Jaarlijks pakken Fingerspitz’ specialisten de glazen bol erbij om de trends voor het komende jaar te voorspellen. Al deze trends lees je dit rapport: digital marketing trends 2021.

Benieuwd naar welke trends het social media landschap in 2021 gaan bepalen? Je leest ze hieronder!

Social Selling gaat naar een hoger niveau

Terwijl mensen over de hele wereld leren omgaan met hun FOGO (fear of going out) in de huidige situatie omtrent COVID-19, zien we dat de manier en de plek waar de consumenten winkelen verandert. Veilig winkelen staat voorop, online winkelen wordt steeds belangrijker en social media wordt daar een nóg groter onderdeel van.

Dit zien we onder andere terug in de stijging van mobiel gebruik en social media gebruik. De tijd die we besteden op de sociale kanalen wordt langer en we worden meer bekend met de shopping functies binnen social media. De drempel om te kopen via dit platform wordt steeds lager.

Facebook- en Instagramshops konden niet op een beter moment komen. Met deze nieuwe features kunnen bedrijven een online winkel bouwen, waar ze de producten kunnen showcasen aan hun publiek. Met deze introductie en zelfs de testen in Amerika met het betalen binnen de app zien we dat social selling en social commerce echt zijn opmars maakt. Het is de volgende stap in online shopping.

Wat is belangrijk voor jou om rekening mee te houden? Zorg ervoor dat je alle mogelijke frictie verkleint. Niet alleen jongeren zitten op social media, maar juist generatie Z is booming. Zorg voor deze groep dat de lettertypes niet te klein zijn, dat alles mobielvriendelijk is en gemakkelijk navigeerbaar.

Humanisering van de social media platformen

Merken krijgen een stem, een persoonlijkheid. Social profielen zijn er niet meer enkel om een mooi overzicht te krijgen van de producten of diensten die een bedrijf verkoopt, maar juist het uithangbord. Een letterlijke handdruk. Een ontmoeting met je potentiële ambassadeur. En dit is ook juist wat gebruikers verwachten, simpelweg meer van een merk dan enkel de verkoop van producten.

Met deze transformatie van het gebruik van de sociale platformen zien we dat merken steeds meer standpunten nemen in bepaalde politieke discussies. Ze interacteren als een mens. Kijk naar Nike en Netflix die een duidelijke standpunt namen omtrent de Black Lives Matter-movement, of Ben & Jerry die heel erg inspelen op milieubewuste discussies.

Waar komt dit vandaan? Mensen vinden het belangrijker om het merk te horen dan de producten en services. Onderzoek laat zelfs zien dat consumenten het belangrijk vinden dat merken een mening hebben over sociale en politieke issues. Hierdoor voelen ze zich één met een merk of bedrijf waardoor ze gemakkelijker de keuze maken om daar producten of diensten te kopen.

Say what? Self-aware marketing

Een trend die grote invloed gaat hebben op de content die we gaan verspreiden op social media is de opkomst van de consumenten die sociaal bewustzijn voorop stellen. Bij deze trend zien we dan ook dat “self-aware marketing”, de omgekeerde psychologie van de marketingindustrie, groot wordt. Hierbij spelen merken in op satirische of ironische advertenties die een bepaald concept in het algemeen belachelijk maken.

Deze manier van marketing op social media zal ervoor zorgen dat, met name millennials, sneller op een emotioneel niveau met het merk kunnen verbinden en ambassadeur van een merk worden.

Waardevolle interactie met (live en short form) video

Een van de grootste redenen waarom live streaming en video steeds groter wordt, voor zowel merken als individuen, is de hoge engagement die erbij komt kijken. Ondanks dat live streaming vorig jaar al een ding was, is het nu nog veel groter geworden en wordt dit een belangrijker onderdeel voor je social media strategie in 2021.

Live video heeft de hoogste engagement van alle content typen op social media. Daarnaast zorgt het ervoor dat je een waardevolle interactie kan hebben met je favoriete merk of persoon in realtime. Laat dat nu juist datgene zijn waar de social platformen naar op zoek zijn: waardevolle interactie.

De voordeel van live video is dat de meeste platformen het zo hebben ingebouwd dat volgers een notificatie krijgen wanneer iemand live gaat. Op deze manier worden mensen altijd op de hoogte gesteld van een livestream en is de kans groter dat ze nieuwsgierig zijn naar de inhoud van de stream. Dit geldt voor zowel LinkedIn, Facebook als Instagram. Verder zie je op Instagram Stories dat er voorrang wordt gegeven in de stories aan livestream. Zo wordt je metéén vooraan in de rij geduwd wanneer je live bent en je live video daarna op stories post.

Naast live video zien we ook de trend voor shortform video’s. Waarbij we zagen dat in 2020 longform video’s shortform video’s gingen verslaan, zien we nu dat met de introductie van TikTok & Reels snackable, korte video’s de maatstaf zijn geworden. Shortform video content wordt populairder dan ooit in 2021.

Voordeel van shortform? Easy to make, easy to watch. Instagram geeft ook voorrang aan Reels door ze een prominente plek te geven in het Explore tabblad.

AR verovert de social experience

Ondanks dat we denken dat de AR-technologie er al heel lang is, staat deze echt nog in de kinderschoenen. Het grootste gedeelte van de Nederlanders heeft nog nooit een AR ervaring gehad. En de eerste AR-ervaring vergeet je nooit meer.

Deze technologie maakt nu echt stappen, zeker nu het op veel meer plekken in de social media platformen naar voren komt. Deze trend heeft echt een grote invloed op social media. Platformen als Facebook, Snapchat en Instagram geven de mogelijkheid om te werken met AR filters. Het gaat de volgende evolutie worden in de interactie die social media zo uniek maakt. AR-technologie stelt je in staat om digitale interactieve ervaringen over je kijk op de echte wereld heen te leggen, de online en offline werelden te helpen overbruggen en een diepere ervaring te bieden.

All-in-one experience met super-apps

Super-apps, wat bedoel je daarmee? Dit zijn apps met een grote gebruikersbasis, een hoge gebruikssnelheid en de mogelijkheid om uitgebreide services te ondersteunen door op te treden als een platform voor apps en services van derden. Je kunt het ook wel zien als een soort gesloten ecosysteem van veel apps bij elkaar. Super-apps worden helemaal geïntegreerd in het leven, zonder dat we het soms door hebben.

WeChat is hier een groot voorbeeld van. In China wordt alles gedaan met WeChat of Alipay: van shoppen, tot het regelen van een taxi en het bekijken van je verzekeringen.

Wanneer we kijken naar de aanpassingen die de social media apps die groot zijn in Nederland gebruiken, zien we dat Facebook langzaam groeiende is naar een super-app. Kijk naar de introductie van Facebook Shops, het introduceren van een datingplatform binnen Facebook en een marktplaats voor het verkopen van je eigen persoonlijke spullen.

Digital disinformation

De veranderingen in ons gedrag op social media en de aanpassingen die de social apps doorvoeren zullen ook naar verwachting nog meer vragen oproepen rondom de privacy en digital disinformation. Social media heeft er eigenlijk voor gezorgd dat de lijnen tussen feit en fabel wat zijn vervaagd.

Vanaf februari 2020, rondom de start van de pandemie, zien we dat de hoeveelheid “nepnieuws” en complottheorieën dramatisch toeneemt. Mensen wilden meer informatie over het virus, maar het was niet gemakkelijk voor mensen om gezaghebbende bronnen te vinden die ze konden vertrouwen. Dit leidde ertoe dat consumenten de gaten zelf opvulden met “nepnieuws” en complottheorieën.

De focus in 2021 voor bedrijven moet liggen op het creëren van vertrouwen bij de consumenten, en “fake news” minimaliseren.

Opleiden van ambassadeurs voor nieuwe user generated content

Het wordt steeds belangrijker dat de user-generated content van consumenten van hoge kwaliteit zijn voor merken. Met de opkomst van TikTok en Reels zien we een trend ontstaan waarbij merken hun volgers als het ware kunnen “opleiden/opvoeden”. Op basis van een sjabloon of voorbeeld kunnen gebruikers eigen content maken voor het merk.

Jaarlijks pakken Fingerspitz’ specialisten de glazen bol erbij om de trends voor het komende jaar te voorspellen. Al deze trends lees je dit rapport: digital marketing trends 2021.

Meer over Celine

Online marketing is een vak waar je nooit klaar mee bent en waar altijd ruimte is voor verbetering en creativiteit.

Celine Merkx
Lead Social

Lees meer over