Google consent mode V2: kom in actie vóór maart 2024

leestijd 3 minuten
22 januari 2024

Maak jij gebruik van remarketing lijsten bij Google Analytics of Google Ads in de EU? Let dan even op. Want een update van de consent mode komt om de hoek kijken, vanaf maart 2024. 

Een uitgebreidere én verplichte versie. Zo krijg je te maken met strengere regels voor adverteren en opbouwen van doelgroepen. Dat betekent werk aan de winkel vóór maart dit jaar. Maar wat houdt deze update precies in?

Wat is consent mode (V2)?

Consent mode gebruik je om aan te geven wat Google mag doen met de data van je websitebezoekers. Dat geldt hetzelfde voor al je andere platformen. Zo beweeg je mee met de privacy verwachtingen van je bezoekers. 

En nu is er consent mode V2. Dat is een uitgebreidere versie die ervoor zorgt dat je geen conversiemetingen misloopt. Blijf lezen om te leren welke impact dit verder heeft op jouw werk. 

Veranderingen van consent mode (V2)

Je bent bij het interessante deel beland. What’s new? Je ziet nu twee nieuwe consent parameters:
1. Ad_user_data: 

Deze parameter bepaalt op basis van gebruikersvoorkeuren of advertentieplatformen gebruikersgegevens ontvangen voor het inzetten van ads.
2. Ad_personalization: 

Aan de slag met gepersonaliseerde advertenties? Deze parameter vertelt je of dit door advertentieplatformen ingezet mag worden.

De nieuwe parameters lijken nog niet helemaal ondersteund te worden in Google Tag Manager. Houd daarom in je achterhoofd om de parameters aan de juiste tags te koppelen.

Implementeer voor maart 2024

Let op: het is belangrijk dat je consent mode V2 vóór maart 2024 hebt geïmplementeerd. Waarom? Anders updaten Google Analytics 4 en Google Ads je remarketinglijsten niet meer. Sterker nog, als je later dit jaar consent Mode V2 niet hebt ingesteld, verzamelt GA4 helemaal geen data meer.

Instellen Google Consent Mode V2

Dus, één ding is zeker: dit is jouw moment om aan de slag te gaan. Hoe je consent mode v2 het snelste instelt?

Google promoot het gebruik van een Consent Management Platform, CMP. Zo maken wij zelf gebruik van Cookiebot. Door een CMP met Google Tag Manager te combineren, is het doorvoeren van consent mode v2 een fluitje van een cent.

Waarom deze update belangrijk is voor jou?

Google’s consent mode v2 is onmisbaar. Tenminste, als je de privacy van je gebruikers wilt respecteren, maar ook al je waardevolle gegevens wilt blijven verzamelen. 

Doordat deze versie machine learning toepast, worden je conversiegegevens nauwkeuriger. Zo heb je een completer beeld van je campagneprestaties. 

Waar dat toe leidt? Je tackelt met consent mode v2 potentieel minder gemeten conversies. Ook maak je slimmere, data-gedreven beslissingen in je biedingen en optimalisaties in Google Ads. 

Wat je misloopt als je deze update negeert? Remarketing kansen binnen Google Ads. En belangrijker nog: vanaf maart voegt Google geen nieuwe gebruikers meer toe aan doelgroeplijsten. Voorkom dat je data verliest!

Wacht niet langer

Deze update is niet alleen belangrijk voor compliance, maar ook voor het opbouwen van vertrouwen bij je doelgroep. En jij verliest geen belangrijke inzichten. Dus wacht niet langer, pas consent mode V2 toe!
Geen kansen mislopen? Laten we samen in actie komen.

Lees meer over