De groeiformule voor B2B-bedrijven: handleiding voor marketing managers

leestijd 3 minuten
3 mei 2023

Groeien. Een onmisbaar onderdeel van ons succes. Ook voor B2B-bedrijven. Maar hoe creëer je een groeimachine die je resultaten laat stijgen? 

Wij onderzochten het succesgeheim van de snelst groeiende ondernemingen in Nederland. En schreven hierover het boek ‘Stoïcijns Groeien zonder Leadgeneratie’.

Graag geven we jou alvast een tipje van de sluier. Ontdek de groeiformule voor B2B-bedrijven op basis van de nieuwe vijf P’s: Purpose, People, Proposition, Promotion en Proof. Deze elementen helpen niet alleen om jouw marketing- en salesstrategieën te optimaliseren. Ook is een fijne, evenwichtige samenwerking in je team met deze formule gegarandeerd.

Purpose: Een gezamenlijk doel om voor te strijden

Het eerste onderdeel van de groeiformule? Het doel van jouw organisatie vaststellen. Als je identificeert waarom jouw bedrijf bestaat en wat je wilt bereiken, kom je tot kernwaarden en inspirerende doelstellingen. Zo krijg je één van de noodzakelijke sleutels in handen. Om de deur te openen naar betrokken collega’s en het aantrekken van loyale klanten. Met als gevolg meer winst. 

People: Blije medewerkers zorgen voor blije klanten

Het succes van je bedrijf hangt grotendeels af van je personeel. Zorg daarom dat je collega’s betrokken zijn bij het groeiproces. Hoe? Door empathisch leiderschap, flexibiliteit en teamwork te tonen. Geef richting, motiveer en coach je team. En ontdek welke medewerkers je nodig hebt om je doelen te bereiken.

Proposition: Breng jouw klant en aanbod samen

Om je groeiformule te optimaliseren, is het belangrijk om te bepalen wie je ideale klant is. Begrijp hun uitdagingen en ontwikkel een waardepropositie die hen aanspreekt. Zo zorg je ervoor dat je klanten staan te springen om met jouw bedrijf samen te werken. Dat doe je door een sterk aanbod te creëren dat aansluit bij hun behoeften.

Promotion: Breng de markt in beweging

Effectieve promotie is heel belangrijk om je groei te stimuleren. Dus je wilt je marketingoperatie efficiënt en effectief inrichten. Werk met een Growth Flywheel. Zo ontwikkel je een krachtig aanvalsplan. Door verschillende go-to-market strategieën te verkennen, ontdek je de ideale aanpak. En maak jij met jouw digitale aanvalsplan maximale impact.

Proof: Datagedreven besluitvorming

Tot slot is het belangrijk om datagedreven hypotheses te ontwikkelen en op basis daarvan weloverwogen beslissingen te nemen. Word een winnaar door te luisteren en te leren. En evolueer constant op basis van de inzichten die je opdoet.

Het ontrafelen van jouw groeiformule begint door je oude trucjes in de doos te laten. En deze vijf P’s te omarmen. Breng alle vijf elementen samen in je marketing- en sales strategieën, om zo een sterke basis te leggen voor groei en succes. Leer van de snelstgroeiende B2B-ondernemingen en pas hun inzichten toe op jouw eigen bedrijf.

Meer over Jaap

Groeien is niets meer dan een wetenschappelijke formule.

Jaap Jacobs
Managing director