In deze aflevering van Fingerspitzengefühl praten Jaap en Ruben over een onderzoek dat Ruben vanuit de Erasmus Universiteit heeft uitgevoerd. Hierin heeft hij gekeken naar hoe je als organisatie kunt groeien dankzij het inbrengen van actieve management principes. Ben jij benieuwd wat Ruben heeft ondervonden? Je hoort het in de onderstaande video:

  • Om ervoor te zorgen dat de organisatie tijdens de groei gestroomlijnd blijft, komt implementeren van management praktijken binnen je organisatie naar voren.
  • Het is belangrijk dat medewerkers die bij je bedrijf komen ook weer de kans krijgen om daadwerkelijk gestuurd te worden.
  • Er zijn 6 partijen die hebben deelgenomen aan het onderzoek van Ruben en hier was Fingerspitz onderdeel van. Hij heeft interviews afgenomen bij de oprichters en bij de mensen van verschillende functies.
  • Het is goed om onderscheid te maken tussen normale en snelle groei. Processen waar normaal gesproken de tijd voor kan worden genomen, vindt nu in sneller verloop plaats. Dit zorgt er eigenlijk ook weer voor dat er verschillende uitdagingen bij komen kijken.
  • Veel aanvragen betekent vaak ook dat er nieuw personeel nodig is. Dit wordt vaak ook als grootste groei pijn ervaren, het aantrekken van nieuw personeel en met name goed personeel.
  • Door de groei kregen sommige organisaties en met name de jonge startups het lastig met overzicht houden, met name vanuit het management. Dat komt omdat je te maken krijgt met verschillende facetten die gaan groeien.
  • Na een periode van groei moet het management steeds meer de handen loslaten. Dit voornamelijk door de toename van personeel en specialisaties. Ruben heeft zich voornamelijk gefocust op hoe mensen kunnen specialiseren maar ook kunnen integreren binnen een organisatie.
  • Company culture is belangrijk bij bedrijven die succesvol zijn, het kan gezien worden als onzichtbare lijn. Daarnaast is dynamische capaciteit van belang. Het aanpassen aan nieuwe situaties en het mee kunnen veranderen van je management structuur, om daadwerkelijk om te gaan met die verandering.
  • Het implementeren van een tweede management laag is een belangrijke fase binnen het bedrijf.
  • Het is belangrijk om te kijken of bij elke stap die je maakt de basis goed is en of je de cultuur bij elkaar hebt. 
  • Snelgroeiende bedrijven zijn ook beter in staat om best management practises op te schalen en daar met een innovatieve blik naar te kijken. Je mensen zijn je kracht, daarom moet je ze ook in hun kracht zetten .
  • Wanneer je bedrijf te corporate wordt, zijn er vaak geen kansen voor nieuwe inbreng en innovatieve ideeën van onderaan. Terwijl dat zo belangrijk is als je wil groeien en nieuwe markten wil gaan targeten. Bij snelgroeiende bedrijven zag je dat ondanks dat ze die groei op management gebied houden, dat ze er nog steeds voor kunnen zorgen dat de mensen zich gewaardeerd voelen.  
  • Minder snel groeiende bedrijven hechten minder waarde aan relationship building activities.

Jaap sluit de video af met een bedankje voor Ruben en bedankt de kijkers voor het meekijken. Willen jullie meer van dit soort video’s zien? Blijf ons dan vooral volgen!

Growth Lab

Het Growth Lab geeft je toegang tot al onze experimenten, blogs en resources. Wekelijks ontvang je het laatste marketing nieuws in je mailbox. Meld jezelf aan en blijf altijd op de hoogte!

Lees meer over