Strategische tips voor de groei naar internationaal SEO succes

leestijd 4 minuten
21 november 2023

Jij wilt internationaal succes voor jouw bedrijf. Groot gelijk heb je. Want door de digitale wereld vervagen de grenzen om internationaal door te groeien. 

Dus we moedigen jouw ambities zeker aan. Maar vergis je niet: het aanpassen en optimaliseren van jouw website voor de internationale markt is complex. Zo zijn er vele SEO zaken om rekening mee te houden. 

Ontdek wat je SEO-wise niet mag vergeten in de doorvertaling naar internationaal succes. 

Zo sluit je aan bij de lokale cultuur en taal

Een belangrijk uitgangspunt voor jouw internationale SEO strategie: aansluiten bij de lokale cultuur en taal. Dat vraagt om vertalingen van hoge kwaliteit. Durf daarin te investeren. 

Want als je een nieuwe markt betreedt, wil je jouw nieuwe doelgroep zo goed mogelijk aanspreken. Je wilt laten zien dat je hen begrijpt. Zo boost je de conversieratio’s van jouw product of dienst. 

Een simpele directe vertaling volstaat dan niet. Neem bijvoorbeeld het Nederlandse woord ‘’gezellig’’. Minder gezellig is dat veel talen geen gelijkwaardige term kennen. Zorg dus dat je misinterpretaties of fouten voorkomt.

Verdiep je in lokaal zoekgedrag

Dat gezegd hebbende… het begrijpen van lokale zoekgewoonten is ook een vak apart. Ga jij als Nederlandse organisatie de Belgische markt betreden? De subtiele verschillen in zoekgedrag verrassen je. 

Stel je voor dat de zoekterm ‘voordelige schoenen’ onder Nederlanders populair is. Mogelijk geven onze zuiderburen de voorkeur aan ‘goedkope schoenen’. Ga er dus niet zomaar vanuit dat Hollanders en Belgen op dezelfde manier denken en zoeken. Je hebt nog steeds te maken met verschillende talen. 

Waar dit op neer komt? Focus je op lokaal zoekwoordenonderzoek en lokale zoekwoordoptimalisatie. Want je wilt natuurlijk zichtbaar zijn op de populairste zoektermen. Maar ook andere herkenbare termen verwerken in je content. Zo zorgt zo’n vooronderzoekje voor doelgerichtere pagina’s. Dat leidt weer tot meer verkeer. Met hopelijk hogere conversie aantallen als resultaat.

Verover met de juiste backlinks

Voor de SEO-specialisten niets nieuws: backlinks maken of breken jouw website. Dus ook internationaal. 

Als voorbeeld: een Nederlandse fietsenwinkel wil naar de Duitse markt bewegen. Dan is een backlink van een vooraanstaand Duits tijdschrift over fietsen een zegen. Soortgelijke backlinks vergroten niet alleen jouw zichtbaarheid én lokale herkenbaarheid in zoekmachines. Ook bouw je zo vertrouwen op bij het lokale publiek.

Kies de beste domeinstructuur

Maar dat is niet het enige. Zo heeft de structuur van je website ook invloed op het internationale succes. Kies verstandig voor het juiste type domein. Hoe je dat doet? Dat is afhankelijk van het type bedrijf. 

Hoe dan ook, je gaat voor één van deze drie mogelijkheden:

  1. Een land-specifieke domeinextensie (ccTLD)
    Dat is de voor Duitsland. Dit noem je ook wel een top level domain. Dit domein helpt je om je lokale herkenbaarheid te verhogen. Ook geef je zo een sterk geografisch signaal af aan zoekmachines. Nadelen? Het apart beheren en registreren van deze domeinen kan zowel kostbaar als complex zijn. Je moet namelijk voor elk domein apart autoriteit opbouwen. 
  2. Een generiek domein (gTLD)
    Een alternatief is het gebruik van een generiek domein (gTLD) met subfolders, zoals website.com/de/. Zo houd je de content onder één hoofddomein. Dat maakt het beheer eenvoudiger. Ook kunnen de subfolders profiteren van de autoriteit van het hoofddomein. Nadelen? Deze structuur geeft een zwakker geografisch signaal af. En een fout binnen één subfolder kan negatieve effecten hebben op je gehele domein.
  3. gTLD met subdomeinen
    Een derde optie is een gTLD met subdomeinen, zoals de.website.nl. Zo heb je enige flexibiliteit in het beheer. Ook geeft dit domein een duidelijker geografisch signaal af dan subfolders. Nadeel? Zoekmachines zien dit toch vaak als een aparte site. Mogelijk moet je dan alsnog opnieuw autoriteit opbouwen. 

Grijp jij internationale SEO kansen?

Moraal van dit verhaal? Het lanceren van jouw website op de internationale markt is een reis. Vol details, uitdagingen en kansen. En het begrijpen van lokale culturen, talen en online gedrag is noodzakelijk.

Denk goed na en weeg elk aspect af. Met een sterke planning en strategie ligt internationaal succes binnen handbereik. 

Ga jij je internationale SEO dromen achterna? Samen sta je sterker dan alleen.

Meer over Ryon

Ik vind het belangrijk dat verwachtingen van klanten worden overtroffen.

Ryon Matton
Digital Marketing Consultant

Lees meer over