X (Twitter) gebruikersstatistieken in Nederland (2024)

leestijd 5 minuten
18 november 2024

Bekende mensen, vaak te herkennen aan het blauwe vinkje, uiten hun mening. Of delen memes. Schieten viral door een tweet die precies de juiste snaar raakt.

We hebben het natuurlijk over X. Een platform wat niet weg te denken is uit social media wereld. Ook bedrijven maken hier gebruik van. Bijvoorbeeld om updates te delen of in te spelen op actuele trends.

Maar wie zijn de gebruikers van dit social platform? En wat is kenmerkend? Ontdek in dit artikel meer over de wereld van X.

Hoe X schittert

In 2024 zijn er 3,2 miljoen actieve gebruikers in Nederland. 240.000 mensen openen de app dagelijks.


De populariteit van dit sociale media kanaal is in de afgelopen jaren flink gestegen. In 2017 had X namelijk 2.02 miljoen gebruikers. In 2023 is dit aantal opgelopen naar 3,1 miljoen en in 2024 zelfs naar 3,2 miljoen.

Hoe populair is X echt?

In augustus 2024 stond X op de 8e plaats van de meest gebruikte social media kanalen in Nederland (19%). Zo is het meer geliefd dan Reddit (9%), maar nog steeds minder populair dan Pinterest, dat op nummer 7 staat (25%)
De meest favoriete social media kanalen in Nederland worden beheerd door Meta met Facebook op de eerste plaats (66%) en Instagram op nummer 2 (60%).

Wie zijn deze gebruikers?

  • In augustus 2024 was 67% van de mensen op X man.
  • En 33% van de X-gebruikers was vrouw.

Een groot deel van de gebruikers is tussen de 28-43 jaar (37%). Welke leeftijden volgen? Op de tweede plaats zijn veel X-gebruikers tussen de 44-59 jaar (29%). Op de derde plek komt de leefdtijdscategorie 12-27 (26%). En de leeftijdsgroep die de app het minst heeft, is tussen de 60-78 jaar (8%).

De meeste X-gebruikers hebben een diploma op zak, zoals voor middelbaar beroepsonderwijs, een bachelor of een middelbare school diploma. Een klein deel heeft de universiteit behaald.


Over het algemeen hebben de personen op X een hoger inkomen dan gemiddeld. En wat weten we over het huishouden van de X-gebruikers? Het grootste deel woont samen met zijn of haar gezin. Of met een partner. Deze mensen wonen en werken in een grote stad.

Wat vinden deze gebruikers belangrijk?

52% van de Nederlandse X-gebruikers vindt het belangrijk om een gelukkige relatie te hebben. Een evengrote groep vindt een gelukkige relatie belangrijk. Wat dan minder van belang voor deze club mensen? Tradities en verder komen in je carrière.


Hoe wek je dan de interesses van de gebruikers? Van onderwerpen zoals films, series en muziek wordt 58% blij. Dit wordt gevolgd door reizen (52%) en eten en uit eten gaan (52%).


Niet onverwacht dat 44% geniet van reizen in hun vrije tijd. Maar ook lezen (41%) en gamen (39%) vinden de X-gebruikers leuk. Sportplezier halen ze uit fitness, cardio en aerobics.

Maar zoals iedereen ervaren X-gebruikers ook problemen. Waar lopen deze mensen tegenaan? Onderstaande afbeelding laat het duidelijk zien. De stijgende prijzen/inflatie/levenskosten zijn één van de belangrijkste problemen.Op de tweede plaats komt het stijgen van huisvesting (53%), maar ook immigratie is een welbekende kwestie (43%). Onderwerpen zoals de economische situatie (32%), klimaatverandering (31%) en het milieu (25%) vindt de onderzochte groep niet zo’n issue.

Hoe actief zijn gebruikers op Twitter?

Een behoorlijk aantal van de twitteraars zit dagelijks op social media. Dit zijn maar liefst 1,3 miljoen gebruikers. Ten opzichte van 2023 is dit een stijging van 22%.
Op welke kanalen ze het meest actief zijn? Naast X, vooral op YouTube (80%), Instagram (77%) en Facebook (72%).

Hoe kijken X- gebruikers naar advertenties?

Niet alle gebruikers vinden het erg om advertenties te krijgen.

  • Zo wil 41% juist advertenties zien, mits ze daar maar gratis content voor terugkrijgen.
  • 24% heeft zelfs al eens producten gekocht op basis van aanbevelingen van influencers of beroemdheden.
  • 9% vindt het zelfs moeilijk om advertenties van content te onderscheiden. 
  • 24% is enthousiast over het gebruik van de metaverse (immersieve virtuele wereld).
  • 25% van de X-gebruikers heeft een advertentieblokkeerder.

X voor jouw marketing?

Het advertentie bereik van X is in het afgelopen jaar met 18,6% gestegen. Dat is niet niks, dat betekent dat je 50,8% van de hele Nederlandse bevolking kunt bereiken.


Advertenties die de X-gebruikers het meeste bijblijven? Ads die je ziet op video portalen (55%) staan op nummer één. Advertenties op social media zijn daarna het meest memorabel (52%). Tot slot de advertenties binnen zoekmachines (47%).

Maar ook offline advertenties maken indruk op de X-gebruikers. Vooral advertenties op TV, die staan met 44% op de eerste plaats. Gevolgd door advertenties op straat (39%) en advertenties in winkels (38%).

Waar posten X-gebruikers over?

In de chatfunctie van X wisselen X-gebruikers informatie of andere data met elkaar. Wil je weten waar hun interesses het meest liggen?

  1. Films, series en muziek
  2. Reizen
  3. Eten & uit eten gaan
  4. Sport
  5. Wetenschap en technologie
  6. Gezondheid & fitness
  7. Geschiedenis
  8. Politiek, maatschappij en actuele gebeurtenissen in de wereld
  9. Financien & economie
  10. Huis & tuin

Privacy

Net zoals elk ander social media platform heeft Twitter te maken met privacy. Helaas gaat dit ze niet al te goed af. In 2020 kwam Twitter vaak in het nieuws. Zo was er een enorme hack voor de accounts van onder andere Barack Obama, Elon Musk en Apple.


De hackers gebruikten deze accounts om bitcoin fraude te plegen. Dit kwam door het zwakke beveiliging systeem van Twitter. Medewerkers verkregen door de hack ook toegang tot gevoelige informatie en gegevens van anderen.


Nee, je hoeft nu niet bang te zijn dat Twitter toegang hebben tot jouw informatie. Het bedrijf heeft na dit schandaal een beter beveiligingssysteem.

Even samengevat

Met 2,9 miljoen actieve gebruikers  staat X in de top 10 van meest gebruikte social media platformen. Bedrijfsaccounts zijn erg geliefd. Zo is er veel interactie tussen bedrijven en consumenten. Via X is een goed kanaal om te adverteren. Een groot deel van de gebruikers vindt het ook niet erg om advertenties te zien

Ondanks het schandaal in 2020 heeft X zichzelf weer herpakt met een beter beveiligingssysteem. Dus mocht dit kanaal passen bij jouw doelgroep, dan is er geen enkele reden om dit sociale netwerk niet te gebruiken. Ben jij klaar om je eerste bericht te versturen?

Bronnen: Statista, Nationale Social Media Onderzoek 2024, Digital 2024: The Netherlands

Lees meer over