Zet je schrap. De vertrouwde wereld van adverteren in Meta is op zijn kop gezet. Die slimme, op maat gemaakte advertenties die jouw doelgroep als een magneet aantrokken? Dat is deels verleden tijd. Of toch niet?
Meta mag persoonsgegevens niet langer gebruiken voor het tonen van persoonlijke advertenties. Dat komt omdat de gebruikers hier niet expliciet toestemming voor gegeven hebben. Een beslissing met verstrekkende gevolgen, zowel voor gebruikers als adverteerders. Maar wat betekent dit voor jou?
Een verbod voor Meta
Meta is op de vingers getikt door het EDPB (European Data Protection Board), omdat ze de privacywet hebben overtreden. Dat betekent dat informatie zoals woonplaats, leeftijd en online gedrag niet langer gebruikt mag worden voor gepersonaliseerde advertenties.
De reden? Meta mist de juridische basis om deze gegevens te verwerken. Je online geheimen zijn niet langer het betaalmiddel voor op jou gerichte reclames.
Maar er is meer. Meta biedt gebruikers nu een keuze: óf toestemming geven voor het gebruik van hun gegevens voor gepersonaliseerde advertenties óf kiezen voor een betaalde versie zonder advertenties. Met deze stap hoopt Meta de AVG richtlijnen voldoende te volgen, omdat gebruikers meer controle hebben over hun data.
Wat nu?
Voor adverteerders die vertrouwden op Meta’s nauwkeurige targeting, voelt dit als een koude douche. Maar het opent deuren naar nieuwe mogelijkheden. Het is tijd om te innoveren en alternatieve manieren te bedenken om je doelgroep te bereiken.
Denk aan:
- Contextuele advertenties: die gebaseerd zijn op de inhoud van de pagina. Content is koning.
- Partnerschappen met invloedrijke personen die jouw doelgroep bereiken.
- First Party data benutten: gegevens gebruiken die direct van je klanten komen, zoals enquêteresultaten of nieuwsbriefinschrijvingen. Mits zij marketing toestemming gegeven hebben natuurlijk! Zo kom je bijvoorbeeld opnieuw onder de aandacht van je passieve klanten.
Is dit jouw moment om te innoveren?
Denk na, discussieer en experimenteer. De digitale wereld is volop in beweging en jouw flexibiliteit en innovatiedrang zijn nu belangrijker dan ooit. Gebruik dit moment om even stil te staan bij de plekken waar jouw ideale klant zich begeeft. Zorg dat je daar zichtbaar bent en laat alle veranderingen op je af komen. Wie weet, misschien kijken we over een paar jaar terug en zien we dit als het beste wat ons is overkomen. Meer weten? Extra informatie kun je vinden in dit artikel van Tweakers.