Waarom Demand Generation aantrekkelijker is dan branding? 5 voordelen

leestijd 3 minuten
4 december 2024

Elke marketeer vraagt zich af: hoe ontwikkel ik voldoende naamsbekendheid zonder de hoogste prijs te betalen? En wat werkt beter, demand generation of branding

Kom erachter waarom demand generation voor veel bedrijven de slimmere keuze is.

1. Directe en meetbare resultaten

Omdat je digitale kanalen zoals bijvoorbeeld je website, social media, of e-mailmarketing gebruikt, levert demand generation directe, meetbare resultaten. Zo weet je makkelijker conversies te verhogen en afspraken binnen te halen. Yes, jij boost je omzet bij de juiste klanten. 

Bedrijven die demand generation gebruiken, zien een hogere ROI dan bedrijven die alleen op branding vertrouwen. Want door deze strategie krijg je een helder beeld van wat werkt en wat niet. Op die manier optimaliseer je je inspanningen en maximaliseer je winst.

Maar wacht, er is meer…

2. Gerichte top of funnel activiteiten

Demand generation richt zich ook op top of funnel activiteiten, maar veel gerichter dan branding. Vanaf het eerste contactmoment met een potentiële klant communiceer je gericht en effectief.

Hoe? Door de mix van account-based marketing (ABM), lead scoring en gerichte contentmarketing zorg je dat de juiste boodschap bij de juiste persoon terechtkomt. Bedrijven die deze tactieken gebruiken, realiseren hogere verkopen tegen lagere kosten.

En dat is nog niet alles…

3. Versneld verkoopproces

Demand generation versnelt jouw verkoopproces. Dat komt doordat je klantwerving en -behoud traject veel effectiever en efficiënter is. Zo kom je tot veel meer gekwalificeerde leads. 

Via lead nurturing begeleid je jouw potentiële klanten door de salesfunnel: van bewustwording tot aankoop. Dit verkort de tijd om een lead om te zetten in je klant. En dat niet alleen, ook verhoog je de efficiëntie van je salesteam. Flexibele bedrijven die realtime data inzetten, zien een flinke omzetgroei.

4. Flexibiliteit en aanpassingsvermogen

Jij wilt dat je marketingstrategieën flexibel zijn. Demand generation campagnes pas je snel aan op basis van realtime data en feedback. Alleen zo maximaliseer je de effectiviteit en de winst. 

Dit betekent dat je nieuwe kansen en uitdagingen meteen aanpakt. Traditionele branding campagnes missen vaak deze flexibiliteit. Zo heb je bij branding te maken met een lange cyclus, beperkte reactie door eenrichtingsverkeer en beperkte meetbaarheid.

5. Kostenefficiëntie en concurrentievoordeel

En dat niet alleen… Demand generation is kostenefficiënter dan branding. De productie en distributie van advertenties zijn vaak duur, wat het financieel onaantrekkelijk maakt om aanpassingen te doen. 

Maar met demand generation kun je vanuit data-analyse gerichte en gepersonaliseerde campagnes opzetten. Deze helpen je om je te onderscheiden van concurrenten en een sterke marktpositie in te nemen.

Verder richt jij je vooral op het aantrekken van de juiste leads die converteren naar winstgevende klanten. Dit zorgt voor een efficiënter gebruik van je marketingbudget. Tel uit je winst!

Demand Generation: slimme keuze?

Ja, branding is belangrijk voor het opbouwen van een merkidentiteit en klantloyaliteit. Toch biedt demand generation een directere, meetbare en flexibelere aanpak. En dit sluit vaak beter aan bij de dynamische en resultaatgerichte behoeften van veel bedrijven. Zeker als jij niet het budget hebt om flink advertenties in te kopen.

Dit overzicht helpt om de verschillen tussen branding en demand generation beter te begrijpen:

Samengevat? Demand generation zorgt voor gerichte top of funnel activiteiten, maar wel met enkel focus op je ideale klant. Zo versnel je het verkoopproces. Ook biedt demand generation de precisie en meetbaarheid die nodig zijn om succes te behalen in de moderne markt. Met deze focus op winstmaximalisatie, kun je niet alleen groeien, maar ook duurzaam en winstgevend blijven. Succes!

Meer over Jaap

Groeien is niets meer dan een wetenschappelijke formule.

Jaap Jacobs
Managing director