Pinterest, dé app waarbij je qua creativiteit helemaal los kunt gaan en waar je een flinke dosis aan inspiratie vindt. Zie Pinterest als één grote bibliotheek aan visuele beelden. Beelden die voor jouw organisatie enorm waardevol kunnen zijn om jouw merkverhaal te vertellen. Als organisatie ‘pin’ je afbeeldingen of ‘pins’ op ‘boards’ of ‘borden’ om jouw doelgroep te informeren, te entertainen én natuurlijk te inspireren.

Maar wat je het liefste wilt, is dat bezoekers naar jouw website komen. Rich Pins bieden hierbij dé oplossing, omdat je automatisch belangrijke gegevens toevoegt aan je pin over de webpagina waar de pins naar verwijzen. Welke informatie wordt meegenomen, hangt af van het soort pin. Klinkt aantrekkelijk, niet waar? 

In dit blog vertel ik je dan ook uitgebreid wat Rich Pins precies zijn, welke Rich Pins er bestaan, wat de voordelen zijn voor jouw organisatie én hoe je je aanmeldt voor Pinterest Rich Pins. 

Samen Super Slim groeien met digital marketing!

Met ons Growth Lab geven wij je toegang tot experimenten, resources, blogs en cases over digital groei voor slimme marketeers. Groeien door middel van marketing? Dit is je kans!

Rich Pins, klinkt fancy? 

Pinterest Rich Pins, de naam zegt het eigenlijk al: het zijn pins waaraan automatisch extra informatie wordt toegevoegd. De pins zijn dus ‘rijker’ gevuld. Naast een foto, een link en een titel, maken Rich Pins het mogelijk om meer content toe te voegen bij een pin. Denk hierbij aan content zoals verkoopinformatie, een prijs bij een product uit een webshop of een installatiebutton van een app. Misschien heb je bij actief gebruik zelf al eens een recept voorbij zien komen met alle ingrediënten en de bereidingswijze. 

Die extra content wordt door Pinterest gehaald uit de metadata van jouw website en wordt weergegeven bij de gepinde afbeelding. Metadata zijn de gegevens die jouw website beschrijft en zoekmachines als Google helpen om jouw content correct of beter weer te geven. De Rich Pins zijn organische pins, waarbij de gegevens automatisch met je website worden gesynchroniseerd. Je herkent Rich Pins aan de extra informatie boven en onder de foto in de vergrote weergave, en aan de vetgedrukte titel op je startpagina. Als er iets verandert op jouw website, wordt de informatie bij de Rich Pin ook automatisch bijgewerkt. 

Pinterest biedt vier categorieën aan waar Rich Pins bij ingedeeld kunnen worden:

  • Rich Pins productpins: bevatten de actuele prijs, beschikbaarheid en productbeschrijving, direct bij de pins zelf. 
Product Rich Pins - Pinterest Rich Pins - Lincelot
  • Rich Pins receptpins: bevatten een titel, portiegrootte, bereidingstijd, beoordelingen, dieetopties en een lijst met ingrediënten.
Recept Rich Pins - Pinterest Rich Pins - Lincelot
  • Rich Pins artikelpins: bevatten de kop of titel, de beschrijving en de auteur van het artikel of de blogpost op je website.
Artikel Rich Pins - Pinterest Rich Pins - Lincelot
  • Rich Pins app-pins: bevatten een knop waarmee mensen jouw app kunnen downloaden zonder Pinterest te verlaten. Op dit moment zijn app rich pins enkel beschikbaar met iOS.
App Rich Pins - Pinterest Rich Pins - Lincelot

Waarom je Rich Pins zou moeten gebruiken!

Zoals eerder gezegd passen Rich Pins zich automatisch aan als je wijzigingen doorvoert op de pagina’s waar ze naar doorlinken. Pas je je voorraad aan in je webshop of de titel van je blog? Geen zorgen: Pinterest past ze aan in jouw pins zonder dat jij daar niets voor hoeft te doen.

Daarnaast vallen Pinterest Rich Pins ook meer op dan gewone pins en stralen deze professionaliteit uit door de extra informatie die ze meegeven. Dit zorgt voor meer betrouwbaarheid, wat elke organisatie nodig heeft in deze online wereld. Pinterest zegt Rich Pins ook beter te waarderen en te ranken. Dit is daarom nóg beter voor je bereik op Pinterest, omdat het algoritme ervoor kiest om jouw pins meer in de spotlights te zetten. 

Maar het belangrijkste? Dankzij al deze dingen leid je met Pinterest Rich Pins nóg meer bezoekers naar je website dan met gewone pins. 

Het installeren van Rich Pins

Voordat je de Rich Pins kunt gebruiken moet je jezelf uiteraard eerst aanmelden bij Pinterest. Dit is nodig om de gegevens op de juiste manier te synchroniseren. En dat is juist hetgeen wat we allemaal willen, toch?!

  1. Als je producten, artikelen of recepten op je website hebt, moet je uitgebreide metatags toevoegen aan de betreffende pagina’s.
  2. Controleer na het toevoegen van de metatags op je webpagina’s, een van je zojuist opgemaakte pagina’s op de volgende pagina: Uitgebreide pins valideren.
  3. Als de tags op de pagina goed zijn ingesteld, krijg je een bericht waarin je aanvraag is goedgekeurd.

Pinterest verwerkt je aanmelding binnen 24 uur. Wanneer je website is goedgekeurd, wordt alle content op de pagina’s met de juiste metatags weergegeven als Rich Pin wanneer je een nieuwe pin maakt. Bestaande pins die verwijzen naar pagina’s met uitgebreide metatags zullen ook als Rich Pins worden weergegeven.

Verrijk je pins

Pinterest Rich Pins? Ga ermee aan de slag! Helemaal als je met jouw organisatie een visueel verhaal wilt vertellen én wanneer je artikelen of blogs schrijft, een webshop hebt, recepten publiceert of een eigen app hebt.

Wanneer jouw website op de juiste manier wordt ingesteld met de juiste metadata, doet Pinterest de rest. Bovendien vallen Pinterest rich pins véél meer op dan tussen gewone pins. Het resultaat? Meer bezoekers op jouw website!

Meer blogs, tips & tricks én interessante resources?

Meld je dan aan voor ons Growth Lab! Je krijgt toegang tot al onze experimenten, blogs en cases én we houden je wekelijks op de hoogte van de laatste nieuwtjes en hands-on tips voor slimme marketeers. Samen super slim groeien met digital marketing!

Meer over Jayla

Marketing is enthusiasm transferred to the customer.

Jayla Kan
Content Marketeer

Lees meer over