direct een vacature op Google for Jobs plaatsen zit er echter niet in: dit blijft via externe websites gaan. Wil je dat je vacature op Google for Jobs getoond wordt, is het dus belangrijk dat je deze optimaliseert. Google moet de vacaturepagina goed kunnen lezen en indexeren. Ook de tekst is belangrijk en een makkelijke manier om je extra in de kijker te spelen!

Bing kondigt vernieuwde tools aan

Eind van de maand kondigde Bing aan de Webmaster Tools portal te hebben vernieuwd. En kijk nou: daar komen ook wat nieuwe tools bij kijken!

Het nieuwe portaal heeft 3 nieuwe, belangrijke functies:

  1. Backlinks – het inbound links rapport in het oude portaal is geïntegreerd met de Disavow links tool en wordt het nieuwe backlinks rapport in het vernieuwde Webmaster Tools portal.
  2. Zoek prestatie – pagina verkeer en zoekwoord rapporten zijn als geheel geïntegreerd en maken deel uit van het nieuwe zoek prestatie rapport. 
  3. Sitemaps – de sitemaps pagina bestond ook al in het huidige portaal, maar is volledig op de schop gegaan in de vernieuwde versie. 

Bing laat verder nog weten dat het vernieuwde portaal in de komende maanden meer vernieuwde functies krijgt. Tot de nieuwe versie helemaal af is, blijft ook de huidige variant van het portaal beschikbaar. 

Waarom is dit belangrijk?

Het is alweer even geleden dat Bing ons voor het laatst verblijdde met een update voor de Bing Webmaster Tools. De verbeteringen moeten helpen bij het bouwen van sites die beter presteren voor Bing Search. De tools van Bing worden over het algemeen niet vaak gebruikt door marketeers, maar wie weet brengen deze updates hier wel verandering in!

Met Vimeo-Create is iedereen videograaf

Vimeo-Create is eindelijk uit de bèta verplaatst! Het marketingplatform van Vimeo biedt marketeers een volledig pakket aan videomarketing-tools aan. Het platform bevat verschillende tools voor het maken van video’s, bewerkingsfuncties, een onbeperkte voorraad aan content (video én foto) en de mogelijkheid om video’s automatisch op maat te maken voor individuele sociale platforms.

Waarom is dit belangrijk?

Video is een belangrijk onderdeel voor elke social marketingstrategie, maar vooral marketeers die werkzaam zijn bij kleinere bedrijven hebben vaak niet de middelen om effectief video’s te produceren. Uit een onderzoek van Vimeo zelf, blijkt dat maar 22% van alle ondervraagde marketeers vond dat zij genoeg gebruik maakten van video in hun marketinginspanningen. Tijd, kosten en complexiteit werden als grootste obstakels genoemd bij het creëren van een video strategie. 

Vimeo-Create geeft marketeers betaalbare toegang tot een video marketing platform. De proefversie is gratis, en zelfs het pro-abonnement kost marketeers maar $20 per maand!