Google’s Search Generative Experience: een nieuw tijdperk in online zoeken

leestijd 3 minuten
24 mei 2023

Key takeaways

  • Google’s Search Generative Experience (SGE) introduceert een visuelere, persoonlijkere en interactievere zoekervaring, waarbij AI-gegenereerde antwoorden boven de gebruikelijke zoekresultaten worden weergegeven.
  • Het AI-kader verandert van kleur op basis van de zoekintentie en de fase van de zoekreis, waardoor het zich aanpast aan de behoeften van de gebruiker.
  • SGE maakt gebruik van grote taalmodellen (LLM’s) zoals MUM en PaLM2 om kwalitatieve antwoorden te genereren. Daarbij wordt veiligheid en betrouwbaarheid in de zoekervaring beloofd.

Stel je voor dat je Google-zoekervaring visueler, persoonlijker en interactiever wordt. Houd je vast, want dat is de toekomst. Maak kennis met Google’s nieuwe Search Generative Experience (SGE). Wij nemen je mee in wat er verandert.

Interactieve AI is basis voor SGE

De AI-gegenereerde antwoorden staan centraal en verschijnen boven de gebruikelijke zoekresultaten. En dat is AI op zijn best, verwoord in een duidelijk kader en gelabeld als  ‘experimenteel’. Wil je dieper in de achterliggende informatie duiken? Dan ben je maar één klik verwijderd van de bronnen die Google heeft gebruikt om het antwoord te genereren.

Het AI-kader als een kameleon

Het AI-kader verandert van kleur op basis van je zoekintentie en de fase van je zoekreis .Of je nu op zoek bent naar het laatste technische nieuws of naar een snel recept, het AI-vak past zich aan jouw behoeften aan.

Ook next level verticale zoekopdrachten

Verticaal zoeken – zoals Google Shopping-resultaten – blijven niet buiten deze revolutie. Google SGE geeft je de beste resultaten, vanuit 35 miljard productvermeldingen van Google Shopping. Ook geeft Google suggesties voor specifieke zoekopdrachten of waar je op kan letten bij de aankoop van een product. Alsof je een heel winkelcentrum binnen handbereik hebt, maar dan met een beetje extra hulp!

De achterliggende magie van SGE

Met Google SGE heb je een leukere zoekervaring. Zo kan je je zoekopdracht aanvullen met meer details. De AI begrijpt de context van je vorige vragen en neemt die over. 

Maar wat is dan de magie achter deze zoekervaring? Google gebruikt grote taalmodellen (LLM’s) zoals MUM en PaLM2. Deze LLM’s, ontworpen voor specifieke zoekopdrachten, doorzoeken het hele internetlandschap om jou kwalitatieve antwoorden te geven.

Google belooft veiligheid

Met grote macht komt grote verantwoordelijkheid. Google SGE belooft een veilige en verantwoorde zoekervaring voor iedereen. Gevoelige onderwerpen, zoals medisch en financieel advies, vermijdt de zoekmachine. Zo geeft Google garantie dat je zoekopdrachten in veilige handen zijn.

Google’s aanpak van generatieve AI

Google’s innovatieve aanpak van generatieve AI bij zoekopdrachten focust op vijf belangrijke principes.

  1. Stappen minimaliseren

    Om zo jouw zoektraject makkelijker en sneller te maken.

  2. Kwaliteitscontrole

    Zodat jij wordt voorzien van de beste antwoorden.

  3. Veiligheidscontroles

    Om je te verzekeren van betrouwbare en nauwkeurige antwoorden.

  4. Ecosysteem ondersteuning

    Verkeer sturen naar originele bronnen.

  5. Advertenties

    Het laten zien van relevante advertenties als aanvullende informatie, wat bijdraagt aan een betere gebruikerservaring.

Betrouwbaarheid door citaten en links

SGE is een stap vooruit ten opzichte van Google’s eerdere AI-model: Bard. Zo wordt het ecosysteem van Google ondersteund, omdat uitgevers worden gelinkt. Daarom weet je zeker dat je zoekresultaten niet alleen nauwkeurig zijn, maar ook betrouwbaar.

Wat is de volgende stap in deze toekomst van zoeken?

Google SGE is de toekomst van zoeken, maar dit is nog maar het begin. Zo is Google actief op zoek naar feedback, om zo te verbeteren en functies te verfijnen. Wij blijven Google’s Search Generative Experience op de voet volgen!

Benieuwd hoe Google’s Search Generative Experience eruit ziet? Check deze video:

Lees meer over