Search trends 2020: dit zijn ze

De toekomst voorspellen is dankzij alle informatie die we tegenwoordig beschikbaar hebben helemaal niet zo moeilijk meer. Met deze blog maken we het nog eens extra makkelijk voor je! We werpen een blik op de 7 belangrijkste search-trends waar ook jíj het komende jaar rekening mee moet gaan houden. Want: “Hey Google, wat zijn Featured Snippets nou eigenlijk?”.

#1 Inzet algoritmes voor Google Ads neemt toe

De voorspelling is dat Google de komende jaren flink blijft doorpakken met het uitbouwen van machine learning binnen haar systemen. Denk aan responsive search ads (RSA), dynamic search ads (DSA) en responsive display ads (RDA). Daarvoor gebruiken ze steeds vaker de eigen databases voor slimmer en efficiënter gebruik van doelgroepen in bijvoorbeeld Google Ads, zoals affiniteit-, in-market en seasonality-doelgroepen. De focus gaat dus steeds meer liggen op doelgroepen en het toevoegen van extra data (bijv. via een CDP/DMP) in plaats van zoekwoorden.

  1. Stop zoveel mogelijk met handmatige optimalisaties aan de voorkant van je ads. Het vullen van de machine met data is belangrijker. Denk aan audiences, extensies en feed optimalisatie. Op basis van machine learning kan het systeem op die manier verder leren.
  2. Het voorzien van de juiste data voor machine learning is één, maar ook experimenteren hiermee is van belang. Daarom kun je nu ook experimenteren met meerdere campagnes tegelijk. De focus ligt hier nog meer op het experimenteren met doelgroepen, en advertentietype- en teksten.

#2 ROPO en omnichannel worden steeds beter meetbaar

De klant gaat steeds meer devices gebruiken en rekent bovendien zowel online als offline af. De klantreis van consumenten die offline converteren, begint vaak online met onderzoek. ROPO noemen we dit: research online, purchase offline. Het is geen geheim dat Google al veel tijd heeft geïnvesteerd in het zo goed mogelijk sturen op offline conversies, zoals winkelbezoeken, om het attributiemodel binnen Analytics te optimaliseren en dit ook in te zetten in bijvoorbeeld Google Ads. De revolutie van AI en de groei van Google Pay (ook dankzij de samenwerking met PayPal) resulteren in meer data om de customer journey op te optimaliseren.

  1. Kijk in hoeverre je store visits al kunt meten in Google Analytics, en of je hier binnen Google Ads op kunt sturen.
  2. Bovenstaande biedt ook kansen om beter te meten op basis van lifetime value reports, iets waar Google ook mee aan het testen is. Houd dit dus in de gaten!

#3 Google wil gebruikers binnen haar platform houden

Al vanaf dag één van Google’s bestaan is het haar missie om alle informatie ter wereld organiseren, en binnen één klik beschikbaar maken. De ontwikkelingen binnen de SERP zijn daar het levende bewijs van. Denk natuurlijk aan rich snippets, maar het gaat nog veel verder. Er zijn nieuwe advertentie formats zoals gallery ads en showcase ads. Google test ook intensief met het direct afrekenen van producten binnen de zoekresultatenpagina. En ook voor de B2B zijn er ontwikkelingen: lead ads, binnen YouTube bijvoorbeeld.

  1. Besef je in ieder geval dat Google goed heeft nagedacht over dat wat haar gebruikers willen: zo snel mogelijk vinden wat ze zoeken. Welke intent tonen de mensen die je binnen de SERP wilt laten converteren?
  2. Zodra er nieuwe advertentietypen worden gelanceerd, is het goed om deze eerst zorgvuldig te testen, alvorens je ze opschaalt en integreert in je andere campagnes.

#4 Featured snippets worden vaker vertoond

Niet alleen relevant voor voice, maar ook waardevol voor mensen op mobiele devices. Met slechts een paar klikken kan belangrijke informatie – zoals openingstijden – worden weergegeven op vaak kleinere apparaten. Met name het feit dat het aantal klikken vanuit de SERP verder afneemt, zorgt ervoor dat we niet alleen focus moeten hebben op ‘clicks’ vanuit de SERP, maar dus ook extra zichtbaarheid.

  1. Starten en/of dubbelchecken hoe correct en compleet de data op Google My Business is, is een quick win.
  2. Overweeg ook branded te adverteren via Google Ads. Zeker op mobiel staan de Google My Business-snippet niet altijd boven het eerste zoekresultaat. Een concurrent kan dus zichtbaarheid winnen als hij zo slim is om op jouw branded keyword te adverteren.
  3. Houd de updates met betrekking tot structured data in de gaten. Er komen regelmatig nieuwe mogelijkheden of standaarden.

#5 UX & Performance worden belangrijker

Snelheid en gebruiksgemak zijn vanuit SEO-oogpunt ook in 2020 essentieel om websites te bouwen die technisch volwassen zijn, ook al worden glasvezelkabels of het 5G mobiele netwerk steeds meer de standaard. Omarm ook de techniek achter PWA’s en AMP’s, zeker wanneer je regelmatig nieuws-gerelateerde content naar je gebruikers wilt pushen.

  1. Een goed eerste startpunt is altijd om via de Google Lighthouse-plugin een nulmeting te maken en te checken hoe je technische prestaties er op dit moment voor staan.
  2. Zoek uit welke mogelijkheden met betrekking tot PWA’s of AMP’s voor jou interessant zijn. Zoekmachines – zeker op mobiel – hebben een duidelijke voorkeur voor deze gesimplificeerde websites.

#6 Speel in op micro moments

Deze trend heeft te maken met je content aanpak, maar heeft zeker ook betrekking op je search-optimalisaties. Om de komende jaren voordeel te halen uit micro-moments, zorg je dat je aanwezig bent op het specifieke tijdstip en de plaats waar je consumenten zoeken naar informatie. Denk hierbij aan Google, Google Maps, Amazon en YouTube.

  1. Zorg dat de belangrijkste informatie met betrekking tot jouw bedrijf overal direct vindbaar is. Denk aan Google My Business, maar gebruik ook structured data om je snippets te optimaliseren en logischer in te delen.
  2. Met hygiene content (volgens het hero-hub-hygiene model) geef je antwoord op de “basisvragen” die je doelgroep heeft over alles wat met jouw proposities te maken heeft. Denk aan skyscrapers en aanvullende content binnen het topic. Video, met name zoekmachine YouTube als startpunt, wint hier steeds meer terrein. Ook nieuwsgerelateerde items zijn micro-moments waar mensen steeds vaker zoekmachines voor gebruiken.

#7 De doorbraak van visual search

Visual search brengt je gebruikservaring naar een heel nieuw niveau. Via het uploaden van een afbeelding kan je een zoekopdracht uitvoeren, waarbij je meer specifieke resultaten krijgt. Pinterest bracht Lens op de markt: een visual search tool die gebruikers toestaat hun smartphone camera’s te gebruiken om te zoeken op Pinterest. Ook Google bracht een visuele tool uit. Google Lens is een visuele zoekmachine van Google dat objecten, bezienswaardigheden en andere dingen visueel herkent door gebruik van een camera app. Met een foto van een businesskaart, een boek, een gebouw, monument of een schilderij kan je dus meer informatie opvragen en opslaan over dit object. Ook via CamFind kan je via een foto informatie opvragen over gelijkaardige afbeeldingen, prijsvergelijkingen, lokale shopping resultaten, enzovoorts. Slimme marketeers kunnen in 2020 de concurrentie een stapje voor zijn door op deze visual search-trend in te springen en klanten aan te trekken via een beeld van je product.

  1. Zorg ervoor dat je je concurrenten een stapje voor bent door nu al je huidige content hierop aan te passen.
  2. Google Shopping is al volledig geïntegreerd in voice search: binnen Google Afbeeldingen en via de Lens kun je direct producten kopen die overeenkomen met de zoekopdracht van de gebruiker.

#8 De adoptie van voice search gaat snel

Geen nieuwe trend, maar in 2020 gaat de ontwikkeling van voice door. Gartner voorspelt dat 30% van de zoekopdrachten op devices zonder schermen wordt gedaan. Voice search groeit jaar op jaar nog steeds exponentieel en het aantal spraakgestuurde devices neemt verder toe. Dit zien we ook binnen systemen die niet van Google zijn. Denk aan slimme speakers van bijvoorbeeld Sonos, Smart TV’s enzovoorts.

  1. Opnieuw is het belangrijk om met structured data en featured snippets te werken, zodat de Google Assistant makkelijker door jouw content heen kan scannen om het antwoord te zoeken. Zeker bij zoekopdrachten die specifiek over jouw organisatie gaan.
  2. Met name hygiene content en micro-moments zijn zoekopdrachten waarmee je met voice search snel antwoord kan geven. Dit zijn ook het soort vragen die het vaakst worden gesteld. Een quick win is dus om je FAQ voice-proof te maken.

Visual First

Visual search gaat er in 2020 gegarandeerd vandoor met de gouden medaille. Helemaal niet zo gek natuurlijk: we leven in een wereld waarin we grotendeels visueel denken en leren. Benieuwd of visual ook op het gebied van social wint? Alle digital marketing trends voor 2020 vind je hier!

Dit zijn ze, dé Digital Marketing trends voor 2020

Digital marketing trends

35 trends in search, social, content, data, automation en meer. Download nu!

Meer over Jelmer

Je kunt met een website alleen succesvol zijn wanneer je (klant)data weet om te zetten naar commercieel succesvolle acties.

Jelmer Dingemanse
Manager Data & Automation

Lees meer over