Jaarlijks pakken Fingerspitz’ specialisten de glazen bol erbij om de trends voor het komende jaar te voorspellen. Al deze trends lees je dit rapport: digital marketing trends 2021.

A/B-testen over de gehele linie niet alleen op websites

Het aantal CRO-tools blijft stijgen, waardoor experimenteren steeds toegankelijker wordt. Nieuwe tools zorgen voor een gebruiksvriendelijke manier van A/B-testen, en helpen zelfs met het tot stand komen van conclusies. Denk aan Facebook en Google Ads, die opties tot A/B-testen geven bij het bouwen van advertenties, of het testen van verschillende biedstrategieën. Vergeet ook Google Optimize niet! En ook tools die puur voor A/B-testing worden gebruikt, worden steeds populairder.

Blijf relevant als CRO-specialist en online marketeer door A/B-testen te begrijpen en ze te kunnen begeleiden. Trek niet te snel conclusies, aangezien A/B-tests vaak op verschillende doelgroepen tegelijk worden uitgevoerd. Strategisch niveau en overzicht blijft onmogelijk te automatiseren en consultancy in CRO wordt daarom steeds belangrijker.

Van Cookie-monster naar je eigen koektrommel

Om te begrijpen welke verschuivingen er op het vlak van cookies plaatsvinden is het belangrijk om eerst te weten over welke cookies we het hebben en wat deze doen.

De first-party cookies zijn vaak de ‘goede’ cookies die de bezoeker vaak verder helpt met hun gebruikerservaring. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het uitlezen van je taalvoorkeur, maar ook het onthouden wat je in de shopping cart hebt geplaatst in een voorgaande sessie. Het zijn cookies geplaatst door de website waar je op dat moment op zit om je dus verder te helpen.

De third-party cookies zijn de cookies die door een derde worden geplaatst om je te volgen om gepersonaliseerde of in ieder geval beter getargete advertenties aan te kunnen bieden. Denk bijvoorbeeld aan retargeting campagnes via Google omdat je schoenen hebt bekeken op Zalando.

De huidige situatie is dat er eigenlijk al een beweging ontstaat waarbij third party cookies worden uitgefaseerd. Safari staat automatisch third party cookies niet meer toe en Chrome geeft aan deze cookies anders in te steken in 2022.

Dit betekent dat we steeds meer gaan leunen op first party cookies en dus ook moeten gaan kijken hoe we conversies kunnen gaan meten vanuit andere kanalen. Kun je dadelijk nog wel de juiste inzichten verkrijgen voor optimalisaties vanuit je social campagnes en/of de traffic vanuit Google Ads? Gepersonaliseerde content gebaseerd op een kanaal kan wellicht in de toekomst problemen opleveren bij het verdwijnen van de third party cookies.

Significantie & interpretatie is belangrijker dan ooit

De hoeveelheid beschikbare data neemt met de seconde toe. En ook steeds meer marketeers gebruiken data om beslissingen op te baseren. Dat is natuurlijk goed, maar het is belangrijker dan ooit dat je je data goed blijft valideren. Het sleutelwoord voor goede analyses in 2021 is dan ook: significantie.

Dat wil eigenlijk niets meer zeggen dan: verzeker jezelf ervan dat je voldoende data verzamelt per experiment om de juiste conclusies te trekken die je vervolgens kunt toepassen op andere kanalen, campagnes en doelgroepen.

School jezelf bij in hoe je data het beste interpreteert. Er zijn veel community’s en platformen waar je je kennis vandaan kunt halen, zoals ConversionXL en Digital Marketer, en natuurlijk ons eigen Smart Lab.

Niet alle conclusies hebben betrekking op al je campagnes en kanalen. Het is dus belangrijk om voorzichtig op te schalen en niet té snel conclusies te trekken. Wat voor de ene doelgroep werkt, hoeft voor de andere niet te werken.

Personalisatie, personalisatie en… personalisatie

Het is en blijft eigenlijk de trend en de heilige graal voor de meeste ondernemingen, personalisatie. Dit is namelijk dé trend waarmee je het verschil gaat maken. Personaliseren van content en aanbiedingen verhoogt het conversiepercentage aanzienlijk. Hier zijn fantastische tools voor op de markt, de bekendste zijn BlueConic en Datatrics. Deze tools zijn verrassend gebruiksvriendelijk. Een behoorlijke investering, maar waarschijnlijk de juiste. Fingerspitz is partner van beiden.

Een CDP is duur. Misschien is het niet nodig om direct voor een CDP te kiezen. Marketing automation software of andere tools kunnen je helpen bij de eerste stap naar personalisatie.

Een tool neemt niet al het werk uit handen. Wees zelf kritisch naar gebruikersgedrag, wát je wilt personaliseren, hóe je dit gaat doen, en vooral ook waaróm. Kijk dus eerst kritisch naar je bestaande data en flows.

Jaarlijks pakken Fingerspitz’ specialisten de glazen bol erbij om de trends voor het komende jaar te voorspellen. Al deze trends lees je dit rapport: digital marketing trends 2021.

Meer over Jonas

Data is King!

Jonas Timmer
Lead CRO

Lees meer over