Jaarlijks pakken Fingerspitz’ specialisten de glazen bol erbij om de trends voor het komende jaar te voorspellen. Al deze trends lees je dit rapport: digital marketing trends 2021.

Mobiele ervaringen worden écht mobiel, vooral op social

Een “responsive” website? Dat is zó 2016. Een “mobile first” website? Ha, goeie! Nee hoor, daar ga je vanaf 2021 de strijd niet meer mee winnen.

De mobiele content consument heeft behoefte aan een ervaring die écht geoptimaliseerd is voor mobiel. En dat gaat verder dan content consumptie op jouw website, of het opsplitsen van je website in blokken, marges en padding optimaliseren en je menu in een hamburger verstoppen.

Het gaat om hoe we de ervaring van de online content consument kunnen verbeteren. Met welke intentie scrolt die doelgroep door zijn social media feeds? En hoe passen we ons verhaal daarop aan? Spoiler: scrollen & swipen zoals we dat in feeds en stories doen vormen de nieuwe basis. Sterke visuals, krachtige koppen en interactie zijn key.

Experimenteer eens met Instant Experiences in je Facebook- en Instagram-campagnes. Met deze visuele mini-websitejes bied je je doelgroep een fullscreen ervaring. Dé manier om je verhaal te vertellen. Google heeft een eigen variant van stories gemaakt: Web stories. Dit zijn in feite gewoon stories, gehost op je eigen website. Deze integreren heel makkelijk met je bestaande CMS.

Creativity counts! Maak van je nieuwe mobiele ervaringen echt een kloppend verhaal, met logische opbouw en vooral heel veel visualiteit. Met vooral tekst houd je de aandacht niet meer vast.

Laat je uitgetekende customer journey iets meer los

Customer journeys geven ons een goede basis bij het begrijpen van welke paden de consument volgt alvorens deze overgaat tot aankoop. Maar er zijn ook veel kanttekeningen te plaatsen bij een customer journey. Het limiteert je denk- en werkwijze behoorlijk.

Customer journeys zijn sowieso illusies. Niemand in je doelgroep volgt het pad letterlijk van het eerste tot laatste contactmoment. Bovendien kun je je afvragen of je je doelgroep wel écht beter leert kennen door een customer journey uit te tekenen. Maakt het jou een betere marketeer? Of is het vooral een hulpmiddel om je rapportages op te baseren en makkelijker fouten op te sporen in je totaalstrategie?

Een model dat prima naast de customer journey gelegd kan worden, is het 3H-model: Hero-Hub-Hygiene. Waar een customer journey zich vooral richt op wat wij als marketeers van de consument wensen, focust dit model zich juist meer op de contentbehoefte en -intentie per kanaal, zoekopdracht of locatie van de consument zélf.

Soms is het genoeg om simpelweg zichtbaar te zijn. Het belang van zichtbaarheidscampagnes, vooral om het cognitieve, onbewuste brein van de doelgroep te beïnvloeden, neemt toe. Experimenteer met welke boodschappen het meeste effect hebben op de cognitieve kant van het brein van je doelgroep.

We zijn hélemaal klaar met webinars (toch?)

Het coronavirus heeft ons gedwongen al onze offline marketingactiviteiten, zoals events, naar online te verplaatsen. Webinars vooral, dus. Maar heeft je doelgroep wel zin om wéér een uur lang naar dat scherm te staren voor jouw praatje?

Omdat het zo makkelijk en relatief goedkoop is om een online event te organiseren, wil nog niet zeggen dat het een slimme zet is om dit op grote schaal te doen. Wat maakt nu een goede webinar waar mensen zich wél voor aanmelden, ten opzichte van rechttoerechtaan-webinars?

Het keyword is interactie. Probeer ongeveer iedere 7 minuten iets van interactie in je praatje te brengen, want dat is vaak het maximum aantal minuten dat iemand met volle concentratie kan luisteren. Veel webinarsoftware biedt de optie om een poll te starten. Je kunt je doelgroep ook juist uitnodigen om zélf hun mening te delen, of je kunt zelfs een spelelement verwerken (“ga staan als je…, steek je hand op als je…”). Let wel, dit werkt het beste in kleine groepen, anders staan mensen voor schut (vinden ze).

Een goede voorbereiding zorgt ervoor dat de inhoud van je talk perfect aansluit bij wat de doelgroep wilt leren. Vraag hen bijvoorbeeld zélf wat ze graag

zouden willen leren, of vraag ze op voorhand al een vraag, stelling of zelfs klantcase in te sturen die je gaat behandelen. En als het even kan, houd je je webinar ook live. Een opname is simpelweg te saai om te kijken, hoe je het ook wendt of keert. Iedereen zal afhaken, en dus zul je je leads teleurstellen.

Schermloze content doet het hartstikke goed

Content creators zijn geneigd om digitale content te maken: dit kennen we, zijn we goed in, en het gaat snel. Zeker kijkend naar het toenemende belang van visualisatie in online content is dit heel logisch.

Maar we zijn druk, en consumenten kijken ook graag naar content die ons juist wéghaalt van die schermen. Zeker nu we voorlopig nog niet van corona af zijn en thuis nóg liever naar ontspanning zoeken, in de vorm van afleiding van beeldschermen.

Mailtjes verafschuwen we, post ontvangen vinden we juist leuk. Zo zagen we tien jaar geleden dat de populariteit van kranten en tijdschriften afnam. Nu zien we het tegenovergestelde: in 2020 nam het bereik van de papieren krant zelfs weer toe. Luistercijfers bij radiostations bleven dit jaar voor het eerst in tijden redelijk stabiel. En podcasts winnen nog steeds enorm aan populariteit.

Stap dus uit je comfortzone en denk na over hoe je je bereik kunt vergroten door schermloos te gaan. Magazines worden maar wat graag gelezen, en podcasts maar wat graag geluisterd. Zeker drukwerk kan een interessante toevoeging zijn aan je leadgeneratiestrategie. Mocht het voor jouw merk van belang zijn om NAW-gegevens van je doelgroep te verzamelen, is dit zeker een kans. Als je dit

AVG-proof insteekt, heb je natuurlijk ook gewoon een extra marketingkanaal in handen: de brievenbus.

Podcasts doen het nog steeds hartstikke goed! Zie dit ook als een kans om als merk letterlijk je “stem” te laten horen. Wees slim en werk hierin samen met bekende stemmen, mensen en verhalen die matchen met wat jij als merk uit wilt stralen.

Human brands gaan de strijd winnen

Wat maakt influencers zo populair? Simpel: het zijn mensen. Ook al heb jij als merk exact hetzelfde verhaal te vertellen over een maatschappelijk onderwerp, product of gebeurtenis, we luisteren liever naar dat verhaal als een mens het vertelt dan wanneer het vanuit “het bedrijf” wordt gedeeld.

Waarom? We zijn nu eenmaal sociale wezens. En in dit tijdperk gaan we maar wat graag de online discussie of interactie aan. Toch gaan we merken ook steeds meer als mensen beschouwen, júist omdat zij ook aanwezig zijn op de plekken waar mensen van vlees en bloed de dienst uitmaken. Social media is hét voorbeeld, maar eigenlijk zie je het in het totale straatbeeld gebeuren.

Is dat erg? Juist niet, dit is een kans! Merken die zich menselijk gedragen – als in, met een sterke identiteit om als consument mee te identificeren en gebouwd op maatschappelijke kernwaarden – zijn vaak veel succesvoller. Dat verschaft duidelijkheid richting de consument over wie je bent en waarom je doet wat je doet. Dit betaalt zich terug in herkenning, erkenning en uiteindelijk vertrouwen.

Je hoeft je niet altijd te mengen in maatschappelijke problemen. Soms is het al genoeg om je merk een “smoel” te geven. Denk aan samenwerkingen met influencers, een voice over van een bekende acteur of sporter, of misschien kun je juist zélf naar voren stappen als hét gezicht van je merk.

Je merk menselijk maken heeft ook betrekking op je tone of voice, kleur- en beeldgebruik enzovoorts. Human brands zijn overigens ook merken die de interactie aan durven te gaan met hun doelgroep. Social media is hier hét medium voor.

Wees niet bang om haters te creëren. Sterker nog, het “allemandsvriendje” die altijd voor alles en iedereen goed probeert te doen, loopt het risico juist géén identiteit te hebben. Pas op met het maken van maatschapppelijke statements, maar ga ze ook zeker niet altijd uit de weg.

Jaarlijks pakken Fingerspitz’ specialisten de glazen bol erbij om de trends voor het komende jaar te voorspellen. Al deze trends lees je dit rapport: digital marketing trends 2021.

Meer over Bas

Merken zijn er meer dan zat. Maar wat maakt het ene merk sterker dan het ander?

Bas Boomaars
Creatief Strateeg & Lead Content

Lees meer over