Nou, daar gaan we. De robots zijn gearriveerd om ons vakgebied over te nemen. Ergens denk je “Fijn, laat die slimme AI’s maar komen, dan heb ik meer tijd voor leuke dingen’ . Maar ergens is het ook wel een beetje angstaanjagend en spannend, want hoeveel toekomst zit er dan nog wel voor jou in je vakgebied? 

Maak je maar geen zorgen, AI (Artificial Intelligence) is de laatste tijd een aardig overhyped buzzword aan het worden in veel industrieën, en de designwereld is hier geen uitzondering van. Natuurlijk gaat de komst van allerlei slimme algoritmes en automatisering wel impact hebben op hoe we werken en wat de functie precies inhoudt. Zo zijn er de laatste jaren al meerdere tools ontwikkeld die met de kracht van AI het leven van een designer een heel stuk makkelijker maken. Maar dat een AI je functie als designer écht gaat vervangen, daar zijn we nog láng niet.

Samen Super Slim groeien met digital marketing!

Met ons Growth Lab geven wij je toegang tot experimenten, resources, blogs en cases over digital groei voor slimme marketeers. Groeien door middel van marketing? Dit is je kans!

Waarom je je (nog) geen zorgen hoeft te maken

Waarom AI ons als designer nog niet kan vervangen? Omdat het moeite heeft de volgende 3 problemen te voorkomen:

1. Het begrijpen van nuance

Tijdens de gehele menselijke geschiedenis hebben we emoties als overlevingsmechanisme gebruikt. We zijn getraind om emoties zoals angst te gebruiken om  onszelf te beschermen. We detecteren en decoderen de emoties van anderen op basis van lichaamstaal, toon, context en andere signalen die allemaal zijn gebaseerd op ervaring en aangeleerde normen en waarden. En precies dáárom is het begrijpen van emotionele nuance een van de grootste uitdagingen voor AI’s. 

Een leuk voorbeeld hiervan is een experiment van wetenschapper Janelle Shane, die een AI zo’n duizenden pick-up lines en flirttechnieken had aangeleerd in de hoop dat het zichzelf kon aanleren om succesvol te flirten. Hier zijn wat voorbeelden van zijn beste pogingen:

“Are you a candle? Because you’re so hot of the looks with you.”

“I want to get my heart with you.”

“You look like a thing and I love you”

Natuurlijk is flirten zelfs voor echte mensen vaak nog moeilijk. Maar wat in dit experiment wel mooi naar voren komt, is dat het trainen van AI’s om emotionele nuance te onderscheiden, en belangrijker, dit vervolgens uit te drukken, best een grote uitdaging is!

2. Het creëren van originele content

Bovenstaande afbeelding is een voorbeeld van een aantal portretten die door een AI zijn ontwikkeld aan de hand van een gezichtsherkenning algoritme. Via dit algoritme is de AI patronen gaan herkennen en heeft deze patronen vervolgens gebruikt om zijn eigen werk te creëren. Of dit werk nou artistieke waarde heeft of niet laat ik over aan jou. Maar wat wel goed is om te weten, is dat voor het maken van deze stukken een extreem grote dataset met afbeeldingen aan input nodig was. 

Een AI gaat dus altijd data nodig hebben om van te leren, of om zijn ‘gedachten’ op te baseren. Echt origineel gaat het dus nooit zijn. Maar hé, zo werken wij als mensen stiekem toch ook wel een beetje.

3. Filteren van vooroordelen

Het laatste probleem wat AI moet overkomen, die ook mooi aansluit bij bovenstaande, is dat AI moeite heeft met het filteren van vooroordelen. Jacky Alcine leerde dit op de harde manier toen hij merkte dat zijn foto-app hem en zijn vrienden tagde als gorilla’s. Het aanleren van moraliteit aan machines is moeilijk, omdat dit vanuit ons mensen niet objectief over te brengen is in data, die het voor een computer begrijpbaar maakt. En zonder zijn eigen morele en sociale bewustzijn, kan een AI alleen maar blindelings zijn input accepteren, zonder vooroordelen te filteren. 

Maar, waar zijn AI’s nu al wel goed voor?

Wat heeft AI nu dan al wél toe te voegen in de wereld van design? Eigenlijk begint het dan om niet naar AI te kijken als ‘Artificial Intelligence’, wat klinkt alsof het een of andere magische alleswetende en alleskunnende robot is dat alles ook nog eens sneller en beter doet, maar meer om naar AI te kijken als ‘Augmented Intelligence’. 

“Robots are not replacing designers. IBM CEO Ginni Rometty recently expressed that if I considered the initials AI, I would have preferred augmented intelligence.”

AI gaat impact hebben op het gebied van optimalisatie en snelheid. Een hulpmiddel, slim gereedschap, en dus geen oplossing of vervanger. De ontwikkelingen op het gebied van AI gaan er voor zorgen dat designers sneller, goedkoper en dus efficiënter te werk kunnen gaan. 

Om dit wat concreter voor je te maken heb ik een aantal voorbeelden van ontwikkelingen en oplossingen die nu al beschikbaar zijn:

De kracht van ‘neppe’ eye-tracking 

Een goed voorbeeld van een AI tool die nu al te gebruiken is, is eye-tracking op basis van een slim algoritme. Dankzij deze oplossing kun je toetsen waar mensen precies naar gaan kijken in je designs, zonder dit daadwerkelijk te toetsen bij mensen. Of het hierbij gaat om webdesign, social content of zelfs video. Waar normale eye-tracking erg duur is, en veel tijd kost, heb je nu in een mum van tijd enorm waardevolle en verrassend accurate data. 

Natuurlijk is het nu nog wel aan de designer zelf om deze data te analyseren en hier hypotheses, experimenten en conclusies uit te trekken. Zie het dus vooral als een slim hulpmiddel, in plaats van als een échte oplossing. 

Van tekening tot wireframe dankzij AI 

Een slimme AI design tool als hierboven kan er voor zorgen dat je enorm snel iteraties kunt maken van je designs. Simpele snelle schetsjes op papier worden gescand, en aan de hand van wat parameters en een enorme library aan UI (User Interface) componenten word je schets tot leven gebracht tot een digitaal prototype. Een innovatief bedrijf als Airbnb maakt hier de afgelopen jaren al gebruik van en genereert hun wireframes door middel van snelle handgetekende schetsen. En daar houdt het niet op, de tool is zelfs zó slim dat er van deze wireframes ook al daadwerkelijke code wordt gegenereerd, waardoor het development proces ook nog eens wordt versneld. 

Rotklusjes laten we over aan de robots

Een iets meer algemene ontwikkeling die je in veel verschillende industrieën terug ziet komen, is dat de simpele day-to-day werkzaamheden worden geautomatiseerd. Zaken als het lokaliseren van je designs, of het in bulk exporteren van visuals op basis van een product/datafeed worden mogelijk door handige tooltjes. Dit houdt in dat je als designer vaak alleen een eenmalig design, een zogenoemd master template, hoeft te ontwikkelen en dat deze dan eenvoudig geautomatiseerd wordt doorgevoerd en geëxporteerd tot wel duizenden unieke exports.

Maak kennis met je Sensei

Ook Adobe, een van de marktleiders op creatief gebied, houdt zich de laatste tijd veel bezig omtrent hun AI, namelijk: de Adobe Sensei. Wederom met als doel: een betere klantervaring door gemakkelijkere werkzaamheden. Functies als de ‘content aware fill’ en ‘image replacements’ maken het je leven zoveel makkelijker. De tijden dat je uren handmatig met je lasso en gum iemand voor een greenscreen uit hoeft te snijden zijn nu écht wel voorbij. 

Van de kleurplaat inkleuren naar enkel de lijntjes zetten

Kijkend naar de trend van ontwikkelingen in de branche, zal de rol van de designer zich langzaam evolueren van een pure creator, naar meer een curator. Vroeger hadden we voornamelijk designers die zich specialiseerde in bijvoorbeeld tekens en symbolen. Daarna kregen we designers die zich focuste op specifieke vakgebieden als print of web-design. Nu zien we steeds vaker experience of interaction designers die verder kijken dan een enkel specialisme en juist meer kijken naar een holistische ervaring. 

In de toekomst zal het steeds meer gaan om het zetten van de juiste parameters en doelen om zo een AI het beste zijn werk te laten doen. Zie het dus een beetje alsof je de lijntjes gaat zetten voor een kleurplaat, maar dat het inkleuren zelf voornamelijk geautomatiseerd gaat gebeuren. 

AI in de toekomst

Zoals je ziet, zijn er zelfs nú al een hoop AI ontwikkelingen die het leven van een creative makkelijker maken. Maar vergeet ook niet dat de opkomst van AI echt een ontwikkeling van de afgelopen jaren is geweest en dat het daarom dus ook écht nog in zijn kinderschoenen staat. 

Creatives hoeven zich gelukkig nog vooral geen zorgen te maken, AI en robots gaan ons niet vervangen – in ieder geval niet op korte termijn. In plaats van het als bedreiging te zien, brengt het vooral mooie kansen met zich mee. 

Het gaat ons efficiënter en effectiever maken, doordat we minder tijd kwijt zullen zijn met de vaak wat saaiere, werk intensieve taken en dus meer tijd kunnen besteden aan de zaken die er écht toe doen.

Meer blogs, tips & tricks én interessante resources?

Meld je dan aan voor ons Growth Lab! Je krijgt toegang tot al onze experimenten, blogs en cases én we houden je wekelijks op de hoogte van de laatste nieuwtjes en hands-on tips voor slimme marketeers. Samen super slim groeien met digital marketing!

Meer over Ian

Het gras is altijd groener als je de saturation omhoog gooit.

Ian Bosman
Creatief Strateeg