Location based advertising

Stel je voor: je rijdt rond etenstijd richting het centrum van de stad en krijgt ineens een berichtje binnen. Bij de lokale cafetaria ontvang je nu 20% korting op een heerlijke burger. Hmmm… daar had je op dit hongerige tijdstip net zin in! De kans dat je nu een bezoekje gaat brengen aan de eetgelegenheid is ineens een stuk hoger geworden. Helemaal nu je toch al in de buurt bent én je rond deze tijd net trek begint te krijgen. Die goede voornemens over gezonder eten kunnen nog wel even wachten, toch? 😉

Hoe werkt location based advertising?

Omdat jij jouw telefoon locatiegegevens deelt met apps in je smartphone is dit soort mobile messaging mogelijk. Je kunt je voorstellen dat locatie en tijd alles bepalend zijn in mobile messaging. Hoe relevanter de ad, des te meer de consument zich aangesproken voelt. Dit kan dan weer leiden tot (offline) conversie. 

Met hyperlocal targeting kun je bezoekers rondom een bepaald gebied via online marketing benaderen. Wellicht heb je al eens campagnes gevoerd door op bijvoorbeeld Facebook of LinkedIn heel lokaal te targetten rondom een beurs-event of bijvoorbeeld je winkelvestiging en ondersteun je dit met lokale display bannering. Push notificaties via mobile, bijvoorbeeld een Waze of Flitsmeister, kunnen door de lokale mogelijkheden een mooie toevoeging zijn in je kanaalmix.

Proef op de som!

Kortgeleden hebben we een testje gedaan met location based advertising via Flitsmeister, graag deel ik wat insights met je!

Flitsmeister heeft meer dan 1,6 miljoen gebruikers op de weg, waardoor ze een groot bereik hebben. Deze gebruikers kunnen ook zomaar langs jouw vestiging rijden.

In deze case gaat het om een cafetaria, waarbij de juiste timing van de boodschap natuurlijk key is. De boodschappen werden dan ook rond hongerige tijdstippen verstuurd, wat zorgde voor een high engagement. Tijdens lunch verstuurden we andere berichten dan tijdens het avondeten. Bovendien werden berichten alleen getoond als je minimaal 500 meter van een vestiging vandaan bent. Vanwege veiligheidsredenen worden push notificaties nooit tijdens het autorijden getoond, maar pas als je tot stilstand bent gekomen. 

De CTR van deze campagne lag tussen de 7 en 8%. Ter vergelijking: een gemiddelde banner advertentie heeft een CTR van 0,35%. Kortom: het lokale effect in combinatie met een hongerig tijdstip wekt absoluut de aandacht.

Bovendien lieten mensen die doorklikken ook echt een intentie zien om naar de vestiging te gaan. Online traffic liet conversies zien die vooral gericht waren op de offline interactie. Denk hierbij aan het bekijken van openingstijden & adresgegevens en het bellen van een vestiging. 

Wil je Flitsmeister ook inzetten? Wij helpen je graag bij het opzetten van een dergelijke campagne. Hierbij nog een paar handige tips!

  • Het bereik

Hoe beperkter de straal, hoe kleiner de doelgroep en hoe relevanter je boodschap wordt. Juist omdat je een lokale speler bent, moet je hier op deze manier dan ook mee omgaan. Zeker als je product op veel locaties beschikbaar is (zoals supermarkten, eten e.d) moet je je afvragen of die extra kilometer targetten zinvol is.

  • Je boodschap

Een verleidelijke boodschap triggert je op het juiste moment. Dr. Stefan Bernritter heeft onderzoek gedaan naar het effect van mobile location based advertising. Hieruit blijkt dat niet-loyale klanten eerder zwichten voor een prijs promotie en loyale klanten trigger je meer met een inspirerende boodschap. Uiteraard is het belangrijk om voor jouw business te blijven testen wat het beste werkt.

  • Flights

Vanwege privacy redenen mag jouw reisdata niet opgeslagen worden. Dit betekent dat je geen frequency cap kan inzetten op het tonen van je advertentie. Je kunt daarom het beste in flights werken, waarbij je ook wisselt in boodschap.

  • Meten resultaat

Hoe weet je nou echt of mensen de fysieke winkel bezocht hebben na het zien van de digitale advertentie? Helaas kun je geen store visits doormeten via Flitsmeister, zoals dit wel in Google Ads kan.

In deze test zagen we in de online statistieken dat mensen op de site echt de openingstijden gingen bekijken, gebeld hebben en ook een online order hadden geplaatst die ze vervolgens gingen afhalen. Maar je kunt natuurlijk ook werken met een coupon of code waardoor de lokale vestigingen dit kunnen registreren. Of je laat gebruikers zich registreren via een app om het gebruik van kortingen te registreren.



Meer over Kristie

Op succesvolle campagnes die bijdragen aan landelijke bekendheid ben ik onwijs trots. Mooi om deel uit te maken van zoiets groots.

Kristie Beliën
Customer Success Manager

Lees meer over