De SEO trends voor 2023

leestijd 5 minuten
16 november 2022

Fingerspitz’ heeft alvast vooruit gekeken naar het nieuwe jaar dat voor ons ligt: 2023.

Het einde van 2022 nadert en dat betekent dat het nieuwe jaar helemaal niet zo ver meer van ons verwijderd is.

Wil je de nieuwe trends binnen SEO ontdekken?

Je leest (en luistert) ze hieronder!

Jaap Jacobs (Managing Director) ging samen met Tim van IJsendoorn (Innovation  Manager & Partner) in gesprek over enkele topics die komend jaar op de agenda staan.

De SEO trends draaien om kwaliteit, verder kijken dan alleen zoekmachines en meer focus op visuele en interactieve content.

Kwaliteit boven kwantiteit

Google is al sinds hun oprichting in 1998 bezig met het optimaliseren van hun zoekmachine en de achterliggende algoritmes.

Ondanks de honderden signalen die Google sindsdien is gaan gebruiken, blijft het helaas zo dat jij als zoeker niet altijd relevante zoekresultaten te zien krijgt.

Het is ook niet gemakkelijk gezien de enorme toename van content door de jaren heen. AI zorgt de laatste tijd nog eens voor een extra stortvloed aan content.

Er hoeft niks mis te zijn met AI content. Zeker als het gegenereerd is door een kwalitatieve AI tool. 

Dan is het zelfs erg bruikbaar en vooral ook efficiënt, maar het is nog steeds wenselijk dat mensen de gegenereerde content checken op kwaliteit en originaliteit.

Google’s “Helpful Content” update van afgelopen september betekent dat het media platform beter gaat optreden tegen kwalitatief slechte AI content, om zo de zoekresultaten zo relevant mogelijk te houden.

Less is more. Het is beter om af en toe kwalitatief zeer sterke content te publiceren, dan regelmatig hele korte of  zwakke content. 

Je moet namelijk vechten tegen een steeds heftigere concurrentie. Dus pick your battles

Bovendien kampen mensen momenteel al met een zware information overload, dus de kwaliteitseisen worden niet alleen strenger vanuit zoekmachines, maar ook vanuit gebruikers. 

Als jouw content de vragen of problemen van je doelgroep niet effectief kan beantwoorden, dan kom je nergens. 

Ongeveer 15% van de zoekopdrachten is nieuw voor Google. Je kunt je voorstellen dat dit het lastig maakt om de juiste resultaten te presenteren.

Mede daarom introduceert Google extra zoeksuggesties. Als jij als gebruiker zoekopdrachten in typt, geeft Google suggesties  voor gerelateerde zoektermen, bijvoorbeeld om te verfijnen op “dichtbij”.

Google introduceert daarnaast buying guides voor Shopping. Daarbij biedt Google veel extra filtermogelijkheden om uit het grote Shopping productaanbod sneller bij de juiste producten te komen. 

Om als bedrijf optimaal mee te kunnen varen op deze nieuwe Google functie is het belangrijk dat je nu alvast jouw product=feed optimaliseert en verrijkt met gedetailleerde content. 

Dus voorzie Google van zoveel mogelijk productkenmerken en -context. Denk bijvoorbeeld aan kleur, stijl, gebruiksmomenten, varianten en maten. Voor kleding shoppers komt er zelfs een shop de look functie.

Gerichte zoekopdrachten en kanalen per zoekintentie

Google’s marktaandeel is nog altijd enorm binnen het aanbod in verschillende zoekmachines en blijft veruit de belangrijkste.

Google is echter niet altijd meer het startpunt. Er ontstaat steeds meer diversiteit in kanalen met een zoekfunctie, zoals bijvoorbeeld TikTok, Pinterest en Reddit/Quora. 

Heeft de zoekopdracht via zo’n ander kanaal succes opgeleverd, dan is de kans groot dat bezoekers sneller naar datzelfde  kanaal terugkeren. Zoals je bijvoorbeeld ook ziet dat steeds meer mensen direct naar Marketplaces gaan om producten te vinden.

Maar het kan er tegelijkertijd ook voor zorgen dat mensen een merk (liefst jouw merk natuurlijk) al kennen als ze die eerst op TikTok gezien hebben. 

Dan gebruiken ze als ze wat verder in hun zoekproces zijn later misschien alsnog een zoekmachine, maar dan gebruiken ze jouw merk in de zoekopdracht. Dat geeft je natuurlijk een grote voorsprong. 

Kortom; zorg ervoor dat je ook buiten zoekmachines op alle mogelijke kanalen aanwezig bent voor je doelgroep, zodat ze in alle fasen van de customer journey jouw bedrijf tegenkomen en die onthouden.

Zoekresultaten worden visueler & interactiever

Er is een verandering in mediavoorkeur gaande. TikTok en Pinterest zijn bekende social media platformen die zeer visueel zijn ingesteld en vrijwel alleen maar visuele content laten zien. 

Als je als bedrijf mee wilt liften op deze ontwikkeling, moet je zorgen dat je genoeg visueel materiaal binnen je aangeboden content hebt; denk aan video- en fotomateriaal, maar ook AR of VR en 360º visuals.

Kijk ook eens kritisch naar je formulieren. Kun je daar geen game, chatflow, calculator of quiz van maken? Gebruik je al QR-codes, video’s, shorts of 3D afbeeldingen?

Google lijkt in te haken op de populariteit van de visuele platformen, door meer gebruik te maken van visuele aspecten in hun zoekmachines en zo de populairste zoekmachine te blijven.

In plaats van alleen tekstuele links naar websites of video’s, laat de zoekmachine steeds vaker afbeeldingen, shorts en verticals (gespecialiseerde zoekmachines, zoals bijv. flights en shopping) zien.

Google SERP Features

MultiSearch

Na een succesvolle beta in de U.S. gaat Google MultiSearch verder uitrollen. Dit is zoeken met een combinatie van tekst, beeld en spraak. Dit werkt via de Google app op Android of iOS. 

Zo kun je bijvoorbeeld via Lens een afbeelding kiezen of een foto maken en dan swipen om een extra zoekopdracht toe te voegen zoals “groen”.

Samengevat:

  • Google blijft toch wel de nummer 1 als het gaat om SEO, maar andere (jongere) kanalen kunnen je organische bereik verder vergroten. 
  • Wees kritisch in de content die je maakt. Maak liever één supersterk stuk content wat alle mogelijke vragen van je doelgroep beantwoordt, dan dat je 10 dertien-in-een-dozijn blogs schrijft. 
  • Zorg voor meer visuele en interactieve elementen. 

Wil jij weten hoe Fingerspitz met de nieuwe SEO trends omgaat of hoe wij jou kunnen helpen met meer groei?

Neem contact op!

Meer over Tim

Voortdurend verbeteren is de sleutel om te floreren.

Tim van IJsendoorn
Partner & Innovation Manager

Lees meer over