Ontdek dé digital marketing trends voor 2024

leestijd 11 minuten
27 oktober 2023

Key Takeaways

  • Digital marketing trends voor 2024 focussen op AI, data privacy, en effectieve advertentiestrategieën.
  • Het is slim om je advertentiestrategie te herzien, rekening houdend met privacy en merkveiligheid.
  • AI, zoals ChatGPT, biedt nieuwe mogelijkheden voor efficiëntie en innovatie in diverse sectoren.
  • De Kaizen methode benadrukt het belang van continue verbetering en snelle experimentatie in technologische ontwikkelingen.
  • Voor succes in 2024 is het belangrijk om te innoveren, technologie te omarmen en waarde toe te voegen voor gebruikers en klanten.

Heb je je al afgevraagd wat de nieuwste trends in digital marketing zijn? Onze specialisten wel. Het online marketing speelveld is constant in beweging. Daarom is het belangrijk om voorbereid te zijn op wat er komen gaat. Dat is de enige manier om voorop te blijven lopen. 

We beloven je geen glazen bol, maar concrete aandachtspunten voor 2024. Lees (of luister) mee.

Je leert anders te kijken naar je advertentiekanalen. En vraag ook jij jezelf af wat de opkomst van AI betekent voor jou en je bedrijf? Blijf lezen, want na afloop weet jij hoe je de toegevoegde waarde voor je klanten continu kunt verbeteren.

De nieuwe spelregels van adverteren

Bijna geen enkele organisatie ontkomt aan hogere kosten. Inkoopkosten, energiekosten, personeelskosten. Noem ze maar op. Toch zie je dat de meeste organisaties deze toegenomen kosten niet volledig doorberekenen aan hun klanten. Want de concurrentiestrijd in de digitale markt verhevigt in de tussentijd.

Branding is wel meetbaar

Steeds meer reclamebureaus stoppen omdat ze onvoldoende bewijslast leveren. Want schieten met hagel of leunen op onderzoeken die zeggen dat je 60:40 moet inzetten op branding versus performance is niet meer van deze tijd. Zorg dat je zelf je eigen waarheden ontdekt door slim te experimenteren. Dat hoeft niet altijd meteen tonnen te kosten.

Het is simpel: vraag aan je klanten waar ze jouw organisatie allemaal van kennen. Via een simpel telefoontje of een online survey op je bedankpagina. Ook wel Dark Funnel genoemd.

Meetmethodes

Een alternatief is het opzetten van een matched market (MM) experiment. Je voegt dan je een advertentiekanaal toe in de ene regio. Vervolgens vergelijk je je resultaten met een andere vergelijkbare controleregio. Je evalueert op het verschil in je totale resultaten. Als je slim bent, voeg je ook meteen Share Of Search (SOS) metingen toe. Deze zijn voorspellend voor je marktaandeel.

Als je nog wat verder bent en meerdere offline kanalen inzet –  en minimaal 2 jaar aan historische data hebt -, is Marketing Mix Modeling (MMM) een slimme methode. Je meet dan eens per jaar of kwartaal de incrementele waarde van elk kanaal. Dit gaat veel verder dan attributie, waarbij je alleen per kanaal de waarde bepaalt. Met MMM bepaal je precies wat het ideale budget per kanaal is om je totale resultaat (liefst marge) te maximaliseren.

Zonder sterke propositie geen prijspremium

Waarom kunnen merken als Apple, Coca Cola en Nike zich fouten veroorloven? Juist, omdat ze een trouwe fanbase hebben opgebouwd. Een groep klanten die met liefde bereid zijn om meer te betalen. 

In deze tijd waarin marges zwaar onder druk staan, is het noodzakelijk je propositie kritisch te evalueren. Door globalisering, automatisering en nieuwe businessmodellen rammelen nieuwe toetreders aan je poort. Heb jij al een slotgracht gegraven rondom je bedrijf? Waarop ben je nu echt beter dan je concurrentie? En voor wie geldt dat precies? Het begint allemaal bij je ideale klanten. Daar wil je er meer van, dus hoe en waar ga je hen het beste bereiken?

Wil je meer weten over het ontwikkelen van een sterke propositie? Pak dan vooral ons boek erbij voor meer praktische tips.

Controle over je eigen data en reputatie

De gouden tijden van fijnmatige targeting met Meta, custom affinities en -intent, look-a-likes en retargeting zijn over. Vanaf januari 2024 gaat ook Google – in navolging van Safari en Firefox – third party cookies geleidelijk uitfaseren. Van 1% in januari, naar 100% aan het einde van het jaar. Wat dit betekent voor jou? Terugkerende bezoekers herken (en bereik) je vaak al na 24 uur niet meer als dezelfde bezoeker. Tenzij je zelf first party data verzamelt. Mocht je in 2023 op dit gebied nog geen stappen hebben gezet, schiet dan op. Je kunt in 2024 echt niet meer achterblijven.

Kwalitatief bereik met fijnmazige targeting is dus niet langer vanzelfsprekend. En volgens Nielsen heeft context ook weinig impact. Creativiteit is nog steeds de belangrijkste factor van effectiviteit. Dus blijf vooral ook experimenteren met je advertenties, landingspagina’s en website ervaring.

Bewaak je reputatie via privacy

Om je reputatie te bewaken heb je niet alleen positieve reviews nodig. Afnemers verwachten ook dat je zorgvuldig omgaat met de privacy van je gebruikers. 

Organisaties die het niet zo nauw nemen met privacy worden inmiddels genadeloos afgestraft. In Europa geldt dit bijvoorbeeld voor TikTok, Meta en Criteo. 

TikTok registreert automatisch de invoer van gebruikers die je webformulieren via de TikTok app bezoeken. Zorg dus dat je hier maatregelen tegen neemt. 

En Meta kreeg in 2023 meerdere boetes vanwege het overtreden van EU privacywetgeving, oplopend tot maar liefst 1,3 miljard dollar. Kortom; privacy moet hoog op jouw agenda blijven staan. Volg je al de nieuwste richtlijnen van NOYB? Dat houdt in dat je bijvoorbeeld geen dark patterns gebruikt in je cookiemelding, of dat je  controleert of advertentiepixels alleen na marketingtoestemming actief worden.

Herzie je advertentiestrategie

Dat gezegd hebbende… het is ook slim om je advertentiestrategie te herzien. Blijf kritisch op hoe je je euro’s uitgeeft om je marge op peil te houden. Op welke kanalen wil je gezien worden? En nog belangrijker, waar niet? 

We zien namelijk steeds meer klikfraude en met AI-gegenereerde MFA (made for advertising) websites. Ook de controle over waar je zichtbaar bent neemt af. Dat geldt bij Google bijvoorbeeld voor PMAX en Discovery ads. Die laatste gaat overigens binnenkort over op Demand Gen ads. 

Dit alles betekent dat je actief je eigen merk moet beschermen. Denk daarbij aan brand safety, maar vooral ook de privacy van je gebruikers. Want op datalekken zit niemand te wachten.

Datakwaliteit is belangrijk maar sla er niet in door

We zien nog steeds veel bedrijven worstelen met Google Analytics 4. Niet alleen omdat de interface compleet anders is. Maar vooral omdat de cijfers flink afwijken van GA3. Hoe ga je daar mee om? 

Probeer vooral deze systemen niet met elkaar te vergelijken. Want de methode van dataverzameling is simpelweg anders. Hetzelfde geldt helaas ook voor de GA4 interface en de GA4 datastream in BigQuery. Verschillen en beperkingen blijven bestaan, dus kijk vooral naar je bedrijfskritische data. Welke data heb je minimaal nodig om sterke keuzes te maken? 

Want wist je dat als je data voor 90% klopt, je in de meeste gevallen nog precies dezelfde conclusies trekt? Volgens Jeff Bezos maak je de meeste keuzes zelfs het best als je nog maar 70% van de benodigde informatie hebt. Anders ben je namelijk te traag! Vaak is het veel effectiever om snel een proof-of-concept te testen. Evalueer dan of het werkt. Van daaruit kun je dan terugdraaien of uitbouwen.

Omarm AI: het is de toekomst

In 2023 heeft de populariteit van ChatGPT gezorgd voor een enorme versnelling van de investeringen in AI. Eindelijk is AI laagdrempelig in te zetten. Voor copywriting, code en data -analyse zijn veel taken al prima uit te besteden aan ChatGPT. De gegenereerde afbeeldingen van o.a. MidJourney en Stable Diffusion zijn ook al van hoog niveau. Alleen video is nog net niet op kwalitatief niveau, maar daar gaat in 2024 ongetwijfeld verandering in komen.

De mogelijkheden met AI zijn écht eindeloos. Zo innoveer je op een heel nieuw niveau. Wat denk je van het creëren van nieuwe medicijnen? Maar ook oplossingen tegen klimaatverandering. AI versnelt de vooruitgang.

Artificial Intelligence is dus je nieuwe beste vriend. Of je het nu leuk vindt of niet. Sterker nog: volgens Marc Andreessen, bekend van zijn voorspelling “software is eating the world”, vernietigt AI niet de wereld maar zal het juist onze redding zijn. 

Maar ook als je effectiever en efficiënter wilt werken, kun je er simpelweg niet meer omheen. Zeker jij, want AI is uitermate geschikt voor ondersteuning van marketing & sales, klantenservice, development en productontwikkeling. Jij wilt toch ook meer doen in minder tijd?

Dus wat moet jij doen in 2024? Kijk naar je dagelijkse taken. Vraag jezelf af: waar kan AI jou ondersteunen? Begin klein en bereken je tijdsbesparing. Gebruik je gewonnen tijd om nog meer taken te automatiseren. Zo leer je geleidelijk hoe je AI het beste kunt inzetten en maak je steeds meer impact.

Kaizen: continu verbeteren

Dit brengt ons bij de volgende trend. Want jij en ik onderschatten vaak hoe snel de technologie kan gaan. Toch wil je natuurlijk wel sneller blijven gaan dan je concurrentie. Maak kennis met de Japanse Kaizen methode: een aanpak in productiviteitsverbetering. Veranderen om goed te worden.

De wet van exponentiële groei

Wij zijn hele oude machines, die opereren in een wereld waar onze lichamen en systemen niet voor gemaakt zijn. Futurist Ray Kurzweil schreef aan het begin van deze eeuw een essay waarin hij de wet van exponentiële groei uitlegde. Wij mensen zijn geneigd lineair te denken, dus onderschatten we hoe snel dingen gaan. Vooral in technologie. Dit betekent dat we deze eeuw gevoelsmatig niet 100 maar eigenlijk 20.000 jaar vooruitgang boeken. Lees het boek Origin van Dan Brown als je een inkijkje wil in de toekomst.

Kortom; we kunnen wel wat hulp gebruiken van AI. Maar dit betekent ook dat we als mensen zelf heel hard moeten werken om bij te blijven. En als organisatie sneller te bewegen dan onze concurrentie. 

Want je ziet daarin een tweedeling. Kleine bedrijven hebben het steeds lastiger, omdat ze niet de middelen en schaalgrootte hebben. Maar de grote corporates worstelen nog steeds vaak met bureaucratie. Ook hebben deze organisaties vaak veel afstand tot hun eindklant. Ongeacht je bedrijfsomvang, versnellen is een must.

Experimenteren en leren

Je hebt dus echt geen tijd voor langdurig onderzoek, jaarplannen en uitgebreide besluitvormingsprocessen. Zorg in plaats daarvan dat je zoveel en zo snel mogelijk gaat experimenteren. Ga dus bijvoorbeeld niet een compleet nieuwe website laten maken, maar update deze geleidelijk op basis van A/B tests. 

Een sprekend voorbeeld zijn de vele bedrijven die hun complete website vernieuwen zonder de wijzigingen eerst te testen. Neem bijvoorbeeld 123inkt. Zij draaide hun redesign na twee dagen terug, omdat de hele business in elkaar klapte.

Ons advies is daarom: houd Kaizen in gedachten. Probeer in kleine stapjes te verbeteren en meet het effect. Alleen zo kun je technologische ontwikkelingen bijbenen. Ook is het super motiverend voor al je medewerkers als je elke dag 1% progressie boekt.

Dus hier is het actiepunt voor jou. Je wilt continu kleine verbeteringen maken. Elke dag, elke week. Stel jezelf de vraag: ‘’hoe kan ik vandaag 1% beter zijn dan gisteren?’’

Hoe jouw bedrijf continu verbetert

Hoe werkt dit dan in de praktijk? Ons advies is om eens een blik te werpen op je bestaande klanten. Welke passen het beste bij je bedrijf en hoe kun je hen beter bedienen? Nogmaals: probeer langdurig onderzoek en jaarplannen te vermijden. 

Maar ga simpelweg het gesprek met ze aan. Wat zijn hun uitdagingen en persoonlijke drijfveren? Waar lopen ze op vast en hoe kun jij je daar bij helpen? En welke bijdrage leveren jij en jouw organisatie aan de wereld?

Maar dat is niet het enige… Betrek iedereen in je organisatie. Luister ook naar hun ideeën en laat je inspireren. Test. Evalueer. En herhaal. Zo boek je dagelijks progressie. Als je experimenteert in korte cycli, leer je het snelst.

Wat is jouw volgende stap?

Besef goed: je gaat weer een nieuw tijdperk in. De bruisende wereld van 2024, wat vraagt om hernieuwde strategieën. Durf te innoveren, omarm de technologie. Voeg waarde toe, zowel voor je gebruikers als je klanten. Met de juiste inzichten ben jij klaar om de volgende stap in de toekomst te zetten.  

Heb je hulp nodig om voorop te blijven lopen in de online marketing race van 2024? Wij strijden graag samen met jou

Meer over Tim

Voortdurend verbeteren is de sleutel om te floreren.

Tim van IJsendoorn
Partner & Innovation Manager