Na jaren voorbereiding en vertraging is het nu eindelijk zover. Google is gestart met het uitfaseren van third-partytrackingcookies in Chrome. Op dit moment is dit pas ingezet bij 1% van alle gebruikers. Tegen de tweede helft van 2024 worden alle reclame koekjes in de browser geblokkeerd. Blijf lezen om te leren wat dit voor jou als marketeer betekent.
Allereerst: waarom?
Laten we beginnen bij de basis. Third-party cookies zijn data gegevens van derde partijen, zoals TikTok, LinkedIn en Meta. Deze data wordt ingeladen vanuit een ander extern domein, wat helpt bij betere targeting mogelijkheden.
Waarom deze third-party cookies nu verdwijnen? Dat heeft alles te maken met de online privacy van gebruikers zoals jij en ik. De reden is dus jouw privacy bescherming.
De drijvende kracht: Tracking Protection
Hier komt het interessante deel. Laten we eens kijken naar de functie die dit allemaal mogelijk maakt. Zo introduceert Google ‘Tracking Protection’. Deze instelling blokkeert third party tracking cookies. Gebruikers kunnen dit wel aanpassen via de instellingen in Chrome.
Een ding is zeker: de manier waarop je jouw doelgroep bereikt, verschuift dit jaar.
Geen impact op GA4
Een meevaller: het schrappen van de third-party cookies heeft geen impact op je GA4 metingen. Waarom? Google Analytics 4 werkt op basis van first party cookies. De tool kan zelfs cookieloos werken.
Impact van deze verandering?
Toch ga je wel last krijgen van deze update. De grootste impact zie je bij programmatic advertising (display/video via o.a. Taboola/Criteo/Outbrain, maar ook via Adform en DV360). Ook heeft de uitfasering impact op remarketing voor je social advertising kanalen.
Ben jij al voorbereid?
Een wereld zonder koekjes betekent een wereld met nieuwe marketingstrategieën. Je staat voor een uitdaging, waarbij je een frisse blik op targeting en dataverzameling nodig hebt. Leer meer over hoe first-party dataverlies voorkomt.
Dus, ben jij voorbereid op deze veranderingen? Met deze 3 tips neem je datagedreven beslissingen zonder cookies. En krijg jij controle over je data. Verlies jij het overzicht in de grote datazee? Samen varen we jouw doelen tegemoet. Zo weet jij straks precies hoe je jouw doelgroep het beste bereikt.