Data & Automation aanpak

Onze data & automation aanpak hebben we opgedeeld in vier fases aan de hand van onderstaand model. Bij elke fase gaan we samen aan de slag om de gewenste stappen te maken om van data naar intelligentie te komen.

Druk bezig met het verzamelen van data, maar lukt het je maar niet om het overzicht te bewaren en conclusies te trekken uit de data die je hebt verzameld? Spendeer je te veel tijd aan handmatige taken, wat ook makkelijk geautomatiseerd kan worden? Hulp nodig bij het bepalen van de juiste tooling? Wat je data vraag ook is, wij kunnen jou hierbij helpen!

Data speelt de hoofdrol

Data is ontzettend waardevol. Niet alleen om besluiten te nemen, maar vooral ook om voorbereid te zijn op veranderingen in de toekomst. Je kan exponentieel versnellen als je je data volledig benut. Organisaties die data omzetten in waardevolle informatie en dit toepassen in hun gehele bedrijfsvoering presteren beter en blijven relevant. Het zijn intelligente, datagedreven organisaties. Het resultaat hiervan is meer slagvaardigheid, een uitstekende klantbeleving én het inzicht om met een aangepast businessmodel in te spelen op de toekomst. 

Infobesitas

Desondanks zie je dat bij veel bedrijven ‘infobesitas’ erin sluipt: er worden bergen data verzameld en dashboards ontwikkeld waar je uren naar kunt staren. Al die tools hebben ons een luxeprobleem gegeven: we kunnen álles meten en daardoor wíllen we ook alles meten. We denken bovendien uit elk stukje informatie conclusies te kunnen trekken. Maar stiekem wordt er teveel gekeken naar metrics die eigenlijk niet ter zake doen.

Bepalen van metrics

Wil je je data écht benutten en verwerken in jouw marketing, dan zul je strategisch moeten bepalen welke metrics van belang zijn. De eerste cruciale stap hierbij is om te bepalen wat je doel precies is: ‘run the business’ of ‘grow the business’? Dit verandert je uitgangspunt namelijk volledig. Pas daarna kun je gaan kijken welke metrics daarbij horen. Wij bij Fingerspitz helpen je in het datalandschap daar graag bij. Samen kijken we hoe we voor jouw organisatie aan de hand van data de beste resultaten kunnen realiseren. 

“We zetten effectief in op data om waarde toe te voegen voor Fingerspitz en onze klanten.”

Het stimuleren van data-gedreven werken

Binnen het Data & Automation team zetten we effectief in op data om waarde toe te voegen voor Fingerspitz en onze klanten. Daarbij zoomen we in op kansen en afwijkingen binnen de ‘marketing stack’ van de klant.

We geven advies en bieden ondersteuning bij het inventariseren, verzamelen, verrijken, verbinden, centraliseren, analyseren en benutten van data. Zo helpen we onder andere bij:

Naast het spotten van kansen bij klanten op dit gebied, trainen wij onze collega’s om nog meer datagedreven te werken. Op deze manier kunnen wij met de hele organisatie klanten iedere week 1% laten groeien.

We maken data actionable

Een aantal pijlers welke binnen het team van belang zijn bij het verbinden en inzetten van data zijn onder andere:

  • Attributing: zoals het modelleren welke factoren bepalend zijn voor succes (causal impact).
  • Predicting: zoals het voorspellen van aanvragen of aankopen.
  • Forecasting: zoals het voorspellen van vraag en capaciteit over tijd.
  • Segmenting: zoals het samenstellen van doelgroepen op basis van gedrag.
  • Recommending: zoals product- of content aanbevelingen.

Hierbij ligt de focus op het stimuleren en faciliteren van data-gedreven werken. Vooral beslissingen en prioriteiten moeten in toenemende mate voortkomen uit data. Het team levert daarbij een bijdrage door data actionable te maken; wat moet wel en niet worden gedaan en waarmee wordt de grootste impact gemaakt?

Zelf slim aan de slag met data?

In een oceaan van ruim 7.000 tools in het MarTech-landschap de juiste oplossing voor jouw vraagstuk vinden? Onze specialisten helpen je er maar al te graag bij!

Jelmer Dingemanse
Manager Data & Automation