Benieuwd hoe jouw klanten bij je merk terechtkomen? Het tracken van klantreizen via Customer Data Platforms (CDP) is voor de online marketingwereld steeds makkelijker. Maar wat offline gebeurt is moeilijk te analyseren, want weet jij wat er gebeurt met je billboards, TV-commercials of flyers?
Het is verleidelijk om je te richten op enkel online resultaten. Maar vergeet niet: offline inspanningen zijn net zo belangrijk.
Het dilemma van de zichtbaarheid
Stel je voor, een klant ziet je TV-commercial, ontvangt een flyer, en besluit vervolgens om jouw website online op te zoeken. Web analytics vertellen dat ze je hebben gegoogled, maar niet wat vooraf is gebeurd. Daar ligt de kracht van offline marketing die vaak ongezien blijft.
De uitdaging voor jou
Het is een lastige situatie, nietwaar? Het vereist een slimme mix van online en offline tactieken. Niet alle kanalen leveren evenveel op, maar hoe weet je welk social media kanaal je moet gebruiken?
De oplossing: De Dark Funnel
De oplossing voor jou en jouw bedrijf is zo eenvoudig als het stellen van één vraag: “Waar ken je ons van?” Zo verkrijg je in korte tijd voldoende informatie over hoe klanten daadwerkelijk met je merk in aanraking komen. Het draait allemaal om het plaatsen van die ene vraag op strategische plekken op je website. Of het nu gaat om het genereren van verkeer of het binnenhalen van kwalitatieve leads, de plaatsing van deze vraag verandert alles.
Aan de slag
Het toevoegen van deze vraag aan je contactformulier of het stellen ervan na een aankoop biedt inzichten die je anders niet krijgt. Let wel op, de manier waarop je deze vraag stelt, beïnvloedt je resultaten. Niemand houdt van opdringerige pop-ups toch?
- Het toevoegen van de vraag aan formulieren zoals het contactformulier of de checkout kan belangrijke inzichten bieden. Wel is het belangrijk om misschien andere velden te verwijderen om het aantal vragen te minimaliseren.
- Besluit je de vraag na een formulierinzending te stellen? Zorg ervoor dat je de antwoorden effectief koppelt aan de ingevulde gegevens. Dit helpt je niet alleen bij het meten van de conversiewaarde. Het zorgt ook voor een rijke dataset voor analyse.
- Op een landingspagina of homepage is het belangrijk dat de vraag niet meteen opdringerig verschijnt. Dit schrikt bezoekers af.
- Een effectieve methode is het stellen van de vraag op basis van “exit intent”. Dit betekent dat de vraag pas verschijnt wanneer de bezoeker de website wilt verlaten. Hoewel dit misschien leidt tot minder directe antwoorden, verstoor je hiermee niet de gebruikerservaring.
Het duurt soms wat langer voordat je voldoende respons hebt verzameld. Maar de kwaliteit en relevantie van de verkregen inzichten zijn het wachten waard.
Jouw takeaway
Dus, wat betekent dit voor jou? Offline marketing behoort niet tot het verleden. Het vormt een belangrijk onderdeel van jouw marketingmix, die een wereld aan ongeziene inzichten toont. Laat je inspireren om zowel de online als de offline wereld te verkennen en te verbinden. Want uiteindelijk is het juist de combinatie van beide die jouw merk laat uitblinken.
Laten we samen de Dark Funnel leren begrijpen.