De social media trends voor 2023

leestijd 6 minuten
10 november 2022

Fingerspitz’ marketing specialisten hebben alvast vooruit gekeken naar het nieuwe jaar dat voor ons ligt: 2023.

Het einde van 2022 nadert en dat betekent dat het nieuwe jaar helemaal niet zo ver meer van ons verwijderd is.

Wil je de nieuwe trends binnen social media ontdekken?

Je leest (en luistert) ze hieronder!

Jaap Jacobs (Managing Director) spreekt in deze podcast samen met Celine Merkx (Manager Digital Marketing) over de belangrijkste ontwikkelingen die het komende jaar op de agenda staan op het gebied van social media.

Nieuwe social media platforms, van betrokkenheid naar interactie en korte content. Het zijn allemaal onderwerpen die spelen! Lees je mee?

Verschuiving van lead generation naar demand generation in B2B

Leadgeneratie is een bekend onderwerp binnen B2B.

Op Facebook of LinkedIn worden er campagnes opgezet waarin we een download weggeven in ruil voor een e-mailadres of een telefoonnummer.  

En dat is fijn! Want met die gegevens kunnen we de lead opvolgen en de data is bruikbaar voor later. 

Het is echter wel zo dat deze strategie niet altijd goed aansluit bij het gedrag van de doelgroep.

Steeds minder vaak laten mensen hun e-mailadres of telefoonnummer achter. 

En wanneer ze dit wel doen, is de kans groot dat ze de mails of telefoontjes die ze nadien van jou ontvangen links laten liggen. 

Jammer, want het is nog altijd dé strategie voor leadgeneratie. Tijd om hier verandering in aan te brengen!

Maar hoe…? 

Bekijk de mogelijkheden van demand generation!

Met demand generation richt je campagnes in om enerzijds exposure te creëren rondom je aanbod en anderzijds om beter zichtbaar te zijn. 

Wanneer je op die manier loyaal bent naar je doelgroep, roep je uiteindelijk behoefte bij ze op. 

Het is wel zo dat je bij demand generation minder leads verzamelt, waardoor het lastiger kan zijn om mensen op te volgen. 

Maar aan de andere kant zijn de leads die je binnenkrijgt een stuk waardevoller dan bij leadgeneratie. 

Deze leads hebben immers op eigen initiatief bij jouw bedrijf aangeklopt!

Social media transformeert langzaam in een zoekmachine; van push naar pull

Voor het opzoeken van informatie wordt niet langer alleen maar gebruik gemaakt van Google. Waar Google voor veel mensen de nummer één zoekmachine was, is er een verschuiving gaande.  

Diverse social media kanalen worden meer en meer gebruikt om antwoorden te krijgen, waar ze voorheen puur voor entertainment dienden. 

Steeds vaker kiezen jongere bezoekers ervoor om YouTube, Instagram of bijvoorbeeld het hippe TikTok te gebruiken voor hun zoekopdrachten.

TikTok is het grootste platform als het aankomt op alternatieve ‘zoekmachines’ en heeft deze trend gestart. Wat uiteraard niet gek is met de enorme hoeveelheid jongeren die gebruikmaakt van deze app. 

Naast Google kun je ook op social media kanalen organisch goed scoren.  

Zorg ervoor dat je content aansluit bij de doelgroep. Kies niet standaard voor “Dit is ons product, koop het!”, maar verander het bijvoorbeeld naar “Kijk, dit kán ons product! Hoe handig!”.

Nieuwe platformen én nieuwe opties voor de niche

Er is meer behoefte aan ‘eerlijke’ en ‘authentieke’ content.

Het platform BeReal sluit precies aan op deze behoefte en is daardoor helemaal hot and happening.

Je krijgt op een willekeurig moment op de dag een notificatie op je telefoon voor jouw BeReal moment. 

Via de app maak je tegelijkertijd een foto met jouw back- én selfie camera en laat je aan weerszijden zien wat je aan het doen bent en waar je bent. 

Weg zijn de mogelijke claims dat je bij een concert bent, maar in werkelijkheid voor de TV staat en weg zijn de claims over ‘natural lighting’ bij je foto terwijl je achter je heldere ringlight staat. 

Maar of de app ook toekomstbestendig is?

Dat is nog maar de vraag. 

Naast het feit dat het een trend is, is het niet mogelijk om te adverteren in BeReal.  

Dit kan erin resulteren dat het marketinglandschap geen aandacht besteed aan deze app. Iets wat we het komende jaar gaan ondervinden.

Korte spanningsbogen en hapklare content

Scrollen, scrollen en nog eens scrollen.

Social media platforms zijn ontworpen om ons oneindige content te laten zien. In grote getalen zien mensen ontzettend veel content, maar de aandacht voor individuele berichten is een stuk minder. 

Studies laten zien dat de aandachtsspanne van de gemiddelde persoon 8 seconden is, terwijl dat 20 jaar geleden nog 12 seconden was. Wat een verschil en dat in twee decennia tijd!

TikTok speelt perfect in op de korte spanningsboog, zoals we allemaal weten. 

Maar ook YouTube is er snel bij. Dit platform heeft het concept YouTube Shorts geïntroduceerd, wat steeds prominenter naar buiten wordt gebracht.

Snelle content, waarbij in een korte tijd zo compact mogelijk veel informatie gegeven wordt, is steeds meer te zien op YouTube.

Video is één van de grote focuspunten voor 2023. Belangrijk om hiermee aan de slag te gaan als merk of organisatie! 

Wanneer je dit niet doet, zul je merken dat je achterblijft op andere partijen of zelfs directe concurrenten. 

Van betrokkenheid naar interactie

Betrokkenheid bij social media posts is één, maar het algoritme wil meer en meer interactie zien. 

Zorg ervoor dat jouw doelgroep reacties achterlaat en het gesprek aangaat. En nóg belangrijker: ga zelf het gesprek aan en reageer hierop. 

Om dit te kunnen realiseren, worden er nieuwe functionaliteiten geïntroduceerd die dit steeds sneller en gemakkelijker maken. 

Denk aan de reactie stickers op Instagram of de mogelijkheid om reacties en/of vragen achter te laten op stories. Het gaat om het aangaan van een diepere connectie met je volgers. 

Kijk als bedrijf of als content creator niet naar de hoeveelheid likes, maar naar wie je doelgroep is en wat voor soort content zij willen ontvangen. 

Zo vergroot je de connectie, en dat is het belangrijkste. 

De kans dat je likes hiermee ook omhoog gaan is uiteraard mooi meegenomen.

De ultieme shopping experience op social media

Er is steeds meer behoefte aan een shopping ervaring via social media. 

Als we kijken naar de grote spelers is Facebook hierin koploper. Maar het Meta bedrijf is lang niet de enige die het mogelijk maakt om te shoppen via social media. 

Helaas is het zo dat veel bedrijven zich nog afzijdig houden van deze trend. 

E-commerce bedrijven vinden het lastig om de impact te meten en om te weten of het ook echt bijdraagt aan conversies te meten, omdat de cijfers het niet direct laten zien. 

Om deze cijfers op een rijtje te zetten, kun je gebruik maken van marketing mix modeling. 

De mix laat zien in welke platformen je het beste kunt investeren als bedrijf om positieve resultaten te behalen. 

Door hiervan gebruik te maken, kom je erachter wat de impact is en hoef je niet afhankelijk te zijn van data die direct afkomstig is van de platformen zelf.

Nieuwe veranderingen brengen nieuwe uitdagingen mee.

Ben jij benieuwd hoe Fingerspitz hiermee omgaat of wil jij met onze specialisten sparren over deze nieuwe trends?

Meer over Celine

Online marketing is een vak waar je nooit klaar mee bent en waar altijd ruimte is voor verbetering en creativiteit.

Celine Merkx
Manager Digital Marketing

Lees meer over