De realiteit van dark social

leestijd 2 minuten
19 mei 2023

Als marketeer verwacht je dat je analytics kloppen. Maar vaak wordt verkeer naar je website als ‘direct’ bestempeld, terwijl dat niet altijd het geval is. Ben jij je hiervan bewust?

Wat is dark social?

De dark social verwijst naar het online delen van content via privékanalen. Iets wat jouw analyseprogramma’s niet meten. Toch verschijnt dit verkeer wel als ‘direct traffic’ in je analytics. Maar dat klopt dus niet…

De impact van dark social

Wat is dan de verborgen impact van dark social? Een schokkend percentage: 77% van het ‘directe’ mobiele verkeer is waarschijnlijk dark social. 

Dat heeft gevolgen voor je bedrijf. En je online marketingstrategie.

Waarom dark social belangrijk is voor jou

Als je dark social dus niet in je vizier hebt, is dat nadelig voor je analyses. Denk aan nadelen zoals:

  • Onjuiste toekenning: Je loopt de inzichten van je werkelijke bronnen mis, als je een groot deel van je verkeer onterecht als direct bestempeld. 
  • Impact op strategie: Verkeerde toekenning verstoort jouw marketingstrategie. Het resultaat is dat je investeert in de verkeerde kanalen.
  • Meten van succes: Verkeerde toekenning beïnvloedt het nauwkeurig meten van het succes van je marketingcampagnes.

Door dark social te erkennen en te begrijpen, zet je een stap in de goede richting om deze problemen te voorkomen.

Wat te doen met dark social?

Transparantie is de sleutel. Hoe ga je om met dark social?

  1. Ga aan de slag met tools en plug-ins die je helpen om gedeelde content te volgen. 
  2. Duik dieper in je directe verkeer, op zoek naar mogelijke ‘dark social’ activiteiten.  
  3. Schakel de hulp in van linkverkorters zoals zoals Bit.ly. Je links zijn niet alleen beter beheersbaar. Ook helpt het je om dark social te spotten.

Even samengevat

Door dark social te begrijpen, ben je scherper op je analyses. Ontdek met onze tips of je direct traffic wel écht direct is. Zodat je je markertingstrategie daar op aanpast. En de juiste keuzes maakt in hoe je je budget verdeelt. 

Krijg je niet genoeg van het leren over verborgen data? Kom erachter hoe je jouw dark funnel verlicht

Lees meer over