Met Google Mijn Bedrijf word je bedrijfsinformatie weergegeven op Google Zoeken, Maps en Google+. Zo kunnen klanten (en prospects) je altijd vinden en op elk apparaat. Dankzij Google Mijn Bedrijf zorg je ervoor dat je de juiste informatie biedt op het juiste moment. Of dat nu routebeschrijvingen zijn in Maps of openingstijden en een telefoonnummer in Google Zoeken.
Verschillen tussen Google Mijn Bedrijf en Google Places
Veel bedrijven maakten al gebruik van Google Places Zakelijk en kregen hierdoor een lokale bedrijfsvermelding. Op de profielpagina voor het bedrijf kon je foto’s, video’s, coupons en realtime updates laten zien. Deze informatie werd vervolgens geverifieerd door een PIN-code naar het adres of telefoonnummer te verzenden. Via Google Mijn Bedrijf kun je nu tijd besparen als je bedrijfsgegevens wilt aanpassen, inzichten wilt opdoen of berichten wilt posten. Je hoeft immers niet meer tussen de verschillende services te switchen, waaronder YouTube, Analytics & bedrijfsreviews.
De grootste wijziging tussen Google Places en Google Mijn Bedrijf is het dashboard met de bijbehorende facelift. In Google Mijn Bedrijf is het mogelijk om vanuit één overzichtelijk dashboard de gegevens te bewerken voor zowel Google Zoeken, Maps als Google+. Bestaande gebruikers van Google Places hebben voor alle bestaande vermeldingen een Google+ pagina gekregen. Hierdoor kan het zijn dat je vermelding nog niet optimaal geoptimaliseerd is als Google+ pagina. Het is van belang om deze pagina optimaal in te richten, omdat deze lokale pagina’s geïndexeerd worden door Google, en dus in de zoekresultaten vertoond worden.
360 ° virtuele rondleiding in Google
In Google Mijn Bedrijf is het ook gemakkelijker geworden om een virtuele rondleiding toe te voegen. Door contact op te nemen met een Google erkende fotograaf, kun je na een fotosessie een virtuele rondleiding van 360 ° aan je vermelding toevoegen. Deze presentatie is onder andere zichtbaar in Google Maps en Google+.
5-Stappenplan voor het inrichten van Google Mijn Bedrijf
- Als je nog geen Google bedrijvenpagina hebt, dien je je eerst aan te melden.
- Als je al een Google+ Local pagina, Google Places vermelding of een Google+ pagina hebt hoef je geen extra handeling te doen. Google heeft de meeste zakelijke pagina’s automatisch geüpgraded naar de nieuwe functionaliteit. Zodra jouw Google Places vermelding geüpgraded wordt, ontvang je hier een e-mail over.
- Vul je profiel zo volledig mogelijk in. Inclusief bedrijfsomschrijving, vestigingen, openingstijden, afbeeldingen etc. Gebruik hierbij zoekwoorden waar je graag op gevonden wilt worden.
- Zorg ervoor dat je gegevens worden geverifieerd, dit kan telefonisch, per sms of per briefkaart.
- Verzamel minimaal 5 recensies via je Google+ bedrijvenpagina. Zodra je meer dan 10 recensies hebt, worden de sterren automatisch weergegeven in de lokale zoekresultaten.
Meer dan 10 bedrijfslocaties? Gebruik dan Google Mijn Bedrijfslocaties
Als je meer dan 10 bedrijfslocaties hebt, kun je deze tegelijkertijd importeren via de beheertool van Google Mijn Bedrijfslocaties. Zorg ervoor dat de plaatsnaam altijd achter de bedrijfsnaam staat. Google zal je vestiging dan eerder in relatie brengen met de betreffende plaatsnaam. Vervolgens kun je per locatie een winkelcode toevoegen en een bedrijfsprofiel invullen met onder andere openingstijden, contactgegevens, afbeeldingen, virtuele rondleidingen enzovoorts.
Ben jij al aan de slag gegaan met Google Mijn Bedrijf? Vergeet daarnaast niet om ook eens naar het business portal voor lokale vermeldingen van Bing te kijken. Deze is momenteel nog niet beschikbaar in Nederland, maar wij verwachten hier binnenkort een update van. Laat je e-mailadres achter bij Bing en je ontvangt een mail zodra je hiermee aan de slag kunt.