TikTok voor bedrijven: waarom, wanneer, hoe?

leestijd 4 minuten
1 augustus 2024

Twijfel je om TikTok in te zetten voor jouw bedrijf? Als jij denkt dat het platform alleen geschikt is voor dansende tieners, dan heb je het goed mis. Want wist je dat TikTok voor bedrijven enorme kansen biedt? Daarom wil je dit social media platform zeker overwegen in je online marketing strategie. 

Blijf lezen om de kansen van TikTok voor jouw bedrijf te ontdekken.

Waarom je de kracht van TikTok niet mag negeren

Hier is een feit: TikTok zorgt voor veel meer betrokkenheid met je doelgroep. Zo heeft dit social media kanaal namelijk een gemiddelde engagement rate van 5,96%. Dit is veel hoger dan Facebook (0,07%) en Instagram (1,22%). 

Wat dit betekent voor jouw bedrijf? Je trekt via TikTok sneller de aandacht bij de consument. En dat niet alleen: ook verschuift de leeftijd van de doelgroep op TikTok. Zo is de grootste groep 18 – 24 jaar. Maar daarna volgen de 25 tot 34-jarigen. Dat biedt voor bedrijven kansen om je doelgroep te bereiken.

Hoe zet je TikTok in voor je bedrijf?

Bedrijven kunnen TikTok op drie krachtige manieren inzetten:

  1. Maak een profiel aan op TikTok en plaats organisch video’s. 

    Met de juiste video’s en hashtags bereik je zo gratis jouw doelgroep.
  2. Adverteer op TikTok.
  3. Werk samen met influencers om hun flinke bereik te benutten.

De voordelen van TikTok voor jouw bedrijf

Eerlijk gezegd, TikTok heeft een aantal unieke voordelen:

  1. Massabereik en populariteit
    Met miljoenen gebruikers wereldwijd heb je met TikTok een enorm bereik. Ideaal als je jouw merk op de kaart wilt zetten. 

    In Nederland zijn er op dit moment +/- 400.000 TikTok gebruikers, waarvan de meeste Generatie Z of Millenial zijn.
  1. Duurzame virale opties
    Dankzij slimme algoritmen heeft jouw content de potentie om snel viraal te gaan. Een enkele video kan duizenden, en soms zelfs miljoenen views genereren. 

    Neem bijvoorbeeld de Voorspel-del van onze klant Kwalitaria.
    Voor onze eerste video bereikten we binnen 4 dagen 540.500 views, 6.300 likes, 63 reacties, 977 shared en 261 opgeslagen items.

    Zo hoef je dus niet alleen maar geld te investeren in adverteren. TikTok laat jou spelen met het organische algoritme. De gebruiker heeft door zijn of haar interacties vooral zelf in de hand welke video’s op de for-you-page voorbij komen.
  1. Innoveren & meebewegen met je doelgroep
    Door de snelheid van het platform, kun je snel reageren op de voorkeuren en behoeften van jouw doelgroep. Voorheen was TikTok voornamelijk in trek bij jonge gebruikers, maar deze leeftijd is dus verschuivende. Dat creëert ruimte voor innovatieve strategieën om jouw betrokkenheid en merkbekendheid te versterken.

Wat heb je nodig om succesvol te zijn op TikTok?

Laten we een stapje terug doen en kijken wat je nodig hebt om succesvol te zijn.

  • Strategische inzichten
    Om als bedrijf op TikTok succesvol te zijn, wil je begrijpen hoe het algoritme werkt. 
    Wat zorgt ervoor dat jouw content optimaal presteert? 
    Gebruik trending hashtags en speel in op actuele trends. Target op basis van zoekwoorden om zo je zichtbaarheid onder je doelgroep te vergroten.

    Tip: maak gebruik van Keyword Tool IO om populaire zoekwoorden te identificeren. 
  • Content creatie
    Boeiende en visueel aantrekkelijke content is onmisbaar voor succes. Om je doelgroep écht aan te spreken, wil je je focussen op echtheid en authenticiteit.

    Jouw video’s moeten een korte en duidelijke boodschap bevatten. Wat is een informele, leuke manier om te communiceren, zodat je de band met je doelgroep opbouwt? Mix dit met TikTok trends en trending muziektracks. Zo creëer je jouw onderscheidende kracht.
  • Doelgroep analyse
    Misschien een open deur, maar het is zo belangrijk om jouw publiek door en door te kennen.

    Gebruik TikTok Analytics om inzicht te krijgen in demografische gegevens en het gebruikersgedrag. Dit helpt je om gerichte content te maken die aansluit bij de behoeften van jouw doelgroep.

Wat doen andere bedrijven met TikTok?

Eén ding is zeker: TikTok verandert voorgoed de manier waarop Gen Z en Millenials informatie zoeken, geëntertaind worden en met merken omgaan. 

Waar wacht je nog op? 54% van de bedrijven maakt op dit moment al gebruik van TikTok om hun product of merk te promoten. Gemiddeld plaatsen deze merken 9 keer per maand een video. En wat dat mag kosten? Bedrijven besteden ongeveer 15% van hun marketingbudget uit aan TikTok.

Starten met TikTok voor jouw bedrijf?

Wat wordt jouw volgende stap? Je vraagt je misschien af waar te beginnen. Maar first things first: begin met het ontwikkelen van een doordachte contentstrategie. Gebruik relevante hashtags en speel in op trends. Combineer dit met gerichte advertenties om je bereik te maximaliseren. 

De sleutel tot succes op TikTok is een combinatie van sterke content, organische video’s en advertenties. Helemaal passend bij je doelgroep.

Liever samen jouw bedrijf laten groeien via TikTok? Neem contact op, we staan voor je klaar.