Zo knal je in 2024 op marketplaces: 5 trends

leestijd 3 minuten
29 januari 2024

In de altijd veranderende wereld van marketplaces is het belangrijker dan ooit om een vinger aan de pols te houden. Want innovaties en veranderingen volgen elkaar in een rap tempo op. 

Dus, waar staan we nu? Zorg dat je weet welke ontwikkelingen in 2024 het meeste impact maken. Tot de meest effectieve strategieën komen? Blijf lezen om te ontdekken welke trends je niet uit het oog mag verliezen. 

1. Technologie als onmisbare partner

Artificial Intelligence

Surprise, surprise… Natuurlijk staat AI stipt bovenaan. Het is niet meer weg te denken uit ons marketinglandschap. En dat geldt dus ook voor marketplaces.

Van een betere klantenservice via chatbots tot persoonlijke winkelervaringen. Artificial Intelligence is je motor achter innovatie. En niet te vergeten: het is jouw persoonlijke assistent om productinformatie te schrijven. 

Aan jou de taak om de AI-technologie echt te omarmen. Verwerk deze onmisbare partner in je strategieën. Zo optimaliseer je je klantervaring. En dat niet alleen. Het helpt je ook om inzichten uit consumentengedrag te halen.

Virtual Reality

Maar dat is niet het enige. Naast AI gaat Virtual Reality ook een steeds grotere rol spelen. Hoe vet is het als je een schilderij al aan je muur ziet hangen, voordat je ‘m besteld hebt? Een echte gamechanger in hoe we shoppen en verkopen.

2. Onderscheiden via verticale marketplaces 

2024 is het jaar van verticale marktplaatsen. Dat betekent een verschuiving van algemene naar meer gespecialiseerde, verticale marktplaatsen. 

Deze platforms (zoals bijvoorbeeld Fonq, Decathlon of Leenbakker) richten zich op specifieke klantbehoeften en niches. Dat is jouw kans om op te vallen in een verzadigde markt. Say yes tegen gerichte en meer gepersonaliseerde marketplace strategieën. 

3. Betaalopties: klantgemak staat voorop 

Het wordt nog beter. Want marktplaatsen breiden hun betaalopties uit met eWallets, zoals Google Pay en Apple Pay, en zelfs cryptocurrencies. 

Deze verschillende betaalmethoden verlagen voor jouw klanten de drempel om iets af te nemen. Zo verbreed jij je doelgroep én je conversieratio’s.

4. Privacy heeft prioriteit

Steeds strengere privacyregels… het vliegt je al langere tijd om de oren. En dat is voor marketplaces in 2024 niet anders. Zorg daarom dat je alles juist instelt.

Wat dit betekent voor jou? Transparantie is key. In het gebruik en in de opslag van persoonlijke gegevens. Ook wil je gebruikers meer controle bieden over hun informatie. En ja, ook hier kan onze grote vriend AI ondersteunen bij het beveiligen en beheren van gebruiksgegevens op marketplaces. 

5. Live shopping: one-click checkout

Live shopping-uitzendingen en one-click checkout-opties winnen terrein. Maar dat is alleen maar goed nieuws voor jou! Het biedt kansen om interactief je klanten te bereiken. Zo boost je je verkoop. 

Beweeg jij mee in de toekomst van marketplaces?

De wereld van marketplaces verandert snel. Als je deze trends een centrale rol geeft in je strategieën, zet jij de toon in de dynamische markt van 2024. Zo weet jij je concurrentie voor te blijven, en te knallen op marketplaces.

Hoe je deze ontwikkelingen in de praktijk brengt? Laten we samen de koers naar jouw succes bepalen

Meer over Sophie

Online marketing is altijd in beweging, je bent nooit uitgeleerd. Dat is wat er zo prachtig aan is!

Sophie Vromans
Digital Marketing Consultant (Beste Consultant - DSA 23')

Lees meer over