Met meer dan 750 miljoen leden wereldwijd is LinkedIn uitgegroeid tot de nummer één website voor bedrijven. .
Alleen dat zou je al moeten overtuigen om in te zetten op marketing via LinkedIn.
Benieuwd naar 5 andere redenen om aan de slag te gaan met LinkedIn voor B2B marketing? Lees dan snel verder!
Op LinkedIn kun je als B2B marketeer een nieuwe zakenpartner vinden, een bedrijf voorstellen aan potentiële klanten en nieuw talent aantrekken om zich als werknemer bij jouw bedrijf aan te sluiten.
Maar je kunt er ook waardevolle voordelen uithalen met de juiste inzet van marketing.
Reden 1: Content!
Waar social media kanalen vaak worden gebruikt als tijdverdrijf, is dat met LinkedIn toch anders.
LinkedIn wordt voornamelijk gebruikt om professioneel te netwerken én voor ontwikkeling. Een tijdsinvestering dus!
Veelal zijn LinkedIn-gebruikers bezig met zelfontwikkeling en het vergaren van kennis over hun vakgebied.
Wanneer je LinkedIn gebruikt voor B2B marketing, heb je het voordeel van context. Gebruikers staan namelijk open voor content die écht relevant is voor hen.
Hier kun je als bedrijf perfect op inspelen met je content!
Voorbeeld: een LinkedIn-gebruiker is op zoek naar een timemanagement oplossing voor zijn/haar bedrijf of trainingssoftware voor hun werknemers, en kijk – daar ben je.
Wanneer je adverteert op LinkedIn, verschijnen je advertenties in een nieuwsfeed gevuld met nieuws uit de industrie, advies van experts en inzichten en aanbevelingen van collega’s.
Een advertentie op LinkedIn zal in deze context dan ook beter worden ontvangen dan een advertentie op Facebook.
Wanneer een leadgeneratie advertentie wordt getoond op LinkedIn, wordt deze getoond aan mensen die hun bedrijfstak willen verbeteren. Wanneer het op Facebook wordt getoond, is het voor iemand zichtbaar tussen verschillende privé foto’s.
Dit kan dezelfde persoon zijn, maar denk er eens over na: wanneer is de kans het grootst dat je een formulier invult om een werkgerelateerde whitepaper of case study te lezen? Wanneer je in de relaxmodus bent? Of wanneer je in de werkmodus bent?
Veel van de gegevens die LinkedIn gebruikt voor advertentietargeting zijn rechtstreeks afkomstig van hun gebruikers.
Indien op de juiste manier gebruikt, brengt deze data je bedrijf onder de aandacht bij de meest waardevolle doelgroepen.
Reden 2: Zakelijke targetingmogelijkheden
Voor elke campagne moet je zorgvuldig overwegen welke doelgroep je wil bereiken én hoe je deze kan bereiken.
Zo kun je namelijk gebruikers bereiken die daadwerkelijk op zoek zijn naar jouw product of dienst. Op deze manier kan je inspelen op hun vragen en behoeften.
Maar welke mogelijkheden zijn er wat betreft targeting?
Targeten op bedrijfsniveau
Vaak heb je al een idee op welke of wat voor bedrijven je je wil focussen.
Op basis van bedrijfsniveau heb je verschillende mogelijkheden.
Enerzijds kun je kiezen voor een specifieke bedrijfstak en daarin bijvoorbeeld bedrijven met een bepaald aantal medewerkers.
Weet je al specifieke bedrijfsnamen? Dan kun je de medewerkers van een specifiek bedrijf ook bereiken door te targeten op bedrijfsnamen.
Afhankelijk van jouw doelgroep, kun je met deze optie dus al heel gericht targeten.
Targeten op functieniveau
Wil je je niet op specifieke bedrijven richten, maar wel op functies?
Dan kun je targeten op basis van functietitels.
Doordat iedereen op LinkedIn een functietitel heeft ingevuld, kun je op deze manier heel gericht targeten.
Daarnaast kun je ook nog selecteren op basis van senioriteit. Wil je bijvoorbeeld geen stagiaires bereiken met je advertenties? Dan sluit je deze uit.
Targeten op persoonlijk niveau
Weet je niet de exacte functietitel van iemand? Of wil je juist verder reiken dan een branche of functie?
Dan kun je ook gebruik maken van targeting op basis van vaardigheden, groepen, opleidingsniveau, etc.
Wanneer je bijvoorbeeld meerdere IT-functietitels gebruikt, bereik je misschien mensen met die functietitels, maar niet iemand in de IT met een onduidelijke functietitel.
Een manier om dit aan te pakken is ook te targeten op vaardigheden. Zo bereik je ook personen die de vaardigheid IT op hun LinkedIn-profiel hebben staan.
Wat het beste werkt? Dat is een kwestie van testen!
Zet verschillende doelgroepen op met dezelfde advertenties en vergelijk de resultaten met elkaar.
Reden 3: Gebruik eigen gegevens effectief
Weet je al wie je precies wil bereiken?
Upload een lijst met e-mails en LinkedIn zal die e-mails matchen met gebruikersprofielen.
Wanneer je lijst met succes 300 of meer profielen matcht is het eindresultaat een matched audience die je in elke campagne op LinkedIn kunt gebruiken.
Wil je personen bereiken die lijken op je huidige klanten?
Maak dan een look-a-like audience aan op basis van je klantlijst.
Op deze manier kijkt LinkedIn welke profielen overeenkomen en aansluiten bij je huidige klanten.
Zo bereik je een compleet nieuwe doelgroep.
Reden 4: Het juiste gereedschap op het juiste moment
Het is natuurlijk al langere tijd bekend dat het steeds moeilijker wordt om mensen organisch te bereiken op sociale platforms.
Social advertising is één van de manieren om prospects te bereiken.
LinkedIn’s advertentieplatform biedt alles wat een marketeer nodig heeft om ervoor te zorgen dat de advertenties de juiste mensen bereiken met een effectieve advertentie-uitgave.
Naast de talloze targetingopties die LinkedIn biedt, zijn er ook meerdere advertentie producten beschikbaar.
Ad Doelstellingen
LinkedIn biedt verschillende advertentiedoelen aan, zodat er altijd wel een geschikte doelstelling voor jouw campagne tussen zit! Hieronder staan ze op een rijtje:
Bekendheid
Merkbekendheid: vertel mensen over je product, service of organisatie.
Overweging
Websitebezoeken: stimuleer verkeer naar je website of marketingbestemmingspagina’s.
Interacties: vergroot betrokkenheid bij je content, zoals likes, opmerkingen, shares, kliks op bestemmingspagina’s of kliks of volgen van jouw LinkedIn-pagina.
Videoweergaven: deel video’s met meer personen.
Conversie
Genereren van leads: vind leads op LinkedIn met behulp van een formulier voor het genereren van leads dat vooraf is ingevuld met LinkedIn-profielgegevens.
Websiteconversies: leg leads vast op jouw website of stimuleer leads die waardevol zijn voor je bedrijf.
Sollicitanten: vertel meer mensen over relevante vacatures bij jouw bedrijf of stuur sollicitanten naar je vacatures.
Talent-leads: de doelstelling talent-leads is alleen beschikbaar voor bedrijven met een actief LinkedIn Recruiter-contract. Genereer leads van kandidaten die geïnteresseerd zijn in carrièremogelijkheden binnen jouw bedrijf.
Reden 5: Maak gebruik van je werknemers
Zoals met alles in het bedrijfsleven zijn je werknemers het allerbelangrijkste.
Geef hen de middelen die ze nodig hebben om te bloeien.
Werknemers kunnen een goede bron zijn voor het verspreiden van content op LinkedIn.
Met goed geoptimaliseerde profielen kunnen werknemers een belangrijke troef en woordvoerder voor je bedrijf worden.
Geoptimaliseerde profielen – zowel die van je bedrijf als die van werknemers – geven een boost aan de zichtbaarheid in zoekresultaten.
Google laat LinkedIn niet buiten de page-crawling pret. Google zal zowel de profielen van werknemers als die van je bedrijf crawlen. Gebruik dus je profielen en update ze regelmatig om te benadrukken wat belangrijk is.
Een andere manier om meer uit LinkedIn te halen is door middel van werknemersversterking.
Wanneer een werknemer één van je LinkedIn berichten deelt, zal het organisch bereik versterkt worden.
Net zoals bij Facebook verschijnen organische posts op bedrijfspagina’s zelden in de nieuwsfeed van de gemiddelde gebruiker.
Maar zodra iemand het bericht deelt, zal het in veel meer feeds te zien zijn. Maak daar gebruik van!
Tijd om aan de slag te gaan en het uiterste uit je LinkedIn pagina te halen! Wil je meer weten of heb je hulp nodig? Neem dan contact met ons op!
Meer over Angelique
Social media is meer dan alleen aanwezig zijn.
Angelique Fijneman
Former Lead social