Reminder: Google Optimize stopt

leestijd 2 minuten
18 juli 2023

Google Optimize is een fijne tool om A/B testen uit te voeren voor je website. Maar helaas is het einde in zicht. Vanaf 30 september 2023 moeten we gedag zeggen tegen dit vertrouwde optimalisatieplatform. In deze blog nemen je mee in ‘waarom’ en ‘wat nu?!’. 

Waarom stopt Google Optimize?

Je vraagt je misschien af waarom Google de stekker uit Optimize trekt. Het antwoord ligt in de ambitie van Google om een betere gebruikerservaring te bieden. Zo wil Google zich richten op effectievere oplossingen, vooral met de overgang naar Google Analytics 4. Ondanks dat het jarenlang fijn werken was met Optimize, mist het bepaalde functies die je vandaag de dag nodig hebt.

Ook bleek uit recente cijfers dat 76% van de online bedrijven A/B-testtools gebruiken voor hun website-optimalisatie. Met deze data in het achterhoofd heeft Google besloten om integraties te ontwikkelen met  A/B-testproviders zoals AB Tasty, Optimizely en VWO.

De toekomst van A/B-testing in Google Analytics

Maar hoe ziet de toekomst eruit na Optimize? Google is bezig om hun API’s openbaar te maken, zodat je je A/B-testtools kan integreren met Google Analytics.

Behoud van je gegevens

De waarde van data uit het verleden mag je niet vergeten. Daarom adviseert Google om al je historische gegevens vóór de beëindigingsdatum te downloaden. Na 30 september 2023 kan je hier niet meer bij komen. 

En wat als je contract een einddatum heeft na 30 september? No worries, je wordt niet gefactureerd voor de periode na de beëindigingsdatum.

Alternatieven?

Mogelijk vraag je je af, hoe nu verder? Zo kan de inrichting van GA4 al een uitdaging zijn, en voor Optimize wil je ook een alternatief. Stay tuned, want we nemen je binnenkort mee in de beste A/B-testing tools, passend bij jouw bedrijf. Loop je toch tegen een uitdaging aan? Twijfel niet om onze hulp te vragen, we denken graag met je mee!

Lees meer over