Instagram trends voor 2020

Instagram trends voor 2020, hier zijn ze!

Dit is hét moment om je voor te bereiden op de Instagram trends van het jaar. Met zoveel functies, typen content, onderwerpen en stijlen is het moeilijk om te weten wat er nou ‘populair’ is op Instagram. En trends kunnen jouw strategie maken of breken.

Benieuwd wat de grootste Instagram trends voor 2020 zullen zijn? In deze blog vertel ik je er alles over.

#1 Verdere integratie van VR & AR

Filters waren en zijn nog steeds razend populair bij Instagram’s rivaal Snapchat. Daarom introduceerde Instagram deze ook in mei 2017. Je kon eerst kiezen uit een handjevol filters, maar nu zijn deze opties veel verder uitgebreid. 

Wist je dat het nu zelfs al zo ver gaat, dat de app een bètaprogramma heeft ontwikkeld waarmee bedrijven hun eigen augmented reality filter kunnen laten maken? Hierdoor kun je nog meer brand awareness creëren voor jouw merk op een unieke manier!

Ook heeft Instagram laatst een nieuwe test uitgevoerd met AR ‘try-on’-advertenties.  Gebruikers kunnen hierdoor virtueel een product passen, zoals een zonnebril of een lipstick, om te zien hoe het zal staan. Nooit meer een miskoop dus ;-). 

#2 Sound On!

De ‘Ears In’ generatie luistert maar liefst 40 uur per week naar muziek, en doet dat vooral met oordopjes in. Er is onderzocht dat 80% van Stories met een voice-over of muziek beter presteerden dan advertenties zonder. En: maar liefst 60% van alle Stories worden met geluid aan bekeken.

Verwacht wordt dat 80% van alle web content in 2020 uit video bestaat. Ook is er een enorme groei gaande in audio technologie. Audio books zijn populairder dan ooit en podcasts zijn booming. 

De boodschap is luid en duidelijk: creëer niet alleen content voor onze ogen, maar ook onze oren.

#3 Shoppable influencers

Je dacht waarschijnlijk dat het niet kon, maar influencer marketing heeft weer een nieuwe piek bereikt in 2019. Het gebruik van de “#ad” hashtag op Instagram is gestegen met 33% ten opzichte van 2018. En alhoewel reclame op social media in verplicht is om aan te geven in Nederland, houdt lang nog niet iedereen zich hieraan. Een flinke stijging dus, en Instagram speelt hier super slim op in!

Instagram shopping voor bedrijven is al een tijdje beschikbaar in Nederland. Je kunt producten uit je webshop toevoegen aan je Instagram account om het nog makkelijker te maken voor je klanten om hun favoriete producten te shoppen.

Wat is hier nieuw aan dan? Nou, dit dus: sinds kort biedt Instagram ook de optie aan (populaire) influencers om producten te verkopen via de app. 

Hoe werkt dit? 

Trouwe volgers hoeven niet meer de foto te screenshotten of zelf op zoek te gaan naar het juiste item. Ze kunnen nu met één druk op de knop het product, dat de influencer draagt, kopen via ‘Shopping for Creators’. Het werkt eigenlijk precies hetzelfde als Instagram shopping voor bedrijven, alleen koop je nu een product direct via de influencer. 

#4 Stories, stories, stories

Wist je dat Stories op Instagram de social media wereld hebben veroverd met dagelijks meer dan 500 miljoen kijkers? Stories worden daarom steeds belangrijker: ze gaan de standaard fotofeed zelfs voorbij in views. En er liggen kansen! Wist je dat één derde van de Stories die door gebruikers worden bekeken, afkomstig zijn van een bedrijf? Aan de slag dus! 

En zijn inmiddels talloze functies die je kunt gebruiken om je Stories op te leuken. Gebruik een keer de poll-functie om je volgers een vraag te stellen, zo kom je ook nog eens bruikbare informatie te weten over jouw doelgroep! 

#5 TikTok features

Als we even terugblikken… Instagram heeft no shame als het gaat om copycat praktijken. De Instagram story en filters zijn hier een goed voorbeeld van. Maar om eerlijk te zijn, wie wil nou niet al zijn favoriete functies in één app hebben zitten? Met de groeiende populariteit van TikTok kun je een aantal updates verwachten die geïnspireerd zijn door deze app. Instagram heeft onlangs een nieuwe functie gelanceerd genaamd “Reels”. Net als bij TikTok kunnen gebruikers video’s opnemen, muziek overlappen en de snelheid en timer van elke videoclip aanpassen. 

Merken zoals Calvin Klein en Sephora laten zien hoe je op een originele manier je doelgroep kunt bereiken via TikTok. Is TikTok nog net een stapje te ver? Wacht dan even de Instagram update af en test deze nieuwe functie eerst op Instagram. 

#6 Direct messaging

In 2018 zagen we een enorme verbetering van Instagram Direct, met de toevoeging van gifs en de videochat functie. De app transformeerde van eenvoudig één-op-één berichten sturen naar een groepschat platform. Nu lijkt het erop dat de functie echt een populair alternatief voor Messenger en WhatsApp is geworden. Blijf daarom bereikbaar met jouw bedrijf via Instagram en reageer actief op privéberichten.

Instagram lanceerde daarom ook een nieuwe “camera-first” berichten-app die ontworpen is om gebruikers in contact te laten komen met hun beste vrienden en familie. Threads nodigt gebruikers uit om hun locatie, snelheid en batterijlevensduur automatisch te delen met vrienden, samen met meer typische tekst-, foto- en video-berichten met behulp van de creatieve tools van Instagram. Wellicht komen hier in de toekomst nog functies voor bedrijven bij. Keep you updated! 

Lees meer over