Social Creatives doe je zo: van totaalplaat naar resultaat!

leestijd 10 minuten
7 mei 2025

Welkom in het tijdperk waarin iedereen vecht om die paar seconden aandacht in die eindeloze social media feed. Iedereen zit op hun telefoon. Scrollend. Swipend. Tikkend. 

In die eindeloze stroom moet jij opvallen. Niet met ruis, maar met rake content. Social creatives die snijden. Die bijblijven. Die iets losmaken.

Wil je resultaat met social? En echt impact maken? Dan wil je een sterk totaalplaatje wegzetten. In je visual, boodschap, aanbod, timing.

Doe je dat niet? Dan gooi je letterlijk geld weg. Zichtbaarheid inkopen zonder sterke social visual of overtuigende boodschap, is als geld uit je autoraampje gooien terwijl je 130 km/u over de snelweg raast. 

Spoiler: je ziet het nooit meer terug.

Waarom Creativiteit de heldenrol speelt

Laten we beginnen bij het belang van creativiteit. Wist je dat volgens Nielsen bijna de helft van je campagne resultaten voortkomen uit creativiteit? Niet targeting. Niet bereik. Creativiteit! 

Ook andere partijen zoals META en Google roepen exact hetzelfde vanuit hun hoge Ivoren torens, dus reken er maar op dat het écht bewezen is.

Een ander relevant onderzoek toont ook nog eens aan dat creatieve campagnes vier keer meer ROI opleveren dan minder creatieve. Zij onderzochten dat campagnes die hoog creatief beoordeeld worden, een gemiddelde winst-ROI van 6,62 halen, tegenover slechts 1,42 bij laag creatief beoordeelde campagnes. Oftewel; creativity matters, mensen! 

Maar wat is dan creativiteit?

Alleen een kloppend totaalplaatje maakt impact

Impact maak je niet met alleen een kek plaatje. Alles moet kloppen: doelstelling, targeting, copy, visuals, CTA’s, landingspagina en zelfs de merkbeleving. Als dit niet perfect op elkaar aansluit, dan klopt het totaalplaatje niet meer. En dan sla je de plank mis. 

Als je doelstelling is om conversies binnen te halen via bijvoorbeeld een shopping campagne – maar je doet vervolgens in je visual geen concreet aanbod in je visual – dan klopt je totaalplaatje niet. Doe je wel een concreet aanbod, maar is je landingspagina een homepage waar de gebruiker zelf weer op zoek moet? Klopt niet! 

Waar gaat het vaak dan toch fout? Denk aan te lange, wollige boodschappen. Generieke stockafbeeldingen zonder herkenbare branding. Te veel tekst in de afbeelding. Mismatch tussen visual en copy. Geen duidelijke “What’s in it for me?” voor de doelgroep. Of te veilige campagnes zonder mening. 

Resultaat: weggegooide advertentiebudgetten.

8x slimme formats die wél aandacht grijpen

Sterke formats pakken direct de aandacht en maken de boodschap kraakhelder. Je hoeft niet altijd zelf het wiel opnieuw uit te vinden. Kijk bijvoorbeeld naar merken die het wél voor elkaar krijgen om je aandacht te pakken en hun boodschap over te brengen. 

Hoe doen ze dit? Door gebruik te maken van formats die je nieuwsgierigheid prikkelen:

1. Before/After: Results sell, het is zo simpel als dat. Men wilt weten wat het resultaat van hun investering gaat zijn. Met een before/after geef je ze concrete bewijslast over de  “What’s in it for them?”

2. Us vs Them: Je USP’s afzetten tegen de norm die je doelgroep gewend is. Je bent relevant voor je doelgroep, en zet je direct af tegen de ‘norm’ / concurrentie. 

3. Problem/Solution: Een klassiek één-tweetje, de pain/gain insteek. Je spreekt een herkenbare pijn aan, vervolgens bied je een oplossing voor die pijn.

4. Clear USP’s: Je USP(’s) in duidelijke heldere taal / visual communiceren.

Oja, benoem dan ook écht USP’s, niet SP’s. “Voordelige prijzen” “Groot voorraad” “Snel geleverd” – dat roept iedereen. Maak het écht uniek en relevant.

5. Reverse Psychology: Je pakt de aandacht met een uitspraak die tegen je verwachting in gaat. Vervolgens draai je dit volledig om, juist om je punt te bewijzen.

6. Curiosity trigger: Werkt goed tegen de natuurlijke adblocker die we hebben en triggert direct de natuurlijke nieuwsgierigheid van mensen. “Ugly ads work”

7. Scientific facts: Wetenschappelijke feitjes, percentages, onderzoeksresultaten; allemaal manieren om je USP’s geloofwaardig te maken. Geen wij-van-wc-eend maar harde feiten.

8. Authentic Video’s: User Generated Content, Founder Ads, straatinterviews: echte verhalen. Video = king op social. Maak gebruik van laagdrempelige en authentieke video- content als vorm van social proof

3-12-E regel als formule voor impact

Wat maakt het nou dat die voorbeelden hierboven echt impact maken? Ze grijpen je aandacht. Eerst onbewust, en vervolgens overtuigen ze heel rationeel. 

Klopt die optelsom? Dan blijf je op de lange termijn onthouden en heb je dus je impact gemaakt.

De 3’12’E-regel van René CW Boender is een theorie die precies dit punt maakt. Hij stelt dat dit volgende de snelweg naar contact is met je doelgroep:

  • 3 seconden: Aandacht trekken via een primaire EMOTIONELE reactie.
  • 12 seconden: Interesse vasthouden en RATIONEEL overtuigen.
  • Eternity: Klopt de optelsom van emotie en ratio? Je merk raakt verankerd in het langetermijngeheugen.

De kunst is om altijd te zoeken naar dat ene, sterke haakje dat binnen 3 seconden de aandacht grijpt.

Sterke hooks in iedere funnel fase

Die aandacht pakken – daar gaat het dus in eerste instantie allemaal om. Maar hoe doe je dat? Het is goed om je te beseffen in welke fase van de funnel je doelgroep zit. Ben je aan het communiceren naar een doelgroep die totaal nog niet bewust is van een probleem en je als merk dus ook nog niet kent? Dan heb je een ander haakje nodig dan wanneer iemand al heel erg in de oriëntatiefase zit maar nog net dat laatste zetje tot aankoop nodig heeft.

Een aantal voorbeelden om je een beeld te geven hoe je moet denken:

Top funnel hooks (Unaware/Problem Aware doelgroepen)

  • Mijn favoriete [product] voor [probleem]
    • “Mijn go-to serum tegen een doffe huid!”
  • Wil je [gewenst resultaat]? Stop dan met scrollen
    • “Wil je afvallen zonder streng dieet? Lees dit.”
  • Wil je het geheim weten achter [oplossing]?
    • “Het geheim achter een winstgevende webshop”
  • Wat de [branche] niet wil dat je weet over [onderwerp]
    • “Wat de fitnessindustrie je niet vertelt over vetverlies”
  • [Doelgroep] stop met scrollen!
    • “Ondernemers, let op: meer klanten zonder hoge kosten”
  • De beste hack tegen [probleem]
    • “De simpelste hack tegen slapeloze nachten”
  • 3 tips om van [probleem] af te komen
    • “3 tips om snel van acne af te komen”
  • Als je net als ik [activiteit] doet, dan is dit iets voor jou!
    • “Uitstelgedrag? Dit hielp mij direct.”

Mid funnel hooks (Solution/Product Aware doelgroepen)

  • [Cijfer] redenen waarom ik altijd…
    • “5 redenen waarom ik altijd deze haver in mijn ontbijt eet”
  • Ik heb elke [X] geprobeerd, zodat jij dat niet hoeft te doen
    • “Ik heb elke budgetvriendelijke laptop getest, zodat jij dat niet…”
  • Dit is mijn nieuwe favoriete [oplossing/product]
    • “Dit is mijn nieuwe favoriete noise-cancelling koptelefoon”
  • Dit is de beste [USP] die ik ooit heb geprobeerd
    • “Dit is de beste hydraterende gezichtscrème die ik ooit heb gebruikt”
  • Ik heb elke [X] getest en dit zijn de resultaten
    • “Ik heb elke productiviteit-app geprobeerd en dit is mijn conclusie”
  • Stop met geld verspillen aan [mislukte oplossing]
    • “Stop met geld verspillen aan dure detox-theeën”
  • Zo krijg je [gewenst resultaat]
    • “Zo krijg je meer klanten zonder advertenties”
  • De makkelijke manier om [resultaat] te bereiken
    • “De makkelijke manier om in vorm te komen zonder elke dag te sporten”

Bottom funnel hooks (Most Aware doelgroepen)

  • Ik kocht dit voor m’n [X] voor [gelegenheid/Category Entry Point]
    • “Ik kocht deze armband voor m’n vader zijn verjaardag”
  • Koop dat niet. Kies hier liever voor.
    • “Koop die dure planner niet. Deze goedkope werkt net zo goed én is…”
  • Als je [X] niet gebruikt voor [Y], dan mis je echt iets.
    • “Als je AI niet gebruikt voor je klantenservice, dan mis je echt iets.”
  • Had ik maar eerder van [X] gehoord!
    • “Had ik maar eerder van noise-cancelling oordoppen gehoord!”
  • Ik kan niet geloven dat dit maar [X] kost.
    • “Ik kan niet geloven dat deze smartwatch maar €50 kost.”
  • Eén product dat ik echt élke dag gebruik, is [X].
    • “Eén product dat ik echt élke dag gebruik, is mijn Kindle.”
  • Er is een reden waarom deze [X] steeds is uitverkocht.
    • “Er is een reden waarom deze dagcrème steeds is uitverkocht.”
  • Het beste [X]-product dat de hype waard is.
    • “De beste draadloze stofzuiger die de hype écht waard is.”

6 methodieken om je totaalplaatje te laten scoren

Met alleen een sterke hook ben je er nog niet. We hebben het al eerder over dat totaalplaatje gehad – hoe laat je die nou kloppen als we even puur naar social visuals kijken? Ik probeer dan altijd gebruik te maken en te denken in de volgende technieken. 

En ja, waarschijnlijk ken je ze als copywriting technieken – maar besef dat dit verder gaat dan copy.  De welbekende AIDA kan hartstikke goed op je gehele advertentie; De aandacht pakken met je visual, interesse en verlangen opwekken met je copy en aansporen tot actie met je CTA. 

  • AIDA: Attention, Interest, Desire, Action.
  • 4U: Useful, Urgent, Unique, Ultra-specific.
  • BAB: Before, After, Bridge.
  • SLAP: Stop, Look, Act, Purchase.
  • FAB: Features, Advantages, Benefits.
  • PAS: Problem, Agitate, Solution.

Gebruik ze slim om je boodschap krachtig en doelgericht te structureren, en pas ze echt toe op het totaalplaatje, en dus niet enkel je ad copy. Want is je visual niet sterk? Grote kans dat ze die copy überhaupt niet eens gaan lezen. 

5 extra tips voor echt rake content

Voordat je je creatieve hersenspinsels de wereld in stuurt, stop even. Deze 5 persoonlijke tips helpen je om je creatives scherp, relevant en onweerstaanbaar te maken.

1. Specificeer je boodschap op je doelgroep(en)
Iets waarmee je iedereen wilt aanspreken spreekt vaak niemand aan. Hoe specifieker en relevanter je boodschap, hoe sterker.

2. Less is vaak ook écht more
Informatie overload is een ding. Breng focus aan in je campagnes.  Probeer jezelf te verplichten één primaire boodschap tegelijk te laden, in plaats van al je boodschappen in één keer.

Een sterk voorbeeld is IKEA, met een heel duidelijke focus op de categorie ‘slapen’. Dit is een concrete behapbare boodschap, ondanks dat ze natuurlijk een veel breder assortiment hebben.

3. Hoge productie + snelle productie = de gouden combi

Versterk je verhaal met verschillende type content met hetzelfde doel, maar zorg ervoor dat het gemaakt is voor het platform waar je je boodschap wil zenden. 

Niet al je campagnes hoeven Hollywood-niveau-producties zijn, zeker niet online. Draai je een flink gelikte campagne op TV? Haak er dan juist op een low budget manier op in met een Tiktok format en laadt zo dezelfde boodschap, op verschillende manieren, voor maximaal resultaat.

Neem deze twee voorbeelden van Mac Donalds:

@mcdonaldsnl

Carel z’n mening is niet te koop, maar de nieuwe maccie burger wel 😋

♬ origineel geluid – McDonald’s Nederland

Het draait om de juiste balans tussen lange termijn brand building (storytelling) vs snelle performance.

4. Kijk en leer van concurrentie
Creativiteit begint niet op een blanco vel. Laat je inspireren door wat werkt bij concurrentie/anderen.  
Open verschillende Ad Library’s – kijk wat er al lang live staat en veel bereik behaalt.Grote kans dat dat hun meest succesvolle advertenties zijn.

5. De heilige graal is experimenteren 
Stop met alleen maar pielen in advertentie instellingen (=11% impact) als marketeer, maar ga pielen in je creatives (=49% impact). Enkel door continu actief te experimenteren, mee te bewegen met de markt of zelfs te pionieren vóór de markt, weet je wat voor jouw merk en jouw doelgroep werkt.

Het draait om de mix van creativiteit, strategie & actie

Impactvolle social creatives vragen om een mix van creativiteit, strategie en vooral: actie. Doen, leren, door te itereren. Alles draait om scherpte, eenvoud en het blijven zoeken naar het juiste haakje.

Want in een wereld vol content geldt: of je bent onzichtbaar, of je bent onvergetelijk.

Jij mag kiezen. 

Wil je hier meer over weten? Of gewoon samen sparren over hoe jouw merk impact kan maken? Stuur ons een berichtje en dan denken we graag mee!

Meer over Ian

Het gras is altijd groener als je de saturation omhoog gooit.

Ian Bosman
Head of Creative

Lees meer over