Hoe laat je je merk op de juiste manier groeien? In deze podcast praten Jaap Jacobs en Hans de Jong over marktonderzoek en hoe dat kan bijdragen aan de groei van je merk. 

Hans is al jaren werkzaam in het onderzoeks werkveld. Sinds drie jaar werkt hij voor Markteffect, een onderzoeksbureau uit Eindhoven. Samen met Jaap gaat hij in gesprek over de verschillende mogelijkheden van marktonderzoek. Ben je benieuwd wat dit voor jou kan betekenen? Je hoort het in onderstaande podcast. 

Hieronder vind je een aantal highlights uit de podcast

  • Succes is voor ieder bedrijf anders. Voor de een is dat een duurzaam imago en voor de ander is dat een stijging in naamsbekendheid. Wanneer je als bedrijf wilt groeien, bepaal je eerst samen wat voor jullie succes is. 
  • In de praktijk is het succes vaak een combinatie van harde en zachte KPI’s. Markteffect, het bedrijf waar Hans werkzaam is, koppelt hier vervolgens hun onderzoeksmethoden aan. 
  • Een van die onderzoeken is een naamsbekendheidonderzoek. Zo’n onderzoek kan verrassende en interessante resultaten naar boven halen. Maar hoe meet je je naamsbekendheid precies? 
  • Voor- en na een onderzoek is het belangrijk om het effect van je eigen inspanning en de bureaus met wie je samenwerkt te kunnen bewijzen over de tijd. Maar hoe vaak meet je dan precies? Dat blijkt per klant behoorlijk te verschillen. 
  • Wanneer bedrijven een groot budget vrijmaken voor een reclamecommercial, wordt er door Markteffect geadviseerd om dagelijks onderzoek te doen naar wat het hen brengt. Op deze manier weet je als bedrijf haarfijn waar je je budget het beste aan uit kan geven. 
  • Zo zul je zien dat het loont om budget vrij te maken voor marktonderzoek. Dit zal op lange termijn je succes vergroten. 
  • Naast een naamsbekendheidonderzoek zijn er ook nog andere mogelijkheden om je bedrijf te laten groeien. Een van die mogelijkheden is een verdiepend doelgroeponderzoek. 
  • Er komt niet altijd het ‘gewenste’ resultaat uit een onderzoek. Soms bevestigt het onderzoek wat je al dacht. Toch is dat niet erg, er is ook geen geld weggegooid. Het bevestigt juist dat je als bedrijf al in de goede denkrichting zit. 
  • En vergeet niet, onderzoek is slechts een klein onderdeel van de weg die je naar succes brengt. Maar, zoals Hans zegt: “Het is wel een heel belangrijk onderdeel.” 

Meer lezen over brand growth? Lees hier de blog óf download de whitepaper!

Blijf ons volgen voor meer interessante gesprekken in onze podcast. Volg de podcast hier!

Lees meer over