Marketing Automation tooling vergelijken? Gratis keuzehulp met 7 tips

leestijd 5 minuten
13 maart 2024

Je hebt besloten: jouw bedrijf wilt aan de slag met marketing automation. Maar HELP, welke software of tooling is het meest geschikt? 

Een snelle Google zoekopdracht toont je namelijk meer dan 400 marketing automation tools. Deze platformen claimen natuurlijk stuk voor stuk het beste te zijn. 

Om jou te helpen bij het vergelijken van Marketing Automation software, leer je de 7 aandachtspunten om tot de juiste keuze te komen.

1. Doelstelling(en) als uitgangspunt

Laten we beginnen bij de basis.

Centraal in jouw keuze voor een marketing automation tool staat je doelstelling. Wat is je uitgangspunt? Moet de tool bijvoorbeeld ondersteunen in het binnenhalen van nieuwe klanten en leads? Of vooral bestaande klanten warm houden? 

In het eerste geval wil je graag een tool met sterke integraties met andere acquisitie kanalen (Facebook, LinkedIn etc.). Maar voor het warm houden van bestaande klanten is dit minder belangrijk. 

Een duidelijke definitie van wat je wil bereiken is daarom onmisbaar in je vergelijking van Marketing Automation software. 

2. Denk na over de functionaliteiten voor jouw type bedrijf

Marketing automation tools kun je grofweg in twee categorieën indelen: tools voor e-commerce partijen en software met vooral de focus op leadgeneratie en -opvolging. De functionaliteiten moeten matchen bij wat je bedrijf nodig heeft. En bij hetgeen waar je impact wilt maken. 

Wil je graag je sales inzichtelijk krijgen en slim opvolgen? Tools als Constant Contact Leadgen & CRM (voorheen SharpSpring) of Hubspot bieden hier veel opties in. Maar de mogelijkheden om een webshop te koppelen zijn beperkt. 

Als je marketing automation inzet voor je e-commerce, dan kan Klaviyo een sterke keuze zijn. Deze tool bevat geen dedicated salesportaal, maar communiceert perfect met jouw Magento, Shopify of andere webshop.  Ook kun je productinformatie koppelen met Channable. 

Welke ‘categorie’ past bij jouw type bedrijf? 

3. Bepaal je marketing automation gebruiker(s)

En dat is nog maar het begin… Want de uiteindelijk gebruiker van de tool speelt ook mee in je definitieve keuze. 

Zo is een tool met sterke salesfunctionaliteiten natuurlijk alleen interessant als sales ook echt met deze tool gaat werken. 

Wil je je e-mailcontentcreatie zelf oppakken, maar heb je geen contentmarketeer met HTML kennis in je team? Kies dan voor een tool met een makkelijke drag-and-drop email editor. 

Het werken met een marketing automation tool valt te leren, maar je wilt wel zo efficiënt mogelijk met je gekozen software werken. 

4. Welke variatie voor personalisatie?

Eerlijk is eerlijk. Als je besluit om met marketing automation te starten, dan wil je tot een bepaalde hoogte personalisatie toepassen. Toch? Want voor een one-size-fits all nieuwsbrief werkt een simpele tool als Mailchimp prima. 

Dat gezegd hebbende… Om tot een slimme keuze te komen, ga je na op basis van welke kenmerken je wil personaliseren. 

Wil je puur segmenteren op breed gedeelde persoonskenmerken (man/vrouw etc.)? Misschien kies je juist voor marketing automation om persoonlijke aanbevolen producten dynamisch in e-mails te kunnen laden. 

Tegelijkertijd wil je ook nadenken over trigger opties. Daarmee bedoelen we de activator om je automatische mails te versturen.

Is het voldoende dat de tool geautomatiseerd mailt op basis van profielinformatie (bijvoorbeeld verjaardagsemail)? Of zoek je ook functionaliteiten om te koppelen aan websitegedrag (bijvoorbeeld verlaten winkelwagen flow)? 

5. Check de aangeboden integratie opties

Daarnaast wil je nadenken over koppelingen met andere platformen. Want uiteindelijk is je doel om geautomatiseerd slimmer en efficiënter te werken.

Ga daarom na welke “plug-and-play” integratiemogelijkheden de tool heeft. Bestaat er een standaardintegratie? Dan is het opzetten van koppelingen tussen  je CMS en advertentiekanalen als Facebook een fluitje van een cent. Maar anders verlies je veel tijd aan implementatie… 

Custom integraties mogelijk?

Desondanks ontkom je er soms niet aan: een custom koppeling is noodzakelijk. Bijvoorbeeld als jouw bedrijf gebruikmaakt van een zelfgebouwd CRM systeem. Maar je wilt het maximale uit marketing automation halen.

In dit geval ben je op zoek naar een open platform met flexibele mogelijkheden tot het koppelen van externe bronnen. Een tool als Copernica heeft weinig bestaande integraties in het platform, maar is wel heel flexibel in het leggen van custom koppelingen. 

Welke systemen wil jij verbinden met je marketing automation tool?

6. Ontdek de verschillen in privacy en beheer

Wil je vanuit één platform meerdere domeinen of regio’s beheren? En bepalen wie wat ziet? Deze opties verschillen flink per tool. Zo moet je bij Autopilot of Ortto voor elk gebied een unieke workspace opzetten per domein/regio/divisie.

Andere enterprise tools zijn weer wat flexibeler. Zo regel je alles vanuit één workspace. Besef wat belangrijk is voor jouw bedrijf. 

7. Je eis in de prijs

Tot slot hangt er natuurlijk aan iedere marketing automation tool een prijskaartje. En ja, ook daarin zie je grote verschillen. 

Goedkoop is alleen niet altijd duurkoop als het om marketing automation vergelijken.

Een overgecompliceerde, dure tool kan minder geschikt zijn dan een simpele, overzichtelijke goedkopere tool. Zolang jouw doelstelling(en) en geplande activiteiten maar kunt uitvoeren. 

Op naar een slimme eerste selectie

Dus, op zoek naar de perfecte Marketing Automation Software? Vergeet het maar, die bestaat niet. Wat wel bestaat, is de perfecte tool voor jou. Dat hangt helemaal af van wat je wilt bereiken, hoe je organisatie in elkaar zit en wat je nodig hebt. 

Jij hebt nu de kennis om een slimme eerste selectie te maken. Vergelijken maar, en vind de tool die als een handschoen past bij jouw plannen! Blijkt Marketing Automation software vergelijken een uitdaging? Laat de selectie voor je maken door onze experts.

Meer over Dusty

Alleen door data om te zetten naar waardevolle inzichten en acties, maximaliseer je online marketing succes.

Dusty Hermans
Head of Data & Automation