Eindeloos scrollen en toch even kijken of er nieuwe stories zijn…
Een lichte verslaving aan social media; dat is wat we stiekem allemaal hebben.
En met alle nieuwe platformen die op de markt komen én de veranderingen binnen bestaande platformen, moeten we onze aandacht steeds meer verdelen.
De laatste tijd zie je alsmaar vaker in het nieuws dat TikTok flink aan het groeien is en met veel ontwikkelingen komt.
Meta Platforms, Inc. (FB) wordt hierdoor geconfronteerd met een snel groeiende concurrentie dreiging voor Facebook en Instagram.
In het eerste kwartaal van 2022 stegen de advertentie-inkomsten van Meta met ‘maar’ 6,1%, jaar-op-jaar bekeken.
Dat is het traagste tempo in de 10 jaar dat het een beursgenoteerd bedrijf is.
En daarnaast is de prognose van het bedrijf voor de komende periode ook niet geheel rooskleurig.
Is Meta here to stay of gaat TikTok de social media wereld verder domineren?
Wat gebeurt er met de demografie en de interactie op TikTok vergeleken met Instagram? En hoe zit het met adverteren op TikTok?
Ik neem je er graag in mee!
Recap Tiktok
TikTok is het grootste social media netwerk na Facebook en Instagram en het kán je niet ontgaan zijn; het platform groeit extreem hard.
In 2021 overtrof TikTok de wereldwijde reclame-inkomsten van Snapchat.
En dat terwijl Snapchat voorheen favoriet was onder tieners en twintigers.
Naar verwachting gaat TikTok in 2022 de wereldwijde advertentie-inkomsten zelfs verdrievoudigen op jaarbasis!
De aandelenkoers van Meta is de afgelopen maanden juist wisselvallig geweest.
Waardoor dit komt? Beleggers houden de mogelijke impact van TikTok goed in de gaten en wegen dit af tegen Meta. Best logisch!
Hoewel Meta de duidelijke leider in social media blijft, is het duidelijk dat TikTok ontzettend snel een andere belangrijke speler wordt.
In 2021 bereikte TikTok de grens van 1 miljard gebruikers, slechts vier jaar na de wereldwijde lancering.
Dat is de helft van de tijd die Facebook, YouTube of Instagram nodig hadden om die mijlpaal te bereiken, en drie jaar sneller dan WhatsApp.
Statistieken Tiktok & Instagram
Dat het internetgebruik, en vooral het social media gebruik, erg toeneemt hoef ik je niet te vertellen.
Over het algemeen zien we een groei van 3,3% in social media gebruikers in Nederland (januari 2021 vergeleken met januari 2022, bron: DataReportal, 2022).
Wanneer we specifiek kijken naar Instagram en TikTok zien we dat de snelst stijgende lijn gemaakt wordt door TikTok.
Tijdens het COVID-19 tijdperk was het nog even de vraag of het een hype zou zijn, maar het is overduidelijk; het platform is here to stay.
Op dit moment heeft Instagram 8,5 miljoen gebruikers, terwijl dit vorig jaar 7,6 miljoen mensen waren (+12%).
TikTok daarentegen heeft nog wat minder gebruikers (4,8 miljoen), maar daarbij is de stijging enorm ten opzichte van vorig jaar.
In 2021 waren er 1,8 miljoen mensen actief op TikTok, wat een stijging is van maar liefst +167%!
TikTok is dan ook het snelst groeiende social media platform van het moment.
De doelgroepen van TikTok en Instagram
Met deze statistieken is het niet gek dat ook de doelgroep wat verandert.
TikTok wint van Instagram onder de GenZ-ers (geboren tussen 1997 en 2012). Dit is eigenlijk al het geval vanaf net na de introductie van het platform.
Echter is TikTok al lang niet meer enkel het domein van de dansende jeugd. Alle leeftijdscategorieën zien een grote groei.
Daarnaast zien we dat gebruikers gemiddeld 52 minuten per dag op TikTok zitten en ‘slechts’ 28 minuten op Instagram.
Oftewel, we vermaken ons een stuk langer op TikTok.
De reactie van Meta naar TikTok
Met Reels concurreert Meta met TikTok. De korte video’s op TikTok worden op deze manier ‘nagedaan’ op Instagram door Meta.
Meta heeft aangegeven dat 20% van de tijd op Instagram al besteed wordt aan Reels. 50% van de tijd op Facebook wordt besteed aan video’s.
De apps Facebook en Instagram gaan meer en meer op TikTok lijken. Zo gaat Meta de concurrentiestrijd aan met het populaire TikTok.
Eind juli kondigde Instagram zelfs aan dat alle video’s van minder dan 15 minuten zouden worden omgezet in Reels.
Dit zal de ontdekking van korte video’s uiteraard bevorderen. En dat is precies wat ze willen!
Ook Facebook heeft uiteraard wijzigingen doorgevoerd in de app.
De News Feed is opgesplitst in een ‘Home’-tabblad waar gebruikers inhoud kunnen zien die voor hen mogelijk relevant is.
We kunnen wel stellen dat Meta TikTok als zeer serieuze concurrent ziet.
Deze veranderingen voeren ze niet voor niets door!
Een social media strategie op beide kanalen
Hoewel TikTok en Instagram hetzelfde doel hebben als social media platform, zijn ze niet helemaal op dezelfde manier in te zetten op strategisch gebied.
Content
Het bekijken van TikTok video’s is een hobby geworden voor de meeste mensen.
Ze vermaken zichzelf op de app, scrollen naar beneden en bekijken een eindeloze hoeveelheid video’s.
Wat goed is om te weten: dit platform kent geen ‘prime time’. Ieder moment van de dag brengen tal van mensen tijd door op dit platform.
De video’s die gedeeld worden zijn altijd vers en juist dat zorgt ervoor dat TikTok eigenlijk nooit verveeld (en ons nóg verslaafder maakt aan social media ;)).
Wil je aan de slag met TikTok? Zorg er dan voor dat je meegaat met de trends die spelen op TikTok, maar doe dit wel op een originele manier!
Waar je op TikTok veel video’s bekijkt van mensen die je niet kent en niet volgt, werkt dit op Instagram wat dat betreft heel anders.
Op dit platform is het belangrijk om volgers te hebben wanneer je organisch bereik wil hebben. Zij zijn degenen die je posts zien, en niet de mensen die je niet volgen.
Stap één is dus om jezelf te richten op je publiek en vooral je volgersaantal vergroten.
Je kunt dit doen door regelmatig te posten en stories te plaatsen. Zorg ervoor dat je berichten aanspreken, zodat mensen meer willen zien en je gaan volgen.
Een ander verschil tussen beide platformen is dat je op Instagram ook lange(re) video’s kunt plaatsen. Waar het maximum op TikTok 60 seconden is, kun je op Instagram video’s plaatsen tot maar liefst 2 uur lang.
Viral effect
Kijkende naar bovenstaande punten, kun je concluderen dat je sneller viral kunt gaan op TikTok dan op Instagram.
Wanneer je ervoor zorgt dat jouw content op orde is, kun je organisch een flink bereik pakken.
Populair worden op TikTok is daardoor een stuk gemakkelijker dan op Instagram.
Adverteren
Adverteren op TikTok is (nog) redelijk goedkoop.
Zo kun je vaak een CPM van onder de euro pakken, terwijl je op Instagram al snel richting de 3-5 euro gaat gemiddeld.
Om deze reden kun je dus op TikTok meer mensen voor minder geld bereiken.
Zowel TikTok als Instagram hebben vergelijkbare eCommerce shopping mogelijkheden.
Echter heeft Instagram meer geüpgrade functies, die zichzelf zelfs kunnen positioneren als een e-commerce platform gezien de stijging in de populariteit van shoppable posts op Instagram.
Conclusie
Maak een goede strategie voor je Instagram en TikTok aanpak en start eens met een experiment op TikTok.
Kijk vervolgens naar je resultaten, optimaliseer je campagne en bepaal dan of het een kanaal is wat je toe wilt voegen aan je media mix.
Niet geschoten is in ieder geval altijd mis!
Meer over Celine
Online marketing is een vak waar je nooit klaar mee bent en waar altijd ruimte is voor verbetering en creativiteit.
Celine Merkx
Manager Digital Marketing