Social media inzetten voor B2B: hoe pak je dit aan?

leestijd 7 minuten
20 mei 2022

Marketeers zijn altijd op zoek naar de juiste kanalen om hun doelgroep te bereiken. Bij het inzetten van social media marketing wordt er vaak gedacht én ingezet op B2C. Heel logisch, maar wat ons betreft is dit ook voor B2B-organisaties een interessant kanaal. Toch zien veel B2B-organisaties het als een uitdaging en laten het links liggen. Zonde! Of je je nu richt op consumenten of op bedrijven, uiteindelijk wordt er altijd gefocust op mensen. En juist voor B2B is het belangrijk om kennis te delen en je doelgroep van informatie te voorzien. Zo toon je namelijk dat jouw organisatie écht kan helpen met het oplossen van problemen. Als B2B marketeer kun je dus niet meer om social media heen. Benieuwd hoe je social media inzet voor jouw B2B-organisatie? Lees dan snel verder.

Samen Super Slim groeien met digital marketing!

Met ons Growth Lab geven wij je toegang tot experimenten, resources, blogs en cases over digital groei voor slimme marketeers. Groeien door middel van marketing? Dit is je kans!

Start bij de basis

Laten we bij het begin beginnen. Want je kan wel doodleuk op alle social kanalen aanwezig zijn en elke dag iets posten, maar bereik je daar wel je doelgroep mee? Speel je op deze manier in op de behoeften van je doelgroep? En draagt het ook bij aan de uiteindelijke doelstellingen? Tijd om dat eerst op een rijtje te zetten.

  • Waar staat je bedrijf voor en wat wil je communiceren naar je doelgroep? Wat is het uiteindelijke doel wat je wil bereiken? Wil je bijvoorbeeld meer traffic genereren via social media? Of ligt de focus juist op het genereren van leads?
  • Waar ligt de behoeften van je doelgroep? Waar lopen ze tegenaan en met welke problemen zitten ze?
  • Hoe kan jouw bedrijf een oplossing bieden met content? Denk hierbij aan blogs, informatieve documenten, kijkje achter de schermen, etc.
  • Op welke social kanalen is de doelgroep actief? Snapchat is waarschijnlijk een kanaal waar je je B2B doelgroep niet gaat vinden, maar misschien op Facebook wel.

Kanalen

Op welke kanalen ga jij jouw B2B doelgroep nu bereiken? Het meest voor de hand liggende kanaal is natuurlijk LinkedIn, maar waarom zou je je alleen beperken tot zakelijke platformen? Zoals eerder aangegeven richten we ons altijd op mensen. En ook zij zijn aanwezig op social media kanalen als Facebook en Instagram.

LinkedIn

Natuurlijk begrijpen wij dat LinkedIn onmisbaar is. Meer dan 90% van alle B2B-organisaties hebben de voorkeur om LinkedIn te gebruiken. Doordat men op LinkedIn al met een zakelijke mindset het platform bekijkt, staan ze ook echt open voor zakelijke content. Jouw waardevolle content komt hier dan ook echt tot zijn recht. LinkedIn is dus nog steeds hét platform voor B2B en expertise-gedreven bedrijven.
Maar misschien wel het meest belangrijke onderdeel van LinkedIn: je weet precies wie je bereikt. Aan de hand van functietitels, bedrijfsnamen en branches kun je heel gericht targeten, waardoor je ook relevante content kan aanbieden. Daarnaast is het mogelijk om de decision makers te bereiken. In de B2B branche is het lastiger om sales te genereren dan bij B2C. Er zijn meerdere stakeholders bij betrokken, producten of diensten zijn ingewikkelder en de investeringen hoger. LinkedIn geeft de mogelijkheid om deze beslissers makkelijk in kaart te brengen en er ook daadwerkelijk mee in contact te komen.

Facebook

Facebook wordt vaak, ten onrechte, overgeslagen als er aan social media kanalen voor B2B wordt gedacht. De jongere doelgroep verplaatst zich naar Instagram en TikTok, maar dat is ook niet de doelgroep waar je je met B2B op focust. En laat deze doelgroep nog wel te vinden zijn op Facebook. Daarnaast zijn de advertentiemogelijk erg uitgebreid en divers en bieden juist daardoor ook mogelijkheden voor B2B-organisaties. Denk hierbij bijvoorbeeld aan retargeting audiences of look-a-like audiences. Met de vele targetingopties die zijn verdwenen binnen Facebook, wordt het wel een stukje lastiger gemaakt om de B2B doelgroep te bereiken. Hieronder een aantal tips hoe je dit toch kunt ondervangen:

  • Upload je klantenlijst (B2B) en maak hier vervolgens een Look-a-like audience voor aan. Let er hierbij wel op dat je een LAL audience maakt van maximaal 3%. Op deze manier houd je namelijk je doelgroep ook echt relevant.
  • Maak een custom audience van bepaalde pagina’s op je website, zodat je deze websitebezoekers kan retargeten en een LAL audience kan aanmaken > let wel op dat je voldoende verkeer op deze pagina hebt.
  • Kies bij gedetailleerde targeting voor ‘Beheerders van bedrijfspagina’s > hiermee beriek je mensen die een bedrijfspagina beheren op Facebook.
  • Kies bij interesses voor ‘business to business’, ‘ondernemerschap’ en zet daarnaast ook uitbreiding van audience aan.
  • Weet je waar je doelgroep zich dagelijks mee bezig houdt? Target dan op interesses als bedrijfsgerelateerde sites, nieuwssites > hiervoor moeten de namen wel groot genoeg zijn
    Focus je op desktopgebruikers. De mensen die je wil bereiken zitten voornamelijk op een laptop / computer, omdat zij aan het werk zijn.
  • Test ook eens met tijden door bijvoorbeeld je ads alleen tijdens kantooruren te tonen

Instagram

Een kanaal die je niet direct in het rijtje verwacht: Instagram. De laatste jaren is dit platform natuurlijk niet meer weg te denken en juist daardoor ook interessant om in te zetten. Niet alleen voor B2C, maar juist ook voor B2B. Dit is namelijk het ideale kanaal om je bedrijf ‘gezicht’ te geven en de menselijke kant te tonen. Vastgoedbedrijven kunnen hier bijvoorbeeld mooie beelden laten zien, terwijl anderen juist medewerkers tonen en werken aan hun employer brand.

Wel belangrijk om goed op je content te letten. Als je namelijk alleen content van je diensten toont, wordt het al snel saai, haakt je doelgroep af en krijg je ze niet betrokken. Zorg daarom voor een goede balans in informatie, inspirerende en luchtige content.

Content

Maar wat ga je nu aan content plaatsen? Je wilt natuurlijk een goede mix van content, waarin je enerzijds informatieve informatie aanbiedt en laat zien dat jouw bedrijf autoritair is, anderzijd wil je natuurlijk ook interessant zijn en de betrokkenheid met je doelgroep zoeken. Ter inspiratie hebben we onderstaand een aantal content ideeën op een rijtje gezet. Wat kleur op de beelden die je gebruikt om hun aandacht te trekken, nuttige tips en handige informatie om hun betrokkenheid te krijgen, en kortingen of speciale promo’s aanbieden om ze verder te krijgen in je sales funnel

Informatieve content

Jouw bedrijf weet natuurlijk als beste hoe je bepaalde problemen kunt oplossen en wat je daarvoor nodig hebt. Hierin kun je laten zien dat je autoriteit in de markt bent en dat jouw doelgroep écht bij jouw bedrijf moet zijn. Dit kan middels blogs, whitepapers, handige weetjes, nuttige tips, etc.

Achter de schermen

Dit is voor sommige bedrijven een betere optie dan voor anderen. Maar wat gebeurt er bij jouw bedrijf achter de schermen? Wie werken er? Wat zijn veelvoorkomende zaken? Een contentbureau kan bijvoorbeeld laten zien hoe een brainstormsessie eruit ziet, terwijl bij een ander bedrijf het beter past om herkenbare momenten – bijvoorbeeld typische gesprekken die worden gevoerd – te delen.

Uitdagingen

Loop of liep je als bedrijf ergens tegenaan en hoe heb je dit opgelost? Is er bijvoorbeeld een bepaalde tool die je hiervoor gebruikt? Door deze content te delen, kun je anderen weer inspireren en handvatten geven waar ze zelf mee aan de slag kunnen.

Employer branding

Laat je bedrijf zien en laat de mensen achter het bedrijf zien. Dit zijn natuurlijk de grootste ambassadeurs. Dit kan door bijvoorbeeld toffe projecten waar aan gewerkt wordt te delen, foto’s van een bedrijfsuitje of een recap van de week.

Genoeg tips: tijd om aan de slag te gaan en je social media in te zetten voor B2B. Succes!

Blijf op de hoogte en meld jezelf aan voor het Growth Lab!

Met ons Growth Lab geven wij je gratis toegang tot experimenten, resources, blogs en cases over digital groei voor slimme marketeers. Groeien door middel van marketing? Dit is je kans!

Meer over Angelique

Social media is meer dan alleen aanwezig zijn.

Angelique Fijneman
Lead social

Lees meer over