Ontdek de mogelijkheden van YouTube SEO

leestijd 6 minuten
23 januari 2023

Je weet vast dat YouTube, na Google, de grootste zoekmachine ter wereld is. 

Ze hebben 2,3 miljard maandelijkse gebruikers en dagelijks bezoeken 122 miljoen mensen de website.

Deze mensen bekijken samen vijf miljard video’s per dag én er wordt maarliefst 500 uur aan video per minuut geüpload. 

Als YouTube zo massaal is, dan is het toch zonde om alleen de focus te leggen op Google?

Hoe pak je YouTube SEO aan?

Net als bij Google is er over het YouTube algoritme en zijn werking weinig bekend. 

Toch zijn er een aantal best practices die goed werken. Ik neem je graag mee door onderstaande YouTube SEO tips.

YouTube zoekwoorden onderzoek

Een zoekwoorden onderzoek voor YouTube zal net wat anders gaan dan je misschien gewend bent. 

Wij gebruiken hiervoor zelf graag twee verschillende opties. 

YouTube geeft zelf suggesties bij een zoekwoord wat je intypt. Deze suggesties zijn op dat moment de meest populaire onderwerpen binnen de zoekmachine. 

Door een * voor het zoekwoord te typen krijg je bredere inspiratie. Hieronder vind je een voorbeeld:

Zoekwoorden onderzoek Youtube SEO

Een tweede manier om tot de juiste keywords te komen is met behulp van Google Trends. Je geeft aan dat je de trends wil zien binnen Youtube zoals hieronder te zien:

Youtube SEO zoekwoordenonderzoek Google Trends

Optimaliseren van de titel

Nu je je zoekwoorden onderzoek compleet hebt, is de titel de eerste stap naar een goed geoptimaliseerde YouTube video. 

De titel van de video mag 60 tekens lang zijn en moet overeenkomen met de zoekopdracht. 

Plaats dus het belangrijkste zoekwoord van de video in de titel. 

Je wil dat de titel de aandacht trekt. 

Er worden namelijk steeds nieuwe video’s geüpload, mogelijk ook over jouw onderwerp. Wat zorgt ervoor dat mensen jouw video’s gaan bekijken? 

Let er ook op dat, wanneer je je video upload, de bestandsnaam van de video het zoekwoord bevat.

Gebruik een aantrekkelijke thumbnail

Naast je titel is heb je ook een aantrekkelijke thumbnail nodig om kijkers te overtuigen voor jouw video te kiezen. De titel en de thumbnail moeten bij elkaar aansluiten. 

Met de titel kun je bijvoorbeeld claimen dat je met jouw video iets speciaals leert, waarbij je met de thumbnail inspeelt op wat ervoor nodig is om dit te leren. 

Let op dat je maar enkele woorden gebruikt die duidelijk leesbaar zijn. Hieronder vind je een voorbeeld hoe dat eruit kan zien:

Optimaliseer beschrijvingen

Beschrijvingen zijn het derde onderdeel wat belangrijk is voor het opeisen van goede rankings binnen YouTube. 

Hierin zijn de eerste 125 tekens vooral belangrijk, dit zijn namelijk de tekens die worden weergegeven. Het belangrijkste zoekwoord van je video moet dus binnen deze 125 tekens vallen. 

Vul de beschrijving verder aan totdat je alle 1.000 tekens hebt bereikt. 

Binnen de 1.000 tekens wil je in ieder geval een link naar je website plaatsen en timestamps per onderwerp. YouTube gebruikt de beschrijving om te bepalen waar de video over gaat.

De kracht van hashtags

Naast de beschrijving, wil je hier ook hashtags aan toevoegen. 

Na elke videoweergave vertoont YouTube video’s die relevant zijn voor dat onderwerp en hashtags lijken hier een grote rol in te spelen. 

Kijk daarom goed of concurrerende video’s hashtags gebruiken en gebruik deze ook bij je eigen video’s. 

Verder kan het interessant zijn om varianten op je hoofdzoekwoord toe te voegen. 

Maak gebruik van video tags

Naast hashtags kun je ook gebruik maken van zogenaamde video tags. 

Deze zijn voor gebruikers niet te zien, maar wel door YouTube zelf. 

Zet bij de video tags je zoekwoord en varianten hierop. 

Net als hashtags hebben video tags ook invloed of je vertoond wordt nadat een andere video is afgelopen. 

Als laatste: transcriberen

Transcripts zijn een belangrijke ranking factor. 

Vaak worden ze vergeten. En dat is jammer, want hier liggen mogelijkheden ten opzichte van concurrenten. 

Het is wat werk, maar de beste uitwerking is als je de transcripts zelf maakt. 

Je kunt transcripts maken in YouTube Studio.

YouTube SEO kan niet zonder je video te promoten

Als je bovenstaande stappen allemaal doorlopen hebt, is het tijd om de video te uploaden. 

Het algoritme houdt er rekening mee hoe vaak de video in de eerste periode bekeken wordt (hoe lang deze periode is, is niet bekend). 

Daarom is het belangrijk om je video te promoten. Hiervoor zijn twee opties:

YouTube video’s promoten met een bestaand publiek

Heb jij al een bestaand publiek wat actief is op YouTube? Dan wordt het een stuk makkelijker om je video te promoten. 

Voeg je video bijvoorbeeld toe aan blogs die je schrijft, stuur een e-mail met de video naar je klanten of deel de video op je sociale media kanalen. 

Met deze stappen vergroot je je bereik enorm en neemt de kans dat de video vaak bekeken wordt snel toe. Wanneer YouTube dit oppikt zul je sneller beloond worden met top rankings. 

YouTube video’s promoten zonder dat je een bestaand publiek hebt

Heb jij geen bestaand publiek? Geen man over boord!

De uitdaging is alleen wel toegenomen. Je kan je video plaatsen op websites als Reddit. 

Daarnaast is het gebruik van YouTube Search ads ook een goede mogelijkheid. Dit gaat je wel extra geld kosten, maar levert ook veel views op. 

Mogelijk werken backlinks in YouTube SEO net zo goed als in Google

Het verzamelen van backlinks lijkt ook voor het YouTube algoritme erg belangrijk om te laten zien dat jij de autoriteit bent op het onderwerp waar je video’s over maakt. 

Test eens met het verzamelen van backlinks. 

Doe dit zowel naar je startpagina, als naar je video’s zelf. 

Makkelijke optimalisaties die je kan toepassen zijn de nieuw geüploade video toevoegen op je website en eventueel video’s toevoegen aan blogs die je schrijft. 

Wat nu? Je bent klaar om te starten met YouTube SEO!

Zoals je ziet kun je aan een heleboel touwtjes trekken. 

Test vooral wat wel en niet werkt. 

Het algoritme blijft zich ontwikkelen, dus zorg ervoor dat je blijft testen met nieuwe manieren van YouTube SEO. 

Meer over Ryon

Ik vind het belangrijk dat verwachtingen van klanten worden overtroffen.

Ryon Matton
Digital Marketing Consultant

Lees meer over