Wil je een merk opbouwen, meer financiële mogelijkheden of je bestaansrecht als organisatie vergroten? Wat je doelstellingen ook zijn, groei is wat je wil. En dat het liefst niet alleen voor even, maar voor altijd.

Alleen waarom lukt dit niet altijd? Soms is het pech. Maar vaak doet het bedrijf maar wat. Wij bij Fingerspitz maken daarom gebruik van een bewezen en duidelijke aanpak om groei te realiseren. Een Growth Marketing strategie.

Wat is growth marketing?

Growth marketing helpt je groei te realiseren door slim marketing te bedrijven. De growth marketeer heeft oog voor de klant, zijn volledige reis en het leveren van waarde.

Je kent ook die andere term, growth hacking. Is growth marketing dan iets héél anders?

Eerlijk gezegd? Nee. Het is bijna hetzelfde. Maar er zijn mensen die het woord “hacking” niet in deze context vinden vallen (waaronder onze eigen developers…). Daar wil je eerst niet aan toegeven natuurlijk, maar het is al te laat: de term growth marketing is here to stay.

Er is een klein, doch groot verschil met growth hacking. Growth hacking is wat de techgiganten in Silicon Valley groot heeft gemaakt. Zij gebruiken deze mindset en technieken om ervoor te zorgen dat je beetje bij beetje steeds meer hun technologie gaat gebruiken.

Wat doet een growth marketeer?

Het doel bij Growth Marketing is ongeveer hetzelfde, namelijk groeien. Alleen je verkoopt uiteraard een heel ander product (tenzij je in de software business actief bent). Bij Growth Marketing probeer je de marketingactiviteiten zo in te richten dat de klant goed de waarde ziet van je product of dienst. Je helpt ze afhankelijk van de fase waar ze in zitten stap voor stap om de juiste beslissing te nemen.

Je kijkt welke problemen en uitdagingen de klant heeft. Hoe kun je ze helpen en problemen oplossen? Hiervoor optimaliseren we de Growth Funnel die aansluit op de verschillende fases in de klantreis.

  • Het genereren van awareness en bekend maken met de oplossing
  • Realiseren van bezoekers
  • Helpen en overtuigen van bezoekers
  • Vergroten van de conversie
  • Stimuleren van aanbevelingen
  • Creëren van retentie
  • Optimaliseren van de klantwaarde

De gekozen oplossingsrichting bestaat vaak uit een mix van data, technologie en creativiteit. Deze ingrediënten worden gebruikt om de juiste boodschap, op het juiste moment en met de juiste persoon te delen. In de vorm van marketing campagnes en content. Met één belangrijk doel; de problemen van de klant oplossen en hier zo goed mogelijk op inspelen door waarde te leveren.

Growth marketeers werken vervolgens middels een iteratief proces en benaderen marketing als wetenschap. Bij Fingerspitz geloven we dan ook dat kleine stapjes leiden tot grote verandering en resultaten. Aan de hand van (onderzoeks)data ontstaan er klantinzichten. Dat levert nieuwe ideeën en op die worden verder getoetst en gevalideerd. Growth marketing is optimaliseren door te prioriteren en te experimenteren. Hierdoor is er veel ruimte voor creativiteit en innovatie. Experimenteren leidt tot nieuwe kansen en groei!

Wil je meer leren over Growth Marketing? Word gratis lid van de Growth Lab en volg onze cursus Growth Marketing.