Start met Usability Testing, voorkom conversieverlies

leestijd 3 minuten
9 februari 2024

Stel je voor: je lanceert een campagne, en voilà, de bezoekers stromen binnen. Maar dan, je conversies blijven achter. Frustrerend, niet? Hier is het ding: je website lijkt zo duidelijk. Waarom kopen bezoekers dan niet?

Je duikt in je data, zoekt naar antwoorden, maar het blijft gissen. Je raakt gevangen in je eigen ‘funnelvisie’. HELP, wat nu?

Breek uit je Funnelvisie

Jij kent je website door en door. Je hebt er uren aan gesleuteld, misschien zelfs het ontwerp mede bepaald. Maar juist die bekendheid creëert een blinde vlek. Nieuwe bezoekers zien niet wat jij ziet. Geloof het of niet, ze struikelen over obstakels die jij allang niet meer ziet. Daar ligt je uitdaging.

Jouw oplossing: Usability Testing

Wat nu als je door de ogen van je klant kon kijken? Dat kan met usability testing. 

Zo laat je mensen uit je doelgroep opdrachten uitvoeren op je site. Denk aan een aankoop doen, het invullen van een contactaanvraag of ander formulier. Op die manier ontdek je precies waar ze vastlopen, twijfelen of je website verlaten.

Hoe pak je dat aan?

Jij bent klaar om het verschil te maken. Maar welke stappen zet je dan?

Kies de juiste mensen voor je test. Benader bijvoorbeeld potentiële klanten die je site nog niet kennen. Fun fact: je hebt vaak aan zes deelnemers genoeg om 80% van je problemen te ontdekken. Test je voor verschillende apparaten of doelgroepen, dan heb je meer mensen nodig. Een goede vuistregel? In ieder ‘bakje’ wil je minimaal drie testpersonen hebben.

En hier komt het interessante: jouw taak is vooral luisteren. Laat de ander vooral aan het woord. Let op wat mensen zeggen, denken en hoe ze reageren. Non-verbale communicatie is een belangrijke factor. 

Stel open vragen, zonder ze in een bepaalde richting te duwen. Stel: je vraagt ‘was het makkelijk om te vinden?’, dan krijg je waarschijnlijk vaak ‘ja’ terug. Maar dit hoeft niet altijd zo te zijn. Blijf weg van ja/nee-vragen én vermijd een waardeoordeel in je vraagstelling. Een sterk voorbeeld is ‘Op een schaal van 1 tot 5, hoe moeilijk of makkelijk kon je de informatie vinden?’.

Wat er dan gebeurt, verbaast je: geduld is een schone zaak en je leert wat jouw bezoekers écht ervaren. Je ziet gebeuren wat fout gaat. Vertaal al je inzichten door naar nieuwe a/b testen. Zo ontdek je of je oplossing ook echt gaat werken. 

Het belang van Usability Testing

Usability testing geeft je waardevolle inzichten. Je ziet waar je doelgroep mee worstelt en krijgt direct ideeën voor verbetering. Dit leidt tot hogere conversies en meer rendement uit je website en marketinginspanningen.

En een bijkomend voordeel? Doordat je je doelgroep beter leert kennen, kun je jouw usability onderzoek inzetten voor sterkere copy. Of in je targeting. En het is handige informatie voor vervolgonderzoek.

Maar dat niet alleen. Je hebt nu echt inzicht in het gedrag. Zo krijg je meer context bij alle cijfers die je ziet.

Dus, jouw taak? 

Ga aan de slag met usability testing. Kijk met frisse ogen naar je website en pak die verbeterpunten aan. Verhoog je conversies en maak je marketing nog effectiever. 

Wacht niet langer, start vandaag nog met het optimaliseren van je gebruikerservaring! Geen tijd? Samen komen we tot prioriteit

Meer over Siebe

Ik stel vaak de vraag: Dénk je dat, of wéét je dat? Online marketing kunnen we alleen sturen op basis van feiten, niet op basis van een onderbuikgevoel.

Siebe Bouhuijzen
Marktonderzoeker