Hoe haal je inzichten en acties uit Google Analytics 4 insight cards?

leestijd 4 minuten
25 april 2022

Google Analytics 4 wordt steeds uitgebreid en biedt de gebruiker steeds meer mogelijkheden. Nu Universal Analytics wordt uitgefaseerd is het van belang om te focussen op de mogelijkheden binnen GA4. Een van die mogelijkheden zijn de insight cards die je helpen om inzichten en acties te vormen. In deze blog zullen we ingaan op de werking en de voordelen van de insight cards.

Werking van de insight cards

Machine learning stelt GA4 in staat om inzichten te verzamelen die op basis van ingestelde voorwaarden geanalyseerd kunnen worden. Dit biedt input voor het vormen van actionable insights. De Analytics Intelligence van GA4 biedt toegang tot twee typen inzichten: 

  • Geautomatiseerde inzichten: GA4 detecteert ongebruikelijke afwijkingen op basis van machine learning en maakt automatisch een insight card aan. 
  • Aangepaste inzichten: Op basis van de gedefinieerde voorwaarden worden veranderingen in data waargenomen en wordt er een insight card aangemaakt. Daarnaast biedt GA4 je de mogelijkheid om te kiezen uit 5 standaard inzichten, die met 1 klik in te stellen zijn.

De inzichten worden door middel van insights cards op het insights dashboard real-time getoond en kunnen als notificatie per e-mail verstuurd worden 

De insight cards zijn terug te vinden in de momentopname van rapporten, waarbij de meest recente inzichten getoond worden. Door op de insight card te klikken, wordt er meer informatie over het inzicht getoond. Op basis van deze inzichten kunnen vervolgacties gevormd worden. 

Waar moet je op letten?

Om de insight cards zo efficiënt mogelijk in te kunnen zetten, zijn er een aantal zaken waar je op moet letten. 

Wil je de insight card als notificatie naar jezelf of jouw klanten versturen? Zorg er dan voor dat de e-mailadres toegevoegd is aan het toegangsbeheer. Let daarbij op dat deze gebruiker een van de volgende rollen heeft binnen GA4: analist, beheerder of bewerker. Wanneer een gebruiker een van deze rollen heeft is hij in staat om insight cards aan te maken en kan hij notificaties ontvangen. 

De naamgeving van een insight card is belangrijk. De naam van de insight card wordt namelijk meegestuurd in de e-mail notificatie. Hoe duidelijk de naamgeving, hoe sneller je in kan spelen op de verandering in je data. 

Afwijkingen in data die per uur gemeten worden, worden alleen bij web data gemeten. Wanneer je dit voor een app in wilt zetten, is dat dus niet mogelijk. 

Voordelen van de insight cards

De insight cards laten niet alleen veranderingen in je data zien, maar stellen je ook in staat om sneller in te spelen op die veranderingen. Het inzetten van de insight cards brengt een aantal voordelen en gemak met zich mee. 

  • Inzichten verzamelen over procentuele veranderingen in bepaalde statistieken. 
  • Inzichten verzamelen over veranderingen van bepaalde waarden. Denk hierbij aan bepaalde dagelijkse, wekelijkse, maandelijkse targets. Door het instellen van de insight cards krijg je inzichten wanneer een bepaalde target wel/niet is behaald.
  • Inzicht krijgen wanneer bepaalde afwijkingen optreden. Hier komt de machine learning van GA4 om de hoek kijken. Wanneer er een insight card wordt ingesteld met de voorwaarde dat deze een afwijking moet bevatten, bepaalt GA4 op basis van de bestaande data wat onder de afwijking valt. 
  • Focussen op bepaalde segmenten. Hierbij kun je een onderscheid maken op basis van verschillende gebruiker-, apparaat- en acquisitie dimensies. Dit stelt je in staat om diepere inzichten te kunnen verzamelen over bepaalde doelgroepen.

Waar kun je insight cards niet voor inzetten?

De insight cards bieden een hoop inzichten, echter ontbreken er een aantal functionaliteiten. 

  • Er is geen mogelijkheid om veranderingen ten opzichte van een target te meten.
  • Er is geen mogelijkheid om custom statistieken en dimensies toe te voegen. Dit betekent dat je voor nu beperkt bent tot de opties die GA4 momenteel te bieden heeft.
  • Er is geen mogelijkheid om te focussen op een bepaalde gebeurtenis of conversie. Dit houdt in dat je alleen inzichten kunt verzamelen over het totale aantal gebeurtenissen of conversies die op de website en/of app plaatsvinden. 

Ondanks dat er een aantal functionaliteiten missen, zijn de insight cards een snelle manier om inzichten te verzamelen. De 5 voorgestelde insight cards zijn zeker de moeite waard om in te stellen om zodanig net wat meer informatie over de data te verzamelen. Daarnaast zijn de insight cards van toegevoegde waarde wanneer je inzicht wil krijgen in het behalen van targets. Het instellen van de insight cards neemt maar een paar minuten in, dus ga er zo snel mogelijk mee aan de slag.

Blijf op de hoogte en meld jezelf aan voor het Growth Lab!

Met ons Growth Lab geven wij je gratis toegang tot experimenten, resources, blogs en cases over digital groei voor slimme marketeers. Groeien door middel van marketing? Dit is je kans!

Lees meer over