De weg naar een datagedreven organisatie vraagt om een holistische aanpak. Door aandacht te geven aan zowel strategie als uitvoering, worden ideeën voor het gebruik van data ook werkelijkheid. Het succes hierin hangt niet alleen af van de meest hoogwaardige tooling, maar juist ook van andere aspecten. Denk hierbij aan de organisatiecultuur & mensen, verschillende data processen en de manier waarop data inzichtelijk is.

Met het inventariseren van deze data kan jouw organisatie uiteindelijk ook (interne) processen verbeteren en automatiseren, waardoor kosten kunnen worden bespaart op korte én lange termijn. Daar willen we je graag bij helpen. Voor een juiste strategie is het van belang om samen de volwassenheid, ook wel data maturity, van jouw organisatie in kaart te brengen.

Data maturity

Het is belangrijk om eerst een beeld te vormen van de data-volwassenheid van jouw organisatie. Hierdoor weet je waar je staat en kun je ook makkelijker bepalen waar je als bedrijf naar toe wil groeien. Uiteraard hangt dit volledig samen met je ambities. 

Omdat het bepalen van de data maturity van een organisatie vaak een uitgebreid en soms lastig te begrijpen proces is, hebben wij dit bij Fingerspitz wat anders aangepakt. Ons doel is namelijk om het voor iedereen in jouw organisatie begrijpbaar te maken, om voldoende stakeholders te kunnen verzamelen. Voor een holistische aanpak en langere termijn visie heb je namelijk wel de héle organisatie nodig.

Data Maturity Model

Niet elke organisatie heeft echter het budget om Gartner in te schakelen en de capaciteit om de gehele organisatie te analyseren. Bovendien blijven we graag wat dichter bij onze online marketing expertise en maken we het een stuk praktischer voor je. Binnen ons maturity model kijken we naar 4 thema’s:

  1. Technologie & dataprocessen (Proces)
  2. Organisatiecultuur & mensen (People)
  3. Data Governance (Privacy)
  4. Data-inzichten (Proof)

Onder deze thema’s vallen weer verschillende subthema’s. Denk bijvoorbeeld aan data activatie, datavisualisatie, cultuur, tracking en audience insights. Op die subthema’s bepalen we de data-volwassenheid van jouw organisatie aan de hand van het crawl, walk, run, fly model. 

Inzicht in de hele organisatie

Voor het bepalen van de juiste data strategie, is het van belang dat marketingactiviteiten worden bepaalt aan de hand van inzichten. Dé betekenis van datagedreven marketing. Hier komen creativiteit en data & technologie samen.

Met deze inzichten ontwikkelen wij voor jou een data strategie die past bij je organisatie. Dit bepalen we gezamenlijk aan de hand van 5P’s en door gezamenlijk ons eigen ontwikkelde data growth canvas in te vullen:

Binnen dit onderdeel is het van belang dat data een terugkerend onderdeel wordt op de agenda van jouw organisatie. Vanuit daar kunnen structureel acties gehangen worden aan de inzichten die vanuit data worden verzameld. Data is in dit geval slechts een middel, maar wel een effectief middel. Je kunt dit inzetten om collega’s te overtuigen. Het gebruik van inzichten & data vergroot namelijk de kans op succes.

Je wilt dat data een belangrijk onderdeel wordt van de cultuur binnen je organisatie. Door te experimenteren, inzichten te delen en als organisatie te ontwikkelen op het gebied van data, ligt succes binnen handbereik. Vergeet daarbij niet progressie tijdens dit proces zoveel mogelijk (visueel) zichtbaar te maken. Denk hierbij bijvoorbeeld aan dashboarding.

Met het dagelijks verzamelen van voldoende insights kunnen uiteindelijk hypotheses worden geformuleerd. 

Verschillende datastromen zorgen voor een andere aanpak. Wat is bijvoorbeeld first party data en third party data? Het is van belang om hier op een vertrouwde manier mee om te gaan. Wij helpen organisaties om data verantwoord in te zetten en te ondersteunen in een eigen first party data strategie. Daarnaast denken wij mee in mogelijkheden rondom contextual targeting binnen performance kanalen en privacy friendly oplossingen. De GDPR toolkit komt hierbij goed van pas.

Een belangrijk onderdeel is het inzichtelijk maken van progressie. Hoe meet je jouw succes?

Van welke praktische data toepassingen kunnen we leren? Vragen waar veel organisaties soms geen vinger op kunnen leggen. Hierin helpt Fingerspitz om het einddoel voor ogen te houden, maar ook te sturen op impact. Hierbij kun je denken aan data visualisatie middels dashboarding, maar ook methodes om te experimenteren en hieruit beslissingen te kunnen nemen. Zo streven wij voor al onze klanten naar 1% groei per week wat uiteindelijk 66% groei per jaar is doordat dit exponentieel oploopt.  

Om een beter beeld te krijgen van jouw organisatie en waar wij als growth marketing agency op kunnen inspelen, doen wij altijd vooraf een inventarisatie. Vaak is dit in de vorm van een strategische data sessie. De uitkomsten van het maturity model en de gebruikte tooling worden vooraf geïnventariseerd. Vervolgens bespreken we tijdens de sessie de uitkomsten met jouw organisatie en geven we inzicht in huidige trends en ontwikkelingen. Hierin geeft het eigen ontwikkelde data growth canvas inzicht in mogelijkheden.

Sparren over jouw data strategie?

Bij Fingerspitz werken echte data experts die jou verder kunnen helpen met een data strategie voor jouw organisatie. Data is de toekomst, dus laten we samen aan de slag gaan! Bel ons voor meer informatie, of maak direct een afspraak.