Content marketing is dé inbound strategie om interactie te voeren met je doelgroep. Het helpt bij de realisatie van jouw (online) marketingplan. Door de creatie, distributie en monitoring van content zet je doelstellingen om in praktische actiepunten.

Leg de link tussen bedrijfsdoelstellingen

De kracht van een content marketing strategie is de link leggen tussen waardevol zijn voor jouw potentiële (en huidige) klanten en je bedrijfsdoelstellingen. Door deze twee componenten te combineren, voegt een content strategie waarde toe aan alle facetten. 

Het uitgangspunt is dus het bepalen van bedrijfsdoelstellingen en zorgen dat hier een toekomstvisie aan gekoppeld is. Deze zetten wij vervolgens voor je om in operationele KPI’s. Bijvoorbeeld: je bedrijfsdoelstelling is om 20% meer leads te generen. De operationele KPI kan dan zijn dat je 200 downloads van je whitepaper wilt behalen.

Samen gaan we op zoek naar de rode draad die door je content strategie loopt.

Bepaal de relevantie voor je doelgroep

Om doelgericht content te maken en te verspreiden, is inzicht en vaststelling van je doelgroep nodig. Dit doen we aan de hand van een buyer persona of van de DMU (Decision Making Unit) die jij als potentiële klant ziet. Vervolgens verdiepen we ons in de denkwijze, wensen, interesses en het online gedrag van je klant.

Met deze informatie in onze achterzak gaan we samen invullen hoe de customer journey van jouw klant precies in elkaar zit. Op welk moment heeft deze behoefte aan welke informatievoorziening? Al deze puzzelstukjes vormen uiteindelijk de rode draad die door je content strategie loopt en zijn directe actiepunten voor de content creatie.

Uitvoeren, monitoren & ROI bepalen

Alles is uitgezocht en je plannen hebben vorm gekregen. En nu? De laatste stap is een content plan, waarbij we in één schema de kanalen en creatie uittekenen voor de komende periode. Zo weet je precies wanneer en welke content er gecreëerd wordt en hoe we die verspreiden. 

We stellen dashboards op om je content engagement te meten en koppelen hier KPI’s aan. Blijven personen lang genoeg naar je video’s kijken of lezen ze je complete blog? Nemen ze contact op na het lezen jouw whitepaper? Door sterke meetpunten te bepalen, kunnen we monitoren en bijsturen.

Tot slot gaan we analyseren of je content marketing strategie heeft geholpen bij het halen van de beoogde online marketingdoelstellingen. Dit levert een content marketing plan op die bijdraagt aan het bedrijfsresultaat in zijn geheel.

Aan de slag met content marketing?

Wil jij beginnen met content marketing? Wij helpen je graag bij de vertaalslag van een bedrijfsstrategie naar een content plan. Neem vrijblijvend contact met ons op, of kom eens langs voor een kop koffie en een goed gesprek. Vinden we leuk!

Thomas Cival
Creatief Strateeg